Nieuwstelex

0

+++ AUDI is niet van plan om het voorbeeld van Mercedes en (binnenkort) BMW te volgen om zijn vierwiel aangedreven sportmodellen met een Drift Mode uit te rusten. Stephan Winkelmann, de van Lamborghini afkomstige topman van de Audi Sport divisie (voorheen Quattro genaamd) en verantwoordelijk voor de S en RS modellen van met merk, laat in een interview weten geen heil te zien in de Drift Mode zoals Mercedes op de AMG E 63 S biedt. BMW zal op de nieuwe editie van de M5 een soortgelijke modus aanbieden. Die sportsedan debuteert later dit jaar met dik 600 pk. Mercedes gaat de driftmodus op meerdere AMG types introduceren. Voor de GLC 63 is het al bevestigd. Zowel BMW als Mercedes kan de driftmodus zonder al te veel technische maatregelen aanbieden omdat de (grotere) modellen van deze merken in essentie achterwiel aangedreven zijn. De auto’s van Audi zijn daarentegen standaard voorwiel aangedreven. Alleen de sterkere uitvoeringen (waaronder alle S en RS types) zijn standaard een ‘Quattro’. Dat maakt een driftmodus lastig om te realiseren. Enige uitzondering is de R8, die zijn motor midscheeps achter heeft. De sportwagen heeft standaard vierwielaandrijving, maar de Huracán van zustermerk Lamborghini is er sinds vorig jaar ook met louter achterwielaandrijving (LP580-2) en dat biedt mogelijkheden. +++

+++ In het eerste kwartaal van dit jaar is het aantal Amsterdamse ritten van CAR2GO , marktleider op het gebied van zogeheten ‘free floating carsharing’, gestegen met 24 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het aantal abonnees is gestegen met 27 procent. Momenteel heeft Car2go 45.400 deelnemers in Amsterdam. De groei in gebruik is in heel Europa te zien: het totale aantal ritten van de veertien Europese steden waar car2go actief is, steeg het eerste kwartaal met 23 procent naar 6,2 miljoen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016. Car2go deed onderzoek naar de redenen voor het gebruik van een deelauto onder Europese leden. De ritten variëren van dagelijks woon-werkverkeer tot het doen van boodschappen, maar de meeste Europese leden gebruiken Car2go voor vrijetijdsbesteding. Amsterdammers spannen hiermee de kroon: 73 procent van de abonnees gebruikt de deelauto voor bijvoorbeeld een bezoek aan een restaurant of bioscoop. In Rome en München wordt Car2go relatief veel gebruikt voor woon-werkverkeer. In Düsseldorf, Keulen en Frankfurt wordt de deelauto veel gebruikt voor doktersafspraken en boodschappen doen. In Europa heeft Car2go ruim 1,3 miljoen leden op 14 verschillende locaties. +++

+++ FIAT lanceert volgende maand de nieuwe 500X Easypower op LPG met 120 pk sterke 1.4 T-Jet motor. De krachtbron is gekoppeld aan een handbak met 6 versnellingen. Als ook de inhoud van de benzinetank wordt gebruikt, bedraagt de actieradius meer dan 1.000 km. De 500X Easypower gaat geleverd worden in gewone (City) look of terreintenue, waarbij gekozen kan worden voor alle bekende uitrustingniveaus. Ander 500X nieuws is de komst van een extra luxueuze en sportieve S uitvoering. Die debuteert in juni. +++

+++ JAGUAR laat weten dat er geen plannen zijn voor een hybride uitvoering van de F-Type, bijvoorbeeld een versie waarbij de 300 pk sterke 2,0 liter viercilinder assistentie krijgt van een elektromotor. Erol Mustafa, hoofdingenieur van de afdeling Jaguar Sports Cars, meldt dat het sportwagenkarakter altijd behouden moet blijven en het plaatsen van een zwaar accupakket is dan geen stap in de goede richting. Over de komst van een F-Type met 240 pk sterke 2,0 liter dieselmotor wil Mustafa nog geen mededelingen doen. Ontkennen doet hij de komst daarvan ook niet … +++

+++ Bij MASERATI rollen momenteel dagelijks 150 exemplaren van de Levante van de band. Daar zorgt voor veel werkgelegenheid in de Mirafiori fabriek, waar nu 3.500 man aan de slag is. 2 jaar geleden waren het er nog geen 1.200 en werd er dikwijls slechts 1 week per maand gewerkt. Dat de SUV van Maserati steeds populairder wordt, blijkt ook uit de afzetcijfers van het afgelopen kwartaal. Circa 9.900 exemplaren van de Levante reden sinds januari dit jaar de Mirafiori fabriek uit. Aldaar wordt ook de Alfa Romeo MiTo gebouwd; een model waarvan de dagen geteld leken te zijn. Maar doordat met de Giulia en Stelvio de spotlights weer op dit merk gericht zijn, verkoopt ook de instapper beter: In het eerste kwartaal van 2016 gingen er bijna 5.000 stuks over de toonbank tegen afgerond 3.000 exemplaren vorig jaar. De vorig jaar doorgevoerde facelift bij de MiTo en het feit dat B segment modellen in Italië momenteel gesubsidieerd worden, zijn ook factoren die een rol spelen. De Levante wordt medio 2019 ook leverbaar in een hybride uitvoering. Verder mag de Mirafiori fabriek voor de decenniumwisseling nog een vierde model gaan bouwen (de Ghibli en Quattroporte lopen er ook van de band). +++

+++ MERCEDES zal later dit jaar de nieuwe G klasse voorstellen. Dit keer gaat het om een compleet herzien model, en niet om een update. Mercedes laat weten dat de terreinwagen wel weer de vormgeving van een doos annex zeecontainer krijgt. De G klasse stamt uit 1979, oftewel uit het tijdperk toen auto’s nog vaak hoekig waren ((Fiat Panda, Lancia Delta, Volvo 760). De geheel nieuwe G klasse neemt geen enkel onderdeel van zijn voorganger over. Behalve het design dan, want dat behoort tot de DNA van de Mercedes. Het publieksdebuut van het nieuwe model zal waarschijnlijk in september op de IAA autoshow van Frankfurt plaatsvinden. Goede klanten van het merk krijgen hem al eerder te zien middels een preview. Mercedes belooft dat het model breder en aanzienlijk lichter wordt. Bovendien krijgen onderstel en stuurinrichting een upgrade. +++

+++ PORSCHE heeft nog maar net bevestigd dat de 911 GT2 terugkeert, maar er wordt nu al geroddeld over een radicalere RS variant. Die zou namelijk betrapt zijn door spionagefotografen. Kenmerken zijn een specifieke koetswerkkit met onder meer een enorme vaste spoiler. Om bochten messcherp aan te kunnen snijden, krijgt de achterwielaandrijver gestuurde achterwielen en een differentieel met vectoriële koppelverdeling. Onder de motorkap aan de achterkant van deze GT2 RS ligt de 3,8 liter zescilinderboxer met 2 turbo’s van de 911 Turbo en Turbo S, maar dan opgevoerd tot bijna 700 pk. Daarmee belooft hij bliksemprestaties neer te zetten: er wordt al gefluisterd over een sprinttijd van slechts 2,5 seconden en een topsnelheid van meer dan 330 km/u. De 911 GT2 RS wordt waarschijnlijk in januari op de Detroit Auto Show voorgesteld. +++

+++ TOYOTA heeft het afgelopen kwartaal prima gedraaid op de Europese markt. De verkopen stegen met 11 procent tot bijna 270.000 exemplaren. Van de hybride modellen (die van Lexus meegerekend) nam de afzet zelfs met 40 procent toe. Dit aandrijftype heeft inmiddels een verkoopaandeel van 40 procent bij Toyota. De nieuwe C-HR doet het geweldig in Europa. Dit model bewijst dat het carrosserieconcept van een sportieve cross-over zich prima laat combineren met hybride techniek. Omdat ook de Yaris, Auris en RAV4 veel gevraagd zijn, ligt Toyota goed op koers om op jaarbasis in Europa 1 miljoen auto’s te verkopen. +++

+++ Het geplaagde UBER stopt deze maand met zijn diensten in Denemarken. Door een nieuwe wet, die het verplicht maakt voor taxi om meters en camera’s aan boord te hebben, wordt het Scandinavische land gesloten voor het Amerikaanse technologiebedrijf. Veel mensen kunnen door het bedrijf gebruik maken van taxiritjes die vaak een stuk goedkoper zijn dan bij een ‘normaal’ taxibedrijf. Fijn voor de klanten, maar taxichauffeurs zijn daar minder blij mee. Het bedrijf is al in verschillende Europese landen en steden verboden, maar de kans is aanwezig dat Uber uit vele meer Europese landen verbannen zal worden: op het moment ligt er een zaak bij het Europees Hof van Justitie. Het moet beoordelen of Uber nou een taxibedrijf is of niet. Zo ja, dan kunnen er veel strengere regels aan het bedrijf worden gesteld dan nu, omdat het nu nog wordt gezien als een ‘online dienstverlener’. +++

Comments are closed.