In detail: facelift Mercedes S klasse

0

Mercedes presenteert op de autotentoonstelling van Sjanghai haar vernieuwde topper. De gelifte S klasse pakt uit met zelfrijdende trucjes, een 612 pk sterke AMG uitvoering en een nieuwe S 560 versie.

Optisch heeft de facelift van de S klasse niet veel om het lijf. Je moet 2 keer kijken om de verschillen te kunnen zien met de inmiddels 4 jaar oude editie die hij vervangt. Daarvan zijn er sinds 2013 meer dan 300.000 exemplaren verkocht. Herkenningspunt zijn vooral de vernieuwde LED koplampen. Die zijn voortaan beter berekend op hun taak. Wat heet: met een reikwijdte van 650 meter zijn dit volgens Mercedes de verst reikende koplampunits ter wereld. Voor deze adaptieve Multibeam exemplaren met automatisch dimmend Ultra Range grootlicht moet evenwel worden bijbetaald.

Onder deze kijkers is een aangescherpte bumper met het nodige chroom te zien. De luchtinlaten zijn voortaan groter, wat de S klasse een sportievere uitstraling geeft. De dubbele lamellen in de grille die de S 600 en de beide Maybach versies voorheen onderscheidden van de minder weelderige uitvoeringen, zijn nu altijd standaard. De achterzijde is op een soortgelijke manier ‘op de schop’ gegaan. Dit vertaalt zich eveneens in anders ingedeelde lichtunits en een strakgetrokken bumper.

De modernste zelfrijdende technieken werden eerder al leverbaar op de E klasse. Nu kan ook zijn grote broer worden voorzien van Distronic Active Proximity Control, dat net zo geavanceerd is als het klinkt: het gebruikt GPS data om je af te remmen voor rotondes, kruisingen, bochten, tolpoortjes, et cetera. Autonoom parkeren hoort er ook bij. De autonome functies waarover de S klasse reeds beschikte, zijn tegen het licht gehouden. De Mercedes is daardoor in staat om zich op een vloeiender manier door het verkeer te bewegen en heeft daarvoor minder input nodig.

De wetgeving en ook wegeninfrastructuur laten nog altijd niet echt veel technologische mogelijkheden op dit vlak toe, maar Mercedes weet onder de noemer Intelligent Drive de vernieuwde S klasse toch van extra vaardigheden te voorzien. Zoals het zelfstandig van rijbaan wisselen als je daar via de knipperlichten een kort ‘bevel’ voor geeft. Het stuurwiel kan in diverse omstandigheden worden losgelaten, dankzij een resem camera’s en sensoren en door het samenspel met het navigatiesysteem.

De S klasse was al sinds 2013 verkrijgbaar met een Road Surface Scan die met het oog op een beter comfort anticipeert op de oneffenheden van wegdek. Dat snufje is verder geperfectioneerd en ook uitgebreid met een Curve functie die het koetswerk in bochten tot 2,65 graden kan doen overhellen om zo de passagiers de wellicht als storend ervaren middelpuntvliegende krachten te besparen.

Een nieuwe 3,0 liter 6 cilinderlijn dieselmotor vervangt de bestaande V6 in de S 350 d. Hij levert meer vermogen (286 pk), maar 20 Nm minder koppel. Procentueel is het verschil evenwel niet groot, want er staat altijd nog 600 Nm tot je beschikking. En mocht dit niet voldoende zijn, dan kan je opteren voor de S 400 d. Die levert 340 pk en 700 Nm. Daarmee is hij de sterkste oliegestookte Mercedes ooit.

