Tata ontwerpt sportwagen

0

Het lijkt onvermijdelijk dat de verbrandingsmotor helemaal uit de moderne auto verdwijnt, maar voorlopig heeft ‘down sizing’ de toekomst. Als er één modeltype in de kaart gespeeld wordt met deze ontwikkeling dan is het de sportwagen wel. Gewicht is immers zijn grootste vijand. En hoe kleiner het motorblok, des te minder kilo’s de aandrijflijn weegt.

Tata, niet bepaald een oude/ervaren rot in autoland, lijkt deze trend goed te begrijpen en profiteert daarvan met de Racemo: een 2-zits sportwagen met een zogeheten MoFlex structuur die via het nieuwe submerk Tamo verkocht moet gaan worden. Op de autosalon van Genève is een conceptversie te zien.

Voor de aandrijving zorgt een compacte, midscheeps achter geplaatste 1,2 liter driecilinder turbomotor van 190 pk en 210 Nm. Daarmee kan de Racemo in 6 seconden naar 100 km/u sprinten. De motor is gekoppeld aan een 6-traps automaat die via schakelflippers aan het stuur manueel kan worden bediend.

De Racemo is 3,84 meter lang en 1,81 meter breed. De hoogte bedraagt 1,21 meter en de bagageruimte is 165 liter groot. De sportwagen gaat door Tamo ook aangeboden worden in circuituitvoering: de Racemo+. Die versie is volgehangen met spoilers het interieur is ook raceklaar gemaakt door het te strippen.

De straatuitvoering is voorzien van de modernste connected technologie. Tata noemt de aanwezigheid van cloud services, waarmee op afstand software updates doorgevoerd kunnen worden. De Racemo is in eerste instantie alleen voor de Indiase thuismarkt bestemd. Dat klinkt bescheiden, maar vergis u niet: Geely was aanvankelijk ook een lokaal gebeuren maar is inmiddels eigenaar van Volvo. Welkom in het premiumsegment, Tata!

Comments are closed.