Ouderwets genieten: Subaru BRZ

0

Waarom de korte test?

In een tijdperk van turbogevoede sportwagens lijkt de Subaru BRZ (en de Toyota GT86) wel één van de laatste der Mohikanen. De Japanner stamt duidelijk uit een andere tijd. Een tijd toen de auto nog geen wifi hotspot hoefde te zijn, noch zichzelf hoefde te kunnen inparkeren. Een tijd waarin het nog om pure autopassie ging.

Deze kwalificatie geldt zowel voor de Subaru BRZ als de Toyota GT86. Het modelduo leent zich perfect tot een spelletje ‘zoek de verschillen’. De Subaru en Toyota werden tegelijk ontwikkeld en debuteerden in 