Praktische Porsche: Panamera Sport Turismo

0

De Porsche Panamera is er nu ook als stationwagon. Of als Sport Turismo, zoals Zuffenhausen deze marginaal ruimere maar wel duidelijk praktischere koetswerkvariant noemt. Op de autosalon van Genève beleeft hij zijn publieksdebuut.

De Panamera Sport Turismo, een Shooting Brake versie stond al een hele tijd op de agenda van de Duitse sportwagenfabrikant. Porsche is niet ontevreden over de belangstelling voor de Panamera, maar veel groei is met enkel de liftback carrosserievariant op het menu niet te verwachten. Met deze Sport Turismo wil het merk een andere kopersgroep aanspreken: autoconsumenten die tot nu toe zweren bij een snelle, dure stationwagon.

De Sport Turismo uitvoering koop je evenwel niet vanwege de extra liters aan bagageruimte, maar om andere redenen. Bijvoorbeeld omdat je hem ‘anders’, mooier of praktischer vind. Met de achterbank in normale positie is er een laadvolume van 520 liter. Dat is 25 liter meer dan bij de liftback. Met weggeklapte achterbank gaat het om 1.390 versus 1.314 liter. Tenzij de hybride Panamera besteld wordt, want dan varieert de stouwruimte tussen de 425 en de 1.295 liter. Dat biedt een middenklassertje ook.

Maar die zijn natuurlijk niet zo stijlvol als deze Porsche. Bovendien schermt de Panamera Sport Turismo met praktische gebruiksgemak. Zo beschikt hij over een in 3 delen neerklapbare achterbank (in 40:20:40 verhouding) en aan een tot 628 millimeter verlaagde laaddrempel. De Panamera Sport Turismo is 5,049 meter lang en 1,428 meter hoog. De carrosseriebreedte bedraagt 1,937 meter. De wielbasis is identiek aan die van de liftback, namelijk 2,950 meter.

Vanaf de B stijl is de carrosserie van de Sport Turismo uitvoering echter compleet anders. De nieuwe carrosserievariant heeft een verlengde raampartij en een doorgetrokken daklijn. Aan de achterzijde loopt het dak minder scherp af dan de raamlijn, waardoor een stevige D stijl is ontstaan. Achterin de Sport Turismo is plaats voor 3 personen. Dit betekent dat aldaar 1 extra passagier vervoerd kan worden. De buitenste zitplaatsen hebben de vorm van individuele stoelen, met daartussen een noodzitting. Volgens Porsche is deze extra, middelste zitplaats vooral bedoeld voor kinderen (voor volwassenen is er inderdaad volstrekt onvoldoende beenruimte). Heeft u geen trek in een 5-zitter? Optioneel levert Porsche de Sport Turismo in 4-persoons uitvoering met 2 elektrisch verstelbare stoelen achterin.

Porsche zou Porsche niet zijn, als zij niet met een speciale spoiler op de proppen gekomen zou zijn. De Panamera Sport Turismo beschikt over een actieve dakvleugel die 3 verschillende standen kent: Normaal (onder een hoek van -7 graden, voor een zo laag mogelijk verbruik), Performance (+1 graad, voor extra stabiliteit en 50 kilo extra neerwaartse druk; vanaf 170 km/u of in Sport of SportPlus modus) en Panorama (+26 graden, om windgeluiden te reduceren als het panoramadak open staat).

De Sport Turismo uitvoering biedt dezelfde techniek en voorzieningen als de gewone Panamera. Dit betekent dat de koper kan rekenen op zaken als de digitale Porsche Advanced Cockpit, achterasbesturing, adaptieve cruise controle met filehulp en het Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport; oftewel elektronische rolstabilisatie). Vanaf de S types is de Panamera Sport Turismo ook voorzien van adaptieve luchtvering. Altijd standaard is elektrische bediening voor de achterklep.

Porsche Audi Land Rover
Panamera ST S6 Avant Range Rover Velar
4 4.0 TFSI Quattro 3.0 V6 SC HSE
120.100 euro 129.430 euro ± 122.500 euro
Porsche Mercedes-AMG Porsche
Panamera ST CLS Shooting Brake Cayenne
Turbo S 63 S 4Matic Turbo
199.700 euro 188.554 euro 194.300 euro

De Sport Turismo wordt met dezelfde motoren leverbaar als de liftback versie van de Porsche Panamera. Porsche Traction Management (PTM), het actieve vierwiel aandrijvingsysteem met elektronisch aangestuurde meervoudige plaatkoppeling, is altijd standaard, evenals een gerobotiseerde PDK transmissie met dubbele koppeling zijn altijd standaard. U kunt kiezen uit de Panamera 4 Sport Turismo (330 pk, 120.100 euro), de Panamera 4S Sport Turismo (440 pk, 147.300 euro), de Panamera Turbo S Sport Turismo (550 pk, 199.700 euro), de Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo (462 pk, 120.700 euro) en de Panamera 4S Diesel Sport Turismo (422 pk, 155.600 euro).

Porsche opent per direct de orderboeken van de nieuwe Panamera Sport Turismo. De eerste exemplaren arriveren in oktober in de Nederlandse showrooms. Later volgt nog de 680 pk sterke Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo. Daarvan is de prijs nog niet bekend. Ongeduldige liefhebbers reizen vanaf 9 maart naar Genève om hem in het echt te bekijken.

Comments are closed.