Mercedes-AMG Project One inside

0

Mercedes-AMG heeft een aantal foto’s beschikbaar gesteld van de nieuwe Project One hypersportwagen. De afbeeldingen bevestigen min of meer dat wat we al wisten, maar dankzij deze nieuwe technische tekening komt de ‘F1-auto voor op de openbare weg’ weer wat meer tot leven.

Het was al bekend dat de aandrijflijn van de Project One hypersportwagen afkomstig is van de recente F1-auto’s van het merk. Dat wil zeggen een 10.000 toeren draaiende, geblazen V6 van 1,6 liter inhoud, die assistentie krijgt van een elektromotor. Een gerobotiseerde handbak maakt ook onderdeel uit van de aandrijflijn.

Op de plaatjes is te zien dat de krachtbron van de Project One net als de F1-motor een koolstofvezel luchtinlaat hoog in het midden van de auto krijgt. Dit geeft ook extra geloofwaardigheid aan een plaatje dat Mercedes-AMG eerder vrijgaf van de achterzijde van de auto. Hierop is een periscoopachtige uitstulping te zien.

Het zogeheten MGU-H systeem kan niet alleen kinetische energie van uitlaatgassen gebruiken om de compressor aan te jagen, maar deze ook opslaan. Daarvoor beschikt de Project One over een 48V lithium/ion batterij. De accuset bevindt zich net voor de achteras, de elektromotor voorin. Die drijft (zonder mechanische verbinding) de voorwielen aan.

Het blok is net als bij de F1 motor voorzien van de fameuze ‘gespleten turbo’. Volgens velen is dit één van de innovaties waaraan de Mercedes-AMG krachtbron zijn dominantie in het huidige F1-tijdperk heeft te danken. In de straatversie Project One heeft de motor een thermale efficiëntie van circa 40 procent. De F1-krachtbron zit naar verluidt dicht bij 50 procent, maar die draait (nog) meer toeren.

De keerzijde van die medaille is natuurlijk dat de hybride aandrijflijn van de straatvariant veel minder onderhoud nodig heeft. De motor met zijn elektrische turbo hoeft pas na 50.000 kilometer compleet herbouwd te worden. Dat is een intensieve en kostbare operatie. Maar autorijders die dit een afschrikwekkend visioen vinden, kunnen de Project One vermoedelijk überhaupt niet betalen. De hypersportwagen gaat namelijk (zonder belastingen) 1,8 miljoen euro kosten.

Comments are closed.