Hummer herleeft als Humvee C-series

0

De Hummer H1 is niet dood! Het model leeft voort als Humvee C-Series.

De naamsverandering is het gevolg van feit dat de uit 1982 stammende terreinmastodont (de ‘burgerversie’ verscheen 10 jaar later op de markt) tegenwoordig door VLF Automotive gebouwd wordt, een bedrijf dat ook bekend is van de Destino, de Force 1 en de F1 V10 Roadster. General Motors, dat nog steeds de merkrechten op Hummer heeft, stopte in 2006 met de productie van de H1. Het voertuig loopt nog wel bij AM General van de band, maar die is alleen verantwoordelijk voor de militaire HMMWV (High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle) uitvoering.

In 2013 begon AM General echter zogeheten C-Series bouwpakketten aan particulieren te verkopen voor circa 60.000 dollar (omgerekend 55.000 euro) per stuk. In die kits zitten alle onderdelen die je nodig hebt om een HMMWV na te kunnen bouwen. Alleen voor de aandrijflijn moet je zelf zorgen.

Humvee Export, een groep van 5 Hummer fans, heeft nu in Afrika, het Midden-Oosten en China importeurs gevonden voor de C-Series. Het kleine bedrijfje heeft VLF Automotive (waar de gepensioneerde General Motors R&D chef Bob Lutz en Henrik Fisker de scepter zwaaien) gevraagd om de Humvee te gaan assembleren met motoren van zijn voormalige werkgever.

De Humvee zal echter niet in de Verenigde Staten op de markt komen, want hij valt niet onder de zogeheten Low Volume Motor Vehicle Manufacturers Act en moet dus aan allerlei veiligheid & emissie-eisen voldoen. De Humvee C-Series gaat in China, waar investeerders gevonden zijn voor het project, ongeveer 150.000 dollar (135.000 euro) kosten. De definitieve prijs wordt nog vastgesteld. Men richt zich op een productie van 100 exemplaren dit jaar.

De Humvee C-Series wordt in China leverbaar in 3 uitrustingsniveaus: Bravo, Charlie en Delta. Er is keuze uit 4 kleuren en evenzoveel motoren: 3 varianten van een 6,5 liter V8 turbodiesel (192 pk / 521 Nm, 208 pk / 596 Nm en 253 pk / 596 Nm) en de van de Corvette bekende 6,2 liter LS3 V8 benzinekrachtbron (436 pk / 575 Nm). Die laatste is gekoppeld aan een 4-traps automaat. Welke transmissie de diesels hebben, is niet bekend.

General Motors besloot zelf om in 2010 in het kader van haar afslankoperatie c.q. sanatoriumkuur het iconische merk Hummer op te doeken, net zoals Pontiac. Eerder was Oldsmobile al ten graven dragen. Bob Lutz was ironisch genoeg ten tijde van de ondergang van Hummer nog directielid van General Motors, maar maakt nu dus een kleinschalige terugkeer van de Humvee mogelijk.

Reageren is niet mogelijk.