Fiat Argo volgt Punto op

0

Fiat vervangt na 12 jaar de Punto door de Argo. Althans in Brazilië, want in Europa moet de stokoude Punto nog een tijdje op zijn tandvlees blijven rondrijden.

Op de Zuid-Amerikaanse markt vervangt de Argo niet alleen de Punto, maar ook de Palio. Beide modellen opereerden in het B segment en één gezamenlijke opvolger is dan wel zo efficiënt. De Argo rolt in het Braziliaanse Betim van de band. Volgende maand vindt de officiële publiekspresentatie plaats op de autosalon van Buenos Aires (10-20 juni).

Volgens Fiat zet de Argo een nieuwe standaard op het gebied van kwaliteit, comfort en techniek. Waarschijnlijk wel vanuit Latijns Amerikaans perspectief, maar dat terzijde. De afgerond 4 meter lange Argo ziet er in ieder geval een stuk sportiever en agressiever uit dan de Punto. Ook is er een duidelijke familiegelijkenis met de Tipo. De Argo krijgt klassieke halogeen koplampen waarin Fiat aan de bovenkant LED dagverlichting heeft geïntegreerd. De achterzijde is van een spoiler voorzien.

In een later stadium zal Fiat een sedanversie van de Argo presenteren. Die zal in de Argentijnse fabriek van het merk van de band rollen. Beide carrosserievarianten worden leverbaar met de nieuwe Firefly motoren van Fiat. Naast een handbak behoort een 6-traps automaat (met flippertjes aan het stuur) ook tot de mogelijkheden.

Het is nog niet bekend of de Argo ook op de Europese markt verkocht gaat worden. Dat zou voor de dealers welkom zijn, want de belangstelling voor de in Melfi gebouwde Punto loopt gestaag terug. Dit model blijft in ieder geval tot begin 2018 in productie en Fiat heeft nog geen productieplannen bekend gemaakt voor de periode daarna; enkel dat de opvolger van de Panda weer uit Polen zal komen. Die ziet nu in Pomigliano het levenslicht.

Momenteel leunt Fiat in Europa zwaar op het A segment: in Nederland was in de eerste 4 maanden van dit jaar 80 procent van de 4.063 verkochte Fiats een 500 of een Panda. Van de Punto werden vorig jaar in Europa 62.000 exemplaren verkocht. In Nederland bleef de teller steken bij 755 stuks. Ter vergelijking: in 2011 wist Fiat nog 10.340 exemplaren van de Punto te verkopen.

Reageren is niet mogelijk.