Dubbelslag: Skoda Vision E

0

Steeds meer autofabrikanten willen naast een gewone SUV ook carrosserievarianten met een aflopende daklijn in hun gamma opnemen. BMW is initiator van deze trend, daarna volgde Mercedes en nu is zelfs Skoda om, getuige deze Vision E conceptstudie.


De onthulling van de Vision E conceptstudie vindt plaats op de autotentoonstelling van Sjanghai. In dit Aziatische land heeft Skoda anders dan in Europa nog volop productiecapaciteit voor een extra SUV model. Toch is het niet alleen het coupéachtige design waarmee de Tsjechen de aandacht trekken.

Belangrijk is ook de elektrische aandrijflijn. De Vision E staat op het MEB platform, een basis die puur bestemd is voor emissieloze modellen van de Volkswagen Groep. De Skoda is voorzien van 2 elektromotoren die samen 306 pk leveren. Zou de Vision E nu met deze aandrijflijn op de markt komen, dan zou het de sterkste auto van het merk zijn (de Fabia WRC niet meegerekend). Op dit moment ligt de limiet namelijk bij 280 pk in de 2.0 TFSI uitvoering van de Superb. Elke as bij de Vision E heeft zijn eigen elektromotor, waardoor vierwielaandrijving standaard is.

Volgens de ontwerpers heeft de Vision E dankzij een KERS energieregeneratie systeem een actieradius van 500 kilometer. De topsnelheid bedraagt 180 km/u. De Vision E kan middels inductie worden opgeladen. In 30 minuten tijd zouden de in de wagenbodem geplaatste lithium/ion accu’s voor 80 procent vol moeten zijn.

Skoda kruist alle toekomsttrend vakjes aan door te melden dat de Vision E ook nog eens een autonome modus op ‘Level 3’ niveau heeft. De Skoda kan daarmee zelfstandig door files en over snelwegen rijden, inhalen, ontwijkende manoeuvres uitvoeren en zelfstandig naar beschikbare parkeerplaatsen zoeken, om zich vervolgens daar zonder hulp van de bestuurder in te parkeren. Autonoom uitparkeren kan de Vision E ook.

De Vision E is 4,65 meter lang en 1,92 meter breed. De hoogte van de SUV bedraagt 1,55 meter terwijl de wielbasis 2,85 meter lang is. Dat zorgt voor korte overhangen en een verhoudingsgewijs behoorlijk ruim interieur. Ter vergelijking: de Kodiaq is 4 centimeter langer, 4 centimeter smaller en 13 centimeter hoger. De wielbasis is 6 centimeter korter.

Alle inzittenden worden verwend met schermpjes die stuk voor stuk individueel te bedienen zijn. Bovendien bevinden zich opbergruimtes voor telefoons in alle portieren. Dankzij inductietechniek wordt het apparaat dan ook meteen opgeladen.

Opvallend is dat de Vision E geen B stijl heeft. De deuren slaan dan ook in tegenovergestelde richting van elkaar open. Voor de productieversie hoeven we hier niet op te rekenen. Sowieso is het nog even wachten op het eerste volledig elektrische model van Skoda: pas in 2020 komt die op de markt.

Skoda meldt dat het in 2025 liefst 5 volledig elektrische auto’s in haar gamma wil hebben. Tegen die tijd moet een kwart van de Skoda verkopen gegenereerd worden door stekkerhybride of volledig emissieloze modellen. De aftrap wordt in 2019 gedaan door een Plug-in uitvoering van de Superb. Moederbedrijf Volkswagen wil in 2025 jaarlijks minimaal 1 miljoen elektrische auto’s aan de man brengen.

Comments are closed.