Opel Crossland X krijgt Franse motor

0

Komende zomer zal de Crossland X het verkoopstokje in het Opel gamma overnemen van de Meriva. Beide modellen zijn bovengemiddeld ruim, maar de basis is heel anders. Was de Meriva gebaseerd op de ‘eigen’ (vorige generatie) Astra, de Crossland X deelt zijn platform met de nieuwe Citroën C3 Picasso.

Kijk je door je oogharen, dan zou de Crossland X een 5-deurs SUV variant van de Adam kunnen zijn. Beide Opel modellen kenmerken zich door een trendy en stijlvol design. In zekere zin dicht de Crossland X tussen de Adam en de Mokka X. In de herfst volgt nog een derde cross-over van Opel, de Grandland X. Ook die krijgt een Frans platform.

Dat Opel hulp van buitenaf heeft ingeroepen, is een erfenis van het faillissement van moederbedrijf General Motors in 2009. De autobouwer wist weliswaar (met flinke steun van de Amerikaanse overheid) weer op te krabbelen, maar diende wel elke dollar/euro cent om te draaien. Er was geld in kas voor een nieuwe Astra en Insignia, maar niet voor opvolgers van de Meriva en Zafira.

General Motors dacht de problemen op te lossen door aan te bellen bij PSA, het moederbedrijf van Citroën en Peugeot. Dat resulteerde in een kortstondige, maar eigenlijk liefdeloze affaire, waaruit wel een zakelijke overeenkomst resulteerde: in het cross-over segment zouden de krachten gebundeld gaan worden. PSA, dat er in 2015 financieel uiterst beroerd voorstond, kon de schaalvoordelen goed gebruiken.

Na een zwangerschapsperiode van afgerond 2 jaar gaan dit jaar de kindjes geboren worden. Op de in maart te houden autosalon van Genève zullen aan het publiek de Crossland X en de nieuwe C3 Picasso gepresenteerd worden. Beide modellen zullen in de Opel fabriek in Zaragozza gebouwd worden. In september volgt het debuut van de Grandland X. Sie krijgt de Peugeot 3008 als basis en zal in de PSA fabriek in Sochaux het levenslicht gaan zien.

Net als zijn voorganger Meriva biedt de Crossland X een hoge zitpositie. Qua autotype transformeert de Opel van MPV naar cross-over, maar de Duitsers ambiëren geen terreincarrière met het model. Wel hoopt men er een lekkere taartpunt van het SUV B segment mee af te kunnen snijden, waar nu de Renault Captur marktleider is. Dat model is officieel een SUV maar eigenlijk net zo min terreinvaardig als de Crossland X. Vooral vrouwelijke autoconsumenten vallen voor de charme van de Captur en die cliëntèle probeert Opel nu ook te lokken. De OnStar voorzieningen van de Crossland, met name de ‘assistent’ die op afroep beschikbaar is, moet het ‘zwakke geslacht’ aanspreken.

De nieuwe, robuust ogende Opel is 4,21 meter lang. Daarmee dicht de Crossland X het gat tussen de Corsa (4,02 meter) en de Astra (4,37 meter). De hoogte en breedte van de nieuweling bedragen 1,59 resp. 1,76 meter. De 5-zits Crossland biedt plek aan 410 liter bagage. Zijn achterbank (met in 3 delen neerklapbare leuning) kan over een lengte van 15 centimeter verschoven worden. In de voorste stand kan er voor 520 liter aan spullen worden meegenomen. Omklappen van de achterbank levert een capaciteit van 1.255 liter op. Opel denkt dat de grote kofferbak ook in de smaak zal vallen bij de beoogde vrouwelijke cliëntèle.

Volwassenen van 1,85 meter kunnen, zoals dat in testtermen heet, prima achter zichzelf zitten. Er is meer bewegingsvrijheid dan in de Astra. Problemen met de knieën krijgen zij alleen als de achterbank in de voorste stand staat. En de hoeveelheid hoofdruimte is alleen een issue bij het optionele panoramadak. Het middelste gedeelte van de achterbankleuning is 30 centimeter groot. Omklappen levert aardig wat mogelijkheden op voor het vervoeren van lange voorwerpen. Maar je kan dit achterbankgedeelte ook omklappen om de passagiers te trakteren op een eigen bekerhouder. De bagageruimte heeft een dubbele vloer. Het bovenste exemplaar sluit mooi aan op de kofferklep opening, hetgeen in/uitladen makkelijk maakt. Je kan die laadvloer ook helemaal onderin leggen voor maximale stouwcapaciteit. Het verstellen gaat evenwel wat omslachtig.

Peugeot heeft met de 308 en vooral de 3008 een mooie progressie geboekt voor wat betreft de bouwkwaliteit en het materiaalgebruik, dus het is niet echt een verrassing dat ook de Opel met PSA genen in dit opzicht een goede indruk maakt. Karakteristiek Frans is de handremgreep in Z vorm. In de middenconsole laat de smartphone zich via inductie opladen. Ook bevinden zich daar een 12 Volt stopcontact en een USB aansluiting. Het stuurwiel, met veel bedieningsknoppen, stamt uit de bij vrouwen zeer populaire Adam en ligt prettig in de hand.

De Crossland X gaat in Nederland vermoedelijk 21.995 euro kosten. Daarmee wordt hij een paar honderd euro duurder dan de Peugeot 2008 Active met 82 pk sterke 1,2 liter 3 cilinder benzinemotor. De Meriva kost momenteel in (eveneens turboloze) uitvoering 23.170 euro. De krachtigste dieselversie in Innovation aankleding zal voor minder dan 30 mille ‘zu haben’ zijn. Elke oliegestookte Mokka X is duurder. (Deels)elektrisch rijden is niet mogelijk in de Crossland X, maar voor wie zich heeft voorgenomen om de eerstvolgende keer een auto met stekkeraansluiting aan te schaffen, heeft Opel de Ampera-E. Dat model komt qua carrosserievorm, formaat en ruimteaanbod verrassend goed overeen met de Meriva opvolger.

De overstap hoeft voor trouwe Opel klanten dus niet zwaar te vallen. De motoren die tegen meerprijs verkrijgbaar zijn, stammen ook van PSA. Het gaat hierbij om turboversies van bovengenoemde 3-pitter (met 110 of 130 pk) en de 1,6 liter diesel met 100 of 120 pk. Een handbak is standaard, maar een automaat staat op de optielijst. Vierwielaandrijving behoort niet tot de mogelijkheden. Wie dat wil, dient door te sparen voor de Mokka X.

De Captur van Renault is goedkoper en biedt ook een in contrastkleur gespoten dak, maar heeft veel minder verchroomde accenten en is daardoor ontegenzeggelijk minder hip dan de Crossland X. Ook is de Opel met zijn relatief lange wielbasis (2,60 meter) ruimer. De Crossland X arriveert in juni in de showrooms.

Reageren is niet mogelijk.