In 2014 kregen we van de Special Vehicle Operations divisie van Jaguar de 575 pk sterke F-Type Project 7 te zien. En nu zijn de Britten klaar om van de kleinste sedan van het merk, de 3-serie formaat XE, de krachtigste en meest extreme productie Jaguar voor op de openbare weg ooit te maken.
De XE SV Project 8 heeft onder de kap de bekende 5,0 liter V8 compressor motor. Dat het Jaguar gelukt is om dit blok aldaar onder te brengen, is op zich al een flinke prestatie, want de krachtigste XE van dit moment heeft een (maximaal 380 pk sterke) V6 die niet zo veel ruimte overlaat. Het vermogen van dit vierwiel aangedreven prestatiemonster is 600 pk. Volgens Jaguar wordt hij daarmee sneller dan de F-Type SVR die slechts 3,5 seconden nodig heeft om naar 100 km/u te sprinten. Met 600 pk is de XE SV Project 8 even krachtig als de nieuwe BMW M5. Alleen is de Brit een concurrent van de M3. Dat mag je gerust indrukwekkend noemen. De M3 is namelijk ‘slechts’ 431 pk sterk, terwijl de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio en de Mercedes-AMG C 63 S maximaal 510 pk leveren.
Zoals op de foto’s is te zien, is Jaguar gestart met het maken van testritten met de XE SV Project 8 op de beroemde Nordschleife van de Nürburgring. De XE SV Project 8 krijgt een specifiek design. Die houdt Jaguar echter nog even geheim (vandaar dat de supersnelle sedan voorzien is van camouflage), tot de première op 30 juni tijdens het Goodwood Festival of Speed in West Sussex in het Verenigd Koninkrijk. Maar reken op een veredelde bodykit, veel badges en een interieur met veel leer plus stikselwerk). De oplage zal niet groter zijn dan 300 exemplaren. Jaguar noemt de XE SV Project 8 een ‘Collectors Edition’, die in de voetsporen treedt van de in de inleiding genoemde F-Type Project 7. Daarvan werden 250 exemplaren gebouwd. De oplage van F-Type Project 7 was binnen no time vergeven.
De 300 exemplaren van de XE SV Project 8 worden allemaal met de hand geassembleerd in SVO’s Technical Centre in Coventry. Hoeveel daarvan naar Nederland komen, is niet bekend. Wie ernaast grijpt of de vraagprijs niet kan ophoesten (John Edwards, uitvoerend manager van SVO, zegt dat de speciale XE “is gemaakt voor liefhebbers en de meest veeleisende verzamelaars. Dat zal weerspiegeld worden door de prijs”; de F-Type Project 7 moest in 2014 in Nederland meer dan 200.000 euro opbrengen), kan waarschijnlijk in een later stadium een V8 versie van de XE bestellen met wat minder vermogen. Nu Jaguar de moeite neemt om dit blok in de compacte sedan te passen, zou het logisch zijn als die ervaring ook gebruikt gaat worden voor een ongelimiteerd productiemodel. Met 550 pk bijvoorbeeld …