Tesla Model 3 ook als Performance

0

Tesla komt in 2018 met een Performance uitvoering van haar nieuwe Model 3. Die sprint dankzij een ‘Dual Motor’ constructie (en dus vierwielaandrijving) sneller weg dan de standaardversie, maar de stoplichtkoning is en blijft de Model S. Althans, tot de komst van de nieuwe Roadster. Die staat voor 2020 in de agenda.

Met de mededeling over een Performance uitvoering wil Tesla er voor zorgen dat de Model 3 in het nieuws blijft. Daartoe is ook deze afbeelding vrijgegeven. Tesla wil hiermee twijfelaars over de streep trekken. Deze autoconsumenten, met een ‘eerst zien, dan geloven’ mentaliteit, raken er wellicht nu wel van overtuigd dat de Model 3 er aan zit te komen.

Opvallend is dat de eigenaar van Tesla, Elon Musk, zelf niet laaiend enthousiast is over de Model 3 en met zijn gereserveerde houding het verkoopvuurtje niet bepaald opstookt. De CEO laat weten “gewoon in de Model S” te blijven rijden. Dat is immers de snelste Tesla. De Model 3 krijgt bovendien slechts één beeldscherm, dat zowel dienst doet als instrumentarium en als touch screen voor rij functies en multimedia.

Volgens Musk zal op de Model 3 geen nieuwe technologie worden geïntroduceerd, maar wordt het gewoon een goedkopere, uitgeklede variant van de Model S met inferieure prestaties en een kleinere actieradius. Tesla kan daar weliswaar een grotere doelgroep bereiken, maar het automerk graaft zo ook een beetje zijn eigen kuil omdat het voor de concurrentie op deze manier makkelijker wordt gemaakt om de aansluiting bij de pionier op het gebied van elektrisch rijden te vinden.

Als de marktintroductie van de Model 3 eenmaal in kannen en kruiken is, dan richt Tesla zich op de lancering van de Model Y. Dat wordt een relatief compacte cross-over die onder de Model X in het gamma komt. De Model Y zal worden gebaseerd op het platform van de Model 3. Hij krijgt in tegenstelling tot de Model X waarschijnlijk geen vleugeldeuren. Die zijn productietechnisch te complex voor een goedkoper model.

Voor de marktintroductie van de Model Y moeten we, net als bij de nieuwe Roadster, evenwel geduld hebben tot medio 2020. Het is de bedoeling dat de eerste exemplaren van de Model 3 komende zomer in de Amerikaanse showrooms arriveren. Nederland is qua levering begin 2018 aan de beurt. Als de Model Y eenmaal klaar is, dan zal het gamma van Tesla de modellen S, 3, X en Y omvatten. Humor.

JD Power, onderzoeksbureau op het gebied van autokwaliteit, weet niet of er straks wel wat te lachen valt. In een rapport wordt namelijk gesteld dat kopers van een Model 3 minder geduld zullen hebben met eventuele kinderziektes. De doelgroep bestaat namelijk hoofdzakelijk uit (zakelijke) rijders voor wie het hun enige auto is.

Dat was bij de Model S, die werd gekocht door zogeheten ‘early adopters’, anders. Deze autoconsumenten wilden bovendien een futuristische auto. Mankementen namen zij op de koop toe. Bovendien is/was er voor de Model S geen alternatief. Dat is bij de in 2018 in Europa debuterende Model 3 wel anders. De Opel Ampera-E zit dan stevig in het verkoopzadel en zowel Audi als Mercedes zullen dan hun nieuwe elektrische auto klaar hebben. Die worden weliswaar niet zo goedkoop als de Model 3, maar wel beter betaalbaar dan de Model S.

Uit een onderzoek van Consumer Reports in 2015 bleek dat de Model S geplaagd werd door problemen met de aandrijflijn, de elektrische installatie, de oplaad hardware en het display op de centrale console. Verder rammelde en lekte de Model S. Ook de Model X, waarvan de lancering sowieso een moeilijke bevalling was, kwam niet zonder kinderziektes op de markt. Bij deze Tesla zorgden de vleugeldeuren voor hardnekkige problemen.

Maar Tesla stelt dat dergelijke problemen zich niet zullen voordoen bij de Model 3. Zo wordt de productie professioneler opgezet en zullen er veel minder optiemogelijkheden zijn. Dat vereenvoudigt het fabricageproces en bovendien geldt net als bij andere auto’s: “wat er niet op zit, kan ook niet stuk”. Een probleemloze bouwwijze is overigens noodzakelijk wil Tesla haar output doelstellingen voor de Model 3 kunnen halen. Ook zijn er honderdduizenden klanten die zitten te wachten op hun exemplaar.

Comments are closed.