Nieuwstelex

0

+++ Het Europese Parlement stemt tegen het aanstellen van een Europese toezichthouder die de auto-industrie moest controleren om een nieuwe DIESELGATE te voorkomen. Een onderzoekscommissie dat onderzoek deed naar het gesjoemel met de uitstootwaarden van dieselauto’s had een onafhankelijk agentschap bij het parlement aanbevolen. Maar de EU landen met een sterke auto-industrie gaan voor het plan liggen. De autolobby binnen het parlement lijkt dus nog altijd sterk. Uit het rapport kwam naar buiten dat de Europese Commissie en de lidstaten zelf fouten hebben gemaakt. Zo waren er problemen bij het toezicht en werd er te weinig ingegrepen op de problemen van te hoge uitstoot. Hierdoor konden fabrikanten min of meer hun gang gaan en kwam de gezondheid van EU burgers in gevaar. Voor de stemming was al duidelijk dat het Europese Parlement verdeeld was over de kwestie. En dat komt door het klassieke pro en tegen Europa conflict. “Mensen die tegen zo’n agentschap zijn, zeggen dat het extra bureaucratie is. En dat het allemaal geld gaat kosten. En dat vinden ze het niet waard”, zegt Peter Teffer, journalist voor EU Observer. Volgens Teffer vinden parlementariërs dat de Commissie dit zelf wel af kan. Er is op dit moment ook een herziening gaande van de regels over hoe auto’s moeten worden goedgekeurd. Daar is de voorlopige conclusie dat een machtige toezichthouder niet nodig is. “Dat geeft al aan dat er verschillend over wordt gedacht. Dat komt omdat er verschillende comités mee bezig zijn. Maar nu is de eerste keer dat het volledige Europese Parlement hier over gaat stemmen”, zegt Teffer. +++

+++ Automobilisten stonden in het eerste kwartaal van dit jaar vaker en langer in de FILE dan in dezelfde periode vorig jaar. De filezwaarte (de lengte keer de duur van de file) nam volgens de ANWB ten opzichte van 2016 met 3 procent toe. De ochtendspits is qua drukte vergelijkbaar met die van vorig jaar. In de avondspits was het echter duidelijk drukker met een toename van 8 procent. “Uit de cijfers blijkt dat op alle wegen de totale reistijd in minuten met 20 procent is toegenomen. Vooral op de wegen in de provincie Noord-Brabant waren automobilisten de afgelopen 3 maanden veel langer onderweg dan vorig jaar”, aldus de ANWB. In de ochtendspits zijn de grootste knelpunten de A27 Almere richting Utrecht, tussen Hilversum en Bilthoven en de A16 Breda richting Rotterdam tussen Zevenbergschen Hoek en knooppunt Klaverpolder. In de avondspits is het vooral aansluiten op de A27 Utrecht richting Breda, bij de afrit Noordeloos. Ook is het druk op de A1 Amsterdam richting Amersfoort, tussen het knooppunt Eemnes en Soest. +++

+++ VDL Steelweld heeft een grote order van JAGUAR LAND ROVER binnengehaald. De robottak van het Brabantse VDL conglomeraat gaat voor de Britse automaker een nieuwe productielijn opzetten in diens fabriek te Halewood, bij Liverpool. Meer specifiek gaat het om een framinglijn, vertelt Peter de Vos, directeur van VDL Steelweld. “Dat is de hoofd productielijn in een autofabriek, waarin platform, zijwanden en dak samenkomen om zo een complete carrosserie te vormen”. Met de nieuwe opdracht zijn tientallen miljoenen euro’s gemoeid, vertelt hij. De nieuwe productielijn, bedoeld om een nieuw model Landrover te fabriceren, moet deze zomer klaar zijn. De Vos is in zijn nopjes met de bestelling. De laatste jaren timmert VDL Steelweld steeds meer aan de weg. “Van een relatief kleine partij zijn we in enkele jaren uitgegroeid tot een speler van formaat in de auto-industrie”. Met name in de VS krijgt VDL Steelweld meer en meer voet aan de grond. Afgelopen jaar werd voor 100 miljoen euro aan orders binnengehaald voor de Amerikaanse fabrieken van BMW en Volvo. In de toekomst denkt VDL Steelweld nog meer te kunnen groeien in de VS. “Relatief is de concurrentie daar beperkt, we denken meer marktaandeel te kunnen pakken. Ook in China willen we verder terrein winnen”. Wel loopt VDL Steelweld recent tegen problemen aan in de VS: het blijkt lastiger om werkvisa te krijgen voor personeel. “We constateren dat we voor exact hetzelfde type medewerkers bij het ene overheidsloket wél visa ontvangen en bij het andere niet”. De Vos sluit niet uit dat dit te maken heeft met het beleid van Trump. De nieuwe president eist dat buitenlandse bedrijven meer met Amerikaanse personeel gaan werken. “Een aantal van onze Europese leveranciers, zou ik graag naar de VS meenemen omdat we weten hoe goed ze zijn. Dat kan nu niet, we moeten een groter lokaal netwerk opbouwen. In die zin werkt Trump’s beleid”. Volgens VDL Steelweld toont de nieuwe Britse order aan hoe belangrijk het is dat het kabinet meewerkt aan een goede Brexit deal. “Voor ons is het zeer belangrijk dat de Brexit goed wordt afgehandeld. Wij hebben veel ingenieurs in Groot-Brittannië die vrij moeten kunnen reizen. We hebben minister Ploumen van Buitenlandse Handel op het hart gedrukt daarvoor te zorgen”. +++

+++ OPEL is vorige week gestopt met de productie van de Meriva. Na 2 generaties zal de compacte MPV worden vervangen door een cross-over, de Crossland X. Opel produceerde de Meriva in het Spaanse Zaragoza. In 14 jaar tijd rolden aldaar 1.593.348 exemplaren van de band. Alleen de eerste generatie was écht succesvol. In het topjaar 2004 werden daar 196.048 exemplaren van verkocht. De totale output van de eerste generatie kwam uit op ruim 1 miljoen stuks. Zijn opvolger trok afgerond een half miljoen klanten. Niet geheel verrassend deed Opel op haar Duitse thuismarkt de beste zaken met de Meriva. Daar werden 462.159 exemplaren afgeleverd. De Italianen bestelden 272.341 stuks, en Frankrijk nam 201.299 eenheden van de Meriva af. In Spanje, waar de Opel werd geproduceerd, meldden zich 87.528 kopers. Nederland was goed voor dik 60.000 stuks. Dat de eerste generatie (zeer) succesvol was, is te danken aan zijn speciale stoelsysteem, waarbij de buitenste achterste zitplaatsen onafhankelijk van elkaar in zowel de lengte als de breedte konden schuiven. De constructie was tamelijk zwaar was, maar gaf de Meriva wel een onderscheidend voordeel ten opzichte van andere 5-persoons MPV modellen als de Citroën C3 Picasso, Fiat Idea/Lancia Musa, Nissan Note en Renault (Grand) Modus. Al deze concurrenten hebben inmiddels het veld geruimd. In het MPV B segment zijn nu alleen nog maar de Fiat 500L, de Ford B-Max, de Hyundai ix20 en de Kia Venga te vinden. Het staat vast dat het Koreaanse duo een cross-over ontwerp als opvolger krijgt. Opel dacht zich met de tweede generatie Meriva te kunnen onderscheiden met in tegengestelde richting openende achterportieren, maar die oplossing bleek een antwoord te zijn op een nooit gestelde vraag. De Crossland X gaat nu het stokje dus overnemen. Dit model heeft onderhuids PSA techniek en zal op dezelfde productielijn worden gebouwd als de opvolger van de Citroën C3 Picasso, de C3 Aircross. Dat is óók een cross-over. +++

+++ SPYKER topman Victor Muller is van plan het zogeheten ‘D12 Peking to Paris’ project nieuw leven in te blazen. De CEO zegt volgend jaar op de autosalon van Genève met een uitgewerkte versie van de SUV te zullen komen. Die krijgt een hybride aandrijflijn en zal, omdat de verbrandingsmotor een slag kleiner uitvalt dan in het oorspronkelijke ontwerp, worden herdoopt tot D8 Peking to Paris. Als basisunit fungeert een atmosferische V8 van Koenigsegg. Het aluminium platform is ontwikkeld door Lotus. Ondertussen wil Muller de B6 Venator ook weer nieuw leven inblazen. Dit model debuteerde in 2013 en is eigenlijk een verbouwde Artega GT, inclusief krachtige 6 cilinder motor. Voor Spyker begrippen is de sportwagen relatief betaalbaar. Muller is van plan om in de komende 10 jaar 4 nieuwe auto’s te lanceren. Dat moet resulteren in een jaarproductie van liefst 500 auto’s. +++

+++ Mocht je denken dat het aan jouw rijstijl ligt als jouw auto bij lange na niet in de buurt komt van de door fabrikant opgegeven VERBRUIKCIJFERS, dan heb je het waarschijnlijk mis. Brits onderzoek laat namelijk zien dat autoproducten steeds optimistischer (lees: onrealistischer) worden voor wat betref het verbruik van hun modellen. Met als gevolg dat slechts 10 procent van de bezitters van een bepaald model de theoretische waarden weet te halen. Met name BMW maakt het met de X3 erg bont, gevolgd door Land Rover met de Discovery Sport en Audi met de A4. Er zijn gelukkig ook merken en modellen die wel ‘een eerlijk verbruikverhaal’ vertellen in de folder. Zo is de Mazda MX-5 zelfs zuiniger dan wordt beloofd. Ook de Toyota modellen Verso en GT86 zullen niet voor negatieve verrassingen zorgen. De rode draad: het zijn vooral Japanse autofabrikanten die de zaak niet flessen. +++

+++ Het aantal geregistreerde nieuwe personenauto’s is in het eerste kwartaal van 2017 met 22 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal verlieten 119.927 auto’s de showrooms, zo blijkt uit de officiële VERKOOP cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC, tegen 98.265 in de eerste 3 maanden van 2016. In maart werden 36.789 personenauto’s geregistreerd. Dat is 24,2 procent meer dan in dezelfde maan vorig jaar. BOVAG en RAI Vereniging verwachten voor heel 2017 een verkoopniveau van 415.000 stuks. De teller eindigde in 2016 op bijna 383.000. Het meest verkochte merk in het eerste kwartaal van dit jaar was Volkswagen met 12.587 exemplaren. Er werd in vergelijking met dezelfde periode van 2016 met 8,6 procent geplust. Op de tweede plek volgt Opel met 10.283 stuks (plus 37,4 procent) en nummer3 is Renault (9.896; plus 53 procent). Peugeot en Kia complementeren met respectievelijk 8.232 (plus 8,7 procent) en 7.375 (plus 20,7 procent) verkochte auto’s de top5. De Renault Clio was afgelopen kwartaal het populairste model met 3.142 registraties, op de voet gevolgd door de Volkswagen Polo met 3.035 eenheden en de Volkswagen Up met 2.988 exemplaren. Nummer 4 en 5 in de modellenstatistiek waren de Opel Astra (2.951 stuks) en de Kia Picanto (2.905). +++

Comments are closed.