Nio EP9 verpulvert ringrecord

0

Je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken. De debuterende autofabrikant Nio (waarvan aanvankelijk werd gedacht dat het NextEV zou gaan heten) is zich daar goed van bewust. Zijn elektrische EP9 heeft op de Nürburgring een zeer rappe tijd weten neer te zetten.

De EP9 is een elektrische supersportwagen die liefst 1.360 pk sterk is. Naar 100 km/u accelereren duurt niet langer dan 2,7 seconden en pas bij 313 km/u geeft hij de pijp aan Maarten. Maar maakt hem dat sneller dan een Lamborghini Huracan Performante, die met 640 pk niet eens half zo krachtig is? De Nordschleife gaf het verlossende antwoord op die vraag.

Het is niet de eerste keer dat de Nio over de Nordschleife van de Nürburgring knalt. Afgelopen november zette de EP9 reeds een tijd van 7.05,12 op de klok, wat volstond om zich tot snelste elektrische auto te mogen kronen. Intussen heeft Nio een tweede poging achter de rug, waarin de 1.360 pk sterke EP9 zijn recordronde scherper stelde met 19,22 seconden. Een aërodynamisch pakket met een hoop neerwaartse druk was een flinke hulp.


De EP9 had aan 6.45,90 minuten genoeg om de Nordschleife te ronden en daarmee deed de elektrische supersportwagen het beter dan de Lamborghini Huracan Performante, die momenteel het record houdt voor snelste productiewagen met een chronotijd van 6.52,01. Hoewel de atmosferische V10 krachtbron van de Italiaanse stier niet eens half zo krachtig is als de krachtcentrale van de Nio, moet hij niet meer dan 7 seconden toegeven.

Enerzijds toont de uitslag aan hoe gek snel de Lamborghini over de Nürburgring knalde tijdens zijn recordronde, want met die tijd ontkroonde de Huracan Performante de hybride Porsche 918 Spyder. Anderzijds laat Nio zien tot wat elektrische supersportwagens tegenwoordig in staat zijn, zelfs al torsen ze een loodzwaar batterijpakket mee om de 20,8 kilometer lange Nordschleife op volle kracht af te leggen.

Om te kwalificeren voor het ronderecord moet de Nio EP9 wel in productie zijn en daar is één en ander voor interpretatie vatbaar. De bijna 1,5 miljoen euro kostende Chinese vierwieler (belastingen niet meegerekend) is momenteel alleen gebouwd voor enkele van zijn investeerders. Er is wel sprake van een tiental extra exemplaren, maar dat zijn nog louter plannen.

Reageren is niet mogelijk.