Aan het benzinefront maakt de S 500 (die elders in de wereld al als S 550 door het leven ging) plaats voor de S 560. Reden is dat de oude 4,7 liter V8 wordt vervangen door de inmiddels bekende, dubbel geblazen 4,0 liter unit, die in dit geval goed is voor 469 pk en 700 Nm. De nieuwe V8 beschikt bovendien over cilinderuitschakeling. Daardoor zou het gemiddelde verbruik beperkt moeten blijven tot 8,5 liter/100 km, hetgeen een CO2-uitstoot van 195 gram/km betekent. Deze emissiewaarde is overigens niet revolutionair laag, want de BMW 750i xDrive staat voor 189 gram in de boeken.

Ook de S 63 AMG uitvoering omarmt de nieuwe 4,0 liter. In zijn geval wordt een 5,5 liter blok met pensioen gestuurd. Dankzij de modernere techniek is de gelifte S 63 AMG goed voor 612 pk en liefst 900 Nm. De motor is gekoppeld aan een Speedshift MCT 9-traps automaat. 4Matic vierwielaandrijving is standaard, net als bij alle andere uitvoeringen van de S klasse. De S 63 AMG kan mede daardoor in 3,5 seconden naar 100 km/u accelereren. Alleen de S 65 AMG houdt het met zijn 630 pk / 1.000 Nm sterke V12 motor bij achterwielaandrijving. Die houdt het qua transmissie bovendien bij een 7-traps automaat.

Later komen er nog meer motorvarianten bij, waaronder nog een zescilinder (eveneens in lijn) op benzine met een elektrisch circuit van 48 Volt, een elektrische compressor en een energie recupererende (bij het vertragen) alternator/starter. De actieradius van de reeds bestaande stekkerhybride uitvoering is vergroot van 33 kilometer naar 50 kilometer.

Van binnen is de nieuwe S klasse zo weelderig als je mag verwachten. Er is een nieuw stuur (met smartphone-achtige Touch Control toetsen die de oude, typische cruise controle stengel vervangen), en de 2 breedbeeld LCD schermen uit de E klasse (elk 12,3-inch groot) maken ook hun opwachting. Het nieuwe Energizing Comfort Control bedient de stoelen (massage, verwarming, et cetera), de klimaatregeling, de parfumverspreider en de stereo om ze allemaal aan dezelfde ingestelde ambiance te laten voldoen. Er zijn verschillende ‘sferen’, van (vrij vertaald) frisheid over warmte, levenslust, vreugde en welzijn tot een soort fitness. Elk programma duurt 10 minuten.

Het spreekt zachtjesaan voor zich dat er een draadloze oplaadmogelijkheid voor de telefoon aan boord is. Verder kan je die smartphone ook gebruiken als digitale sleutel en er de auto op afstand (recht) voor of achter uit in smalle plaatsen mee laten parkeren. Verder komt er in een 20-tal Europese landen ook een soort hulpdienst die je reserveringen (restaurants, concerten, sportevenementen) kan laten doen of mooie(re) routes kan laten aanbevelen.

Dat Mercedes de S klasse juist in China presenteert, is natuurlijk geen toeval. Net zoals bij veel premiumconcurrenten is dit Aziatische land veruit de belangrijkste afzetmarkt voor de Duitse autobouwer. Dat geldt in het bijzonder voor de S klasse. Van de totale oplage belandt liefst 30 procent in China. In het geval van de Maybach uitvoering gaat het zelfs om 60 procent. Speciaal voor dit gigantische land heeft Mercedes in het kader van de facelift een nieuwe Maybach variant ontwikkeld, S 680 genaamd. ‘680’ is in China een geluksgetal, vandaar.

De vernieuwde Mercedes S klasse verschijnt in juli bij de dealers in de showroom. In opgefriste vorm zal hij dan de degens gaan kruisen met de nieuwe Lexus LS (vooral in de Verenigde Staten dan) én natuurlijk later dit jaar ook met de volgende generatie Audi A8. De facelift van de S klasse is natuurlijk ook bedoeld om zich nog beter te kunnen wapenen tegen de BMW 7-serie, die in Europa nog altijd zijn sterkste concurrent is.

Comments are closed.