Nieuwstelex

0

+++ BMW werkt aan de CS uitvoering van de M2. Die hetere versie biedt meer vermogen, nog grotere remmen en een lager gewicht. De CS uitvoering zal worden onthuld kort nadat de 2-serie Coupé en Cabriolet een facelift hebben ondergaan. Dit betekent dat hij van meet af aan een (licht) gewijzigde neuspartij krijgt, evenals nieuwe achterlichten en een aangepaste diffusor. Waarschijnlijk krijgt de M2 CS een 400 pk sterke variant van de 3,0 liter 6 cilinder lijnmotor onder de kap. In combinatie met een lager gewicht moet dit zorgen voor een duidelijk hoger prestatieniveau. Ook de ophanging zal sportiever zijn. Net als bij de normale M2 zal er gekozen kunnen worden uit een handgeschakelde 6-bak of een 7-traps automaat. Reken op een publieksdebuut in september op de IAA autotentoonstelling van Frankfurt. +++

+++ Autoconcern DAIMLER heeft zijn bedrijfsresultaat in het eerste kwartaal “duidelijk” boven de verwachtingen van de markt zien uitkomen. Dat maakte de maker van Mercedes en Smart bekend in een tussentijdse update. Het bedrijfsresultaat, aangepast voor eenmalige posten, bedroeg dik 4 miljard euro, tegenover 2,1 miljard een jaar eerder. Vooral bij de personenwagendivisie werden goede zaken gedaan. Daar dikte het bedrijfsresultaat aan tot 2,2 miljard euro, vergeleken met een kleine 1,4 miljard euro in de eerste 3 maanden van vorig jaar. Daimler plukt steeds meer de vruchten van met modellenoffensief bij Mercedes, dat daardoor zijn klantenbestand ziet verjongen. Afgelopen jaar stootte de automaker zelfs BMW van de troon als meest populaire merk van premiuauto’s. Daimler zei mede daarom in februari al uit te gaan van een lichte groei van de winst in 2017. +++

+++ In GROOT-BRITTANNIE investeert de overheid omgerekend 129 miljoen euro in de ontwikkeling van accutechnologie en elektrische auto’s. Daarmee hoopt de binnenlandse industrie weerbaarder te maken tegen Europese concurrentie. Het geld moet terechtkomen bij in totaal 38 projecten. Het is bestemd voor bedrijven die zich bezighouden met onder andere accu’s, elektrische auto’s en autonome mobiliteit. De grootste spelers op dit gebied zijn in het Verenigd Koninkrijk de autofabrikanten Jaguar Land Rover, Aston Martin, Mini en Nissan. Zo werkt Jaguar aan de I-Pace, een elektrische SUV. Aston Martin werkt aan een emissieloze variant van de Rapid, Nissan bouwt in het Verenigd Koninkrijk de elektrische Leaf en Mini komt in 2019 met een volledig emissievrij model. De investeringen moeten de concurrentiepositie van Groot-Brittannië, ondanks de Brexit, op peil houden en zo’n 2.400 banen opleveren. +++

+++ MINI werkt aan een facelift voor de uit 2013 stammende Hatch. De update zal na de zomer worden gepresenteerd, min of meer op hetzelfde tijdstip als Audi de tweede generatie van de A1 presenteert. Naar goed premiumgebruik zijn de wijzigingen bij de Mini minimaal: reken op iets andere koplampen en achterlichtunits. Het interieur kan rekenen op fraaiere materialen en een moderner multimedia systeem. +++

+++ OPEL komt in 2019 met een opvolger van de Mokka X. De SUV zal in het Duitse Eisenach gebouwd gaan worden. De huidige Mokka X loopt, na aanvankelijk in Zuid Korea het levenslicht te hebben gezien, in Spanje van de band. Opel werkt ook aan een grote SUV op basis van de Insignia. Dit model, dat in 2020 in de showrooms arriveert, zal door voormalig moederbedrijf General Motors afgenomen worden om in Noord Amerika als Buick te verkopen. De grote SUV zal net als de nieuwe Mokka X tegen meerprijs leverbaar zijn met vierwielaandrijving. De op PSA techniek gebaseerde Crossland X en de in septemer te onthullen Grandland X kennen deze optie niet. +++

+++ PSA, de Franse autobouwer van de merken Citroën, DS en Peugeot, bereidt een terugkeer naar Noord-Amerika voor. In eerste instantie zal de comeback plaatsvinden met mobiliteitsdiensten onder de naam Free2Move. Partner TravelCar, een Franse start-up die in 2012 werd opgericht en waarvan PSA aandeelhouder is, is reeds met deze autodeel dienst actief op de luchthaven van Los Angeles. Op termijn volgt uitbreiding naar andere steden. Free2Move biedt auto-eigenaren allerlei voordelen indien zij hun voertuig op momenten dat die niet gebruikt wordt beschikbaar stellen voor verhuur. Eventuele huurders kunnen met deze constructie rekenen op tarieven die ongeveer 50 procent lager zijn dan gebruikelijk. De vervolgstap is het aanbieden van autodeel diensten met modellen van eigen makelijk. Daarmee kan de Amerikaanse interesse voor de auto’s van PSA worden gepeild. Indien de klanten enthousiast zijn, dan biedt dat een goede basis om ze vervolgens op de markt te brengen. De topman van PSA, Carlos Tavares (die in een vroeger arbeidsleven de baas van Nissan in de VS was) stelt evenwel dat het nog wel 10 jaar kan duren voordat introductiemoment aanbreekt. Maar regeren is vooruit zien en de CEO is van mening dat aanwezigheid op de Amerikaanse markt onmisbaar is voor de internationale groei van de Franse autobouwer. +++

+++ SKODA heeft in het eerste kwartaal van 2017 meer auto’s verkocht dan ooit tevoren. Van januari tot en met maart leverde het merk 283.500 voertuigen af, hetgeen 2,5 procent meer is dan in dezelfde periode vorig jaar. Afgelopen maart was de beste maand in de 122-jarige geschiedenis van Skoda. De fabrikant verkocht 108.500 auto’s; een toename van 2,1 procent ten opzichte van maart 2016. In West Europa vonden in maart 7,9 procent meer auto’s van Skoda hun weg naar klanten ten opzichte van een jaar geleden. Het eerste kwartaal kwam uit op een verkoopstijging van 6,6 procent (122.600 auto’s ten opzichte van 115.000 in het eerste kwartaal van 2016). Duitsland blijft de grootste Europese markt voor Skoda. Bij onze oosterburen gingen de verkopen in maart met 4,9 procent omhoog naar 40.800 voertuigen. Wereldwijd is China de grootste afzetmarkt voor Skoda. Alleen al in maart wist de fabrikant er 21.800 auto’s af te leveren. In het eerste kwartaal kwam Skoda in China uit op een afzet van 66.800 exemplaren. Op modelgebied zijn het vooral de Superb, de Rapid (in West Europa geflopt, maar elders wel succesvol) en de Fabia die de sterke verkoopstijgingen aanjagen. Van het vlaggenschip Superb werden in het eerste kwartaal 38.300 exemplaren afgeleverd (+18,9 procent ten opzichte van een jaar eerder). De Rapid en Fabia kwamen in dezelfde periode uit op 51.800 (+6,8 procent) en 54.600 (+10,2 procent) stuks. Inmiddels komt ook de levering van de gelifte Octavia en de compleet nieuwe Kodiaq op gang, en verwacht Skoda binnenkort de bijgepunte Citigo. +++

+++ In Nederland zijn SUV modellen inmiddels goed voor een kwart van de totale autoverkopen, zo blijkt uit de afzetcijfers over het eerste kwartaal van 2017. De afzet van de hoge, stoere modellen nam toe met ruim 30 procent terwijl de markt als geheel met 22 procent pluste tot 119.927 eenheden. Met een SUV in het gamma doen veel merken extra goede zaken, want in Nederland bedraagt de gemiddelde aanschafprijs 40.500 euro. Dat is bijna de helft hoger dan bij reguliere modellen. De populairste SUV van ons land was in het eerste deel van dit jaar de Volkswagen Tiguan met 2.103 registraties. Daarna volgt de al jaren populaire Nissan Qashqai (2.022), terwijl de derde podiumplek voor de compactere Renault Captur (1.810) was. Diens concurrent Peugeot 2008 staat met 1.764 registraties op plek4 en nieuwkomer Toyota C-HR (1.579) is reeds opgestoomd naar plaats5. De Kia Niro is de populairste SUV uit Zuid-Korea met 1.314 registraties en goed voor plek6. Aangezien dit model enkel in hybride vorm wordt aangeboden is dat een indrukwekkend resultaat. De rest van de top10 bestaat uit de Opel Mokka X (1.195), de Peugeot 3008 (1.015), de Kia Sportage 970) en de BMW X1 (926). +++

+++ TESLA , de maker van elektrische auto’s, is voor het eerst de autoreus Ford in marktwaarde voorbij gestreefd op de beurs. Ook General Motors moet het merk van Elon Musk voor laten gaan. De beursontwikkeling geldt als symbool van vernieuwing van de automarkt. Tesla is evenwel nog steeds verlieslatend, anders dan Ford en General Motors. De markt verwacht blijkbaar echter veel meer van Tesla, dat in het eerste kwartaal van dit jaar het record van 25.000 auto’s heeft afgeleverd. De hoop betreft vooral de introductie van het nieuwe Model 3 later dit jaar. Beursanalisten schatten in dat elektrische auto’s dominant worden op de markt, waarbij die van Elon Musk in technologie voorop lopen. Tesla zal haar voorsprong alleen kunnen verzilveren als er ook geld verdiend gaat worden met de verkoop van haar elektrische voertuigen. De verwachting is dat General Motors dit jaar circa 9 miljard dollar zal verdienen. Bij Ford zal dit circa 6,3 miljard dollar zijn. Tesla zit naar verwachting aan te hikken tegen een verlies van ruim 950 miljoen dollar. Ook valt het aantal auto’s dat Tesla maakt nu nog in het niet bij de productie van zijn branchegenoten. Tesla maakt op jaarbasis 80.000 auto’s. Marktleider General Motors is daarentegen goed voor meer dan 10 miljoen voertuigen. Marktkenners spreken elkaar tegen als het gaat over het al dan niet rechtvaardigen van de marktwaarde van Tesla. Enerzijds wordt gewezen op de beperktere productie van Tesla, waarbij de grote vraag boven de markt hangt of het merk lukt om ook een rol van betekenis te spelen in het beter betaalbare segment. Daarvoor is het zeer afhankelijk van het succes van de aangekondigde Model 3, die kaal ongeveer 35.000 dollar moet kosten, maar waarvan de gemiddelde transactieprijs naar verwachting 50.000 dollar gaat bedragen. Anderzijds noemen marktvorsers de waardering van Tesla juist terecht, vooral door de betaalbaarheid van de accu’s. Juist dat wordt nog wel eens onderschat. Ook wordt op de almaar stijgende productie van de automaker gewezen. +++

+++ TOYOTA laat weten maar liefst 1,25 miljard euro te investeren in zijn productiefaciliteit in Kentucky. De afgelopen januari gepresenteerde nieuwe Camry is sinds jaar en dag de populairste personenauto in de Verenigde Staten (SUV modellen en pick-ups niet meegerekend). De nieuwe editie zal worden gebaseerd op het modulaire TNGA platform van Toyota. Dat vereist ingrijpende aanpassingen van de productielijn van de fabriek in Kentucky, de locatie waar de huidige Camry het levenslicht ziet. Maar waar gezaaid wordt, kan straks ook geoogst worden. De investering maakt het op termijn mogelijk dat ook andere modellen van Toyota die het TNGA platform als basis hebben (Prius, C-HR en de volgende generatie Corolla) in Kentucky te gaan bouwen. De Amerikaanse president Donald Trump laat weten in zijn nopjes te zijn met de investering. Hij vindt de kapitaalinjectie passen bij zijn ‘America First’ economische beleid. +++

+++ VOLKSWAGEN wil haar luxedochters Bentley, Bugatti en Porsche meer laten samenwerken. Daarmee moet structureel zo’n 100 miljoen euro per jaar bespaard gaan worden. de merkchef van Porsche, Oliver Blume, laat weten dat er inmiddels 14 verschillende teams druk bezig zijn om te onderzoeken hoe de bezuinigingsdoelstelling ingevuld kan worden. Blume is tevens het hoofd van Volkswagen’s nieuwe Sport/Luxury Group, bestaande uit de 3 eerder genoemde merken. Kostenbesparing door samenwerking kan onder andere plaatsvinden op het gebied van R&D, kwaliteitscontroles en het delen van componenten. Ook op indirect gebied (financiële diensten, management dealernetwerk) is er winst te behalen volgens Blume. Het eerste tastbare resultaat van de samenwerking zal de nieuwe Bentley Continental GT zijn. Die krijgt het nieuwe MSB platform dat reeds onder de jongste Porsche Panamera is te vinden. Dat is in meerdere opzichten goed nieuws. Niet alleen voor de boekhouders van Volkswagen maar ook voor liefhebbers van lekker sturende auto’s. De huidige Continental heeft wegens zijn Phaeton verleden namelijk weinig dynamische rijeigenschappen. Ook in stilistisch opzicht valt er met een kortere overhang vóór veel winst te behalen. Hoe Bugatti zal gaan bijdragen aan de samenwerking is nog niet duidelijk. Theoretisch kan het betekenen dat de opvolger van de Chiron dezelfde basis krijgt als de Porsche 918 Spyder. +++

Reageren is niet mogelijk.