Groen licht voor Chrysler Portal

0

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) heeft bekend gemaakt dat zij van plan is om de futuristische conceptstudie Chrysler Portal begin 2019 in productie te nemen. Het model wordt omschreven als “een gezinswagen voor de toekomstige generatie”.

Topman Sergio Marchionne van FCA bevestigt dat het licht inmiddels op groen is gezet. De Chrysler Portal werd begin januari onthuld op de CES (Consumer Electronic Show) technologiebeurs in Las Vegas en is een elektrische, connected, autonoom rijdend voertuig dat ontworpen is “door millennials voor millennials” (de generatie die tussen 1981 en 2000 werd geboren). De CEO laat weten “dat wij er ons niet voor schamen om te zeggen dat wij de Portal zien als de toekomst van gezinstransport”. Volgens Marchionne is de Chrysler overigens geen typische MPV, noch een cross-over of SUV, maar “meer de vijfde generatie van de auto”.

Toch laat Marchionne doorschemeren dat er nog wel het een en ander kan c.q. moet veranderen aan de Portal voordat het model in productie kan. Zo is het de vraag of de hexagonaal vormgegeven schuifdeuren voor & achter terug zullen keren bij het definitieve model. De LED koplampen en het polycarbonaat dak zullen het productiestadium waarschijnlijk wel halen.

De Portal heeft een actieradius van meer dan 400 km dankzij een 100 kWh batterijenpakket. Na 20 minuten bijladen via een 350 kW DC snel laadstation is er meer voldoende stroom om 240 km af te kunnen leggen. De Portal kan op ‘Level 3’ autonoom rijden. Dit houdt in dat de Chrysler volledig zelfstandig kan rijden op de snelweg. Voor de zekerheid moet de bestuurder hierbij nog wel zelf op blijven letten. Met gezichtherkenning technologie in het dashboard houdt de Portal op zijn beurt de bestuurder in de gaten. Let die niet op, dan parkeert de Chrysler zichzelf veilig aan de kant.

Tijdens de ontwerpfase is volgens Marchionne rekening gehouden met een upgrademogelijkheid naar ‘Level 4′. Ten behoeve hiervan is de Chrysler voorzien van een scala aan sensorsen (lidar, radar, sonar) en camera’s die constant de omgeving van de auto monitoren. De Portal is ook voorzien van een ‘Vehicle-to-X’ (V2X) communicatiesysteem dat verkeersborden kan herkennen en sirenewagens voorrang kan verlenen op kruisingen. Auto’s die op dit systeem zijn aangesloten, kunnen elkaar ook informeren over een ongeluk. FCA heeft niet de reputatie voorop te lopen bij de ontwikkeling van autonoom rijdende wagens, maar heeft nu een samenwerkingsovereenkomst gesloten met de Waymo divisie van Google/Alphabet. Hiervoor zullen tests worden gedaan met 600 exemplaren van de Chrysler Pacifica Hybrid.

Met de communicatietechnologie kan de Portal ook contact maken met het thuisfront, of de woning zelf. Zodoende kan er op afstand alles geregeld worden, zoals het inschakelen van de verwarming, het vergrendelen van de voordeur en het inschakelen van woonkamerverlichting of de oven. Ook staat de auto in verbinding met beveiligingscamera’s die rond een huis hangen. Zo kan de als enigszins als paranoia bekend staande Amerikaan altijd een oogje in het zeil houden.

Het 6-persoons interieur van de Portal is voorzien van individuele, verschuifbare stoelen op rails (en kunnen eenvoudig worden verwijderd of ingeklapt), alle moderne multimediasystemen, een stuurwiel dat in autonome modus in het dashboard schuift en grote, hoog geplaatste LCED schermen voor rij informatie en infotainment. Er kunnen liefst 10 mobiele apparaten worden aangesloten. Er is ook gedacht aan een Personal Zoned Audio, waarbij de bestuurder en passagiera afzonderlijk naar hun favoriete muziek kunnen luisteren, zonder elkaar te hinderen.


Wat de Portal gaat kosten, is nog niet bekend, maar volgens Marchionne duurt het tot 2021 of 2022 voordat er betaalbare elektrische auto’s op de markt komen. Als criterium voor deze definitie noemt hij een prijs van minder dan 30.000 dollar, oftewel 10 à 15 procent goedkoper dan momenteel de Nissan Leaf kost. Tegen die tijd zullen hybride modellen uit het betreffende prijssegment verdwijnen, zo is zijn verwachting. Een constatering waar ze met name bij Toyota niet blij mee zullen zijn, maar ook deze autofabrikant moet erkennen dat de elektrische auto een blijvertje is, met name omdat China daar om vraagt.

Reageren is niet mogelijk.