Nieuwstelex

0

+++ Het sjoemelschandaal bij Volkswagen heeft de dieselmotor in diskrediet gebracht. Maar Ian Robertson, de verkoopdirecteur van BMW , brak tijdens de autotentoonstelling van Sjanghai een lans voor de Euro6 variant: “in feite is die zeer schoon”. Robertson bekritiseerde met name het zwalkende overheidsbeleid. Ook ageert hij tegen het feit dat er in de discussies over emissies geen onderscheid wordt gemaakt tussen oude en nieuwe diesels. Een complete ban op de dieselmotor vindt hij dan ook veel te kort door de bocht. Duitse milieuorganisaties hebben al een aantal successen in de rechtbanken bereikt. In Stuttgart staat een rijverbod voor de deur voor dieselauto’s die niet voldoen aan de Euro6 norm. Ondertussen lopen de verkoopcijfers van nieuwe diesels op de leasemarkt in Nederland terug, met name ten gevolge van het gewijzigde overheidsbeleid. Robertson vraagt om meer steun van de overheid bij het ontwikkelen van schone technologie voor dieselmotoren. Hij bekritiseert tegelijkertijd de aankooppremies van elektrische auto’s. Dat is volgens hem weggegooid geld omdat de consument in Duitsland niet gevoelig is voor deze financiële prikkel. Want ondanks die premies blijven de aandelen van elektrische en hybride auto’s relatief laag. +++

+++ Net zoals in Finland of in Zwitserland zal de BOETE voor een snelheidsovertreding in Groot-Brittannië voortaan worden aangepast aan het inkomen van de overtreder. Dit bedrag kan snel oplopen tot ongeveer de helft van het salaris en er bestaat geen plafond. Er bestaan 3 categorieën en het boetetarief start bij 25 procent van het weeksalaris voor snelheidsovertredingen tussen de 50 en de 64 km/u in een zone waar de snelheid beperkt is tot 48 km/u. Dat bedrag kan stijgen tot 175 procent van het wekelijkse inkomen wanneer de overtreder werd betrapt aan een snelheid boven de 80 km/u in diezelfde zone. Wanneer men sneller rijdt dan 161 km/u op een snelweg waar de maximumsnelheid 112 km/u bedraagt, volgt een boete van tussen de 125 en de 175 procent van het weekloon. Het bedrag van deze boetes wordt altijd beperkt tot omgerekend 2.938 euro voor overtredingen op de snelweg en tot 1.175 euro op de overige wegen. Maar misschien is dat onvoldoende om de rijkste weggebruikers aan de overkant van het Kanaal af te schrikken. +++

+++ Autoconcern DAIMLER heeft zijn winstverwachting voor het hele jaar verhoogd. De automaker is positiever geworden vanwege het aanhoudende succes bij de personenauto divisie Mercedes. De revival van het merk, dat met zijn nieuwe modellen vooral meer jongere autoconsumenten aan zich weet te binden, krijgt daarmee nog meer elan. Afgelopen jaar stootte Mercedes concurrent BMW al van de troon als meest populaire merk van premiumauto’s. Daimler voorziet nu in 2017 een “significante” groei van de winst, waar het eerder mikte op een lichte groei. Het autoconcern bevestigde daarbij ook de eerder afgegeven voorlopige resultaten over het eerste kwartaal, waarin het concernbreed een operationele winst neerzette van 4 miljard euro. +++

+++ HYUNDAI probeert het nog een keer: eind 2018 zal zij de tweede generatie Veloster voorstellen. Ook de nieuwe editie krijgt asymmetrische deuren (één portier aan de linkerkant en twee exemplaren rechts). Terecht, want die bepalen sterk de charme van de Veloster. Qua carrosseriedesign is er (dan ook) eerder sprake van een evolutie dan een revolutie. Qua motorisering maakt de Hyundai dit keer geen valse start, want de nieuwe Velostar wordt direct vanaf zijn introductie leverbaar met een turbomotor. En beschikt dus over de krachtbron die bij zijn sportieve uiterlijk past. Destijds moest de eerste generatie het doen met een atmosferische 1,6 liter die je ook in de i30 kon krijgen. Reken voor de nieuwe editie op minstens 200 pk. Of dat voldoende is om ook de Europese importeurs te vermurwen tot een tweede kans voor de Veloster, is nog niet bekend. +++

+++ Van de OPEL Ampera-e komen dit jaar slechts een zeer beperkt aantal exemplaren naar Nederland. Het grootste deel daarvan gaat naar leasemaatschappijen en grote wagenparkbeheerders. Vooralsnog rekenen de Opel dealers op 375 stuks. Daarvan gaan er circa 275 rechtstreeks naar leasemaatschappijen en grote wagenparkbeheerders. De overige 100 exemplaren worden weliswaar door de dealers geleverd, maar via internet verkocht. Voor de Ampera-e zijn in Nederland 28 dealeragenten aangesteld, grotendeels dezelfde partijen die een aantal jaar geleden ook de eerste Ampera mochten verkopen. Dat er in eerste instantie maar zo weinig exemplaren van de elektrische gezinswagen naar Nederland komen, is het gevolg van een overweldigende belangstelling in Noorwegen. Daar zijn al 4.000 orders geschreven voor de Ampera-e. Ook in Nederland kan de Opel een grote hit worden aangezien hij 4 procent bijtelling combineert met een actieradius van 520 kilometer. Dealers denken er derhalve duizenden van te kunnen verkopen. Maar dat zal alleen realiteit worden als zijn donormodel, de Chevrolet Bolt, op diens thuismarkt gruwelijk flopt. Al is dat in het land van Donald Trump en diens klimaattwijfels niet compleet uitgesloten … +++

+++ Op de autotentoonstelling van Sjanghai heeft Carlos Tavares, de topman van PSA (Peugeot, Citroën, DS) verschillende keren gesproken over de verkoopdoelstellingen van het concern aldaar. De jongste resultaten (een afzetdaling van 16 procent) zijn weliswaar tegenvallend, maar dat ontmoedigt Tavares niet. China is een markt van cruciaal belang voor PSA, aldus de CEO. Ondanks de gedaalde afzet wist het Franse concern samen met zijn joint venture partner Dongfeng vorig jaar 618.352 auto’s te slijten in China. Alleen Citroën was al goed voor 250.000 exemplaren. Ondanks dat met name DS, dat als een premiummerk wordt afgeschilderd, ook in China zijn doelstellingen na 3 jaar nog steeds niet weet te halen, geeft PSA de moed niet op. Tavares wil uiterlijk 2021 liefst 20 nieuwe modellen lanceren. Specifiek voor DS wordt veel verwacht van de 7 Crossback. Bovendien heeft dit label in de ogen van de topman tijd nodig om te kunnen rijpen tot premiummerk. Dat kan volgens hem wel “minstens 30 jaar” duren. Andere SUV troeven van PSA voor de Chinese markt zijn de Peugeot 4008 (onze 3008) en de Citroën C5 Aircross. +++

+++ TESLA neemt voorzorgsmaatregelen met het oog op de komst van de nieuwe Model 3. Aangezien er voor die auto al honderdduizenden bestellingen zijn, gaat Tesla het aantal Super charger snellaadstations verdubbelen. Volgens Tesla blijft de auto in de avond (thuis) opladen de beste manier. Toch volstaat dit niet als er langere afstanden afgelegd moeten worden. Voor die momenten bieden de Super charger laadstations van Tesla uitkomst. Sinds 2012 werkt het bedrijf al aan de uitbreiding van dit netwerk. In totaal zijn er nu meer dan 5.400 Super chargers en 9.000 Destination chargers (die laatste zijn reguliere laadstations). Nog dit jaar hoopt Tesla het aantal Super chargers te verdubbelen tot 10.000. Van de reguliere Destination laadpalen moeten er 15.000 komen bij hotels en restaurants. Kortom: werk aan de winkel. En opnieuw investeren. Tesla hoopt het voor elkaar te krijgen om op de drukste routes tientallen exemplaren van de 3, S en X tegelijk te kunnen opladen. +++

+++ Milieucommissies van politieke partijen willen dat er een variabele WEGENBELASTING komt. Commissies en ‘netwerken’ van 6 partijen hebben hierover afspraken gemaakt. Naast leden van de onderhandelende partijen VVD, CDA, D66 en GroenLinks hebben ook vertegenwoordigers van PvdA en ChristenUnie steun betuigd. Eén van de clubs die bij de plannen zijn betrokken is Liberaal Groen, een netwerk binnen de VVD dat staat voor duurzame economische groei. Volgens de commissies kunnen de voorstellen zo worden meegenomen in de formatiebesprekingen en kunnen ze worden gebruikt bij het sluiten van een regeerakkoord. Betrokkenen bij de formatie wijzen erop dat de voorstellen geen formele status hebben en het enthousiasme erover loopt uiteen. In kringen van GroenLinks wordt benadrukt dat mensen van verschillende politieke herkomst het hierover kennelijk eens kunnen worden en D66 denkt dat de plannen een rol zullen spelen in de onderhandelingen. Anderen zien het voorstel als één van de vele die naar de onderhandelende partijen worden gestuurd. VVD Kamerlid Dijkstra wijst erop dat zijn partij in de campagne er afstand van heeft genomen. Volgens de plannen wordt de wegenbelasting afhankelijk van het aantal kilometers dat iemand rijdt en van de uitstoot van een auto. Ook moet de verkoop van nieuwe voertuigen die met fossiele brandstoffen worden aangedreven de komende jaren worden ontmoedigd. En in 2025 moet die verkoop helemaal zijn gestopt, zeggen de milieucommissies. De komende jaren moeten meer laadpalen voor elektrische auto’s worden geplaatst. +++

Reageren is niet mogelijk.