Opel Ampera-e: genoeg bereik, te weinig exemplaren

0

Het had zo mooi kunnen zijn: een actieradius die vergelijkbaar is met die van benzinemodellen en een redelijke prijs (iets meer dan 40 mille): Opel heeft met de Ampera-e goud in handen maar kan nu niet leveren. Niet alleen in Nederland is de ontsteltenis groot, maar ook op de Duitse thuismarkt.

Onze oosterburen moeten er rekening mee houden dat de Ampera-e pas in 2019 in de showrooms arriveert. Dat komt niet omdat de productiestart vertraging heeft opgelopen (de auto loopt in de Verenigde Staten reeds van de band), maar omdat Duitse dealers dit jaar slechts 100 exemplaren toebedeeld hebben gekregen.

Daardoor wordt zelf het maken van een proefrit een uitdaging. Boosdoener is Noorwegen, waar Opel al meer dan 4.000 bestellingen voor de Ampera-e heeft kunnen noteren. Dat komt door de groene loper die de overheid in het Scandinavische land voor elektrische auto’s heeft uitgerold. Dat werkt, met alle respect, net zo marktverstorend als onze fiscale voordelen voor stekkerhybride modellen in de afgelopen jaren.

Dat neemt niet weg dat moederbedrijf General Motors toont een logge reus te zijn, die niet in staat is om te anticiperen op onverwachte marktveranderingen. Opel had met de Ampera-e een uitgelezen kans om dit en volgend jaar te scoren nu de vraag naar elektrische auto’s toeneemt in Europa. Maar daar wordt door labbenkakkerig gedrag op het hoofdkantoor geen gebruik van gemaakt. Dinosaurus, slaap rustig verder. Je graaft op deze manier je eigen graf.

Reageren is niet mogelijk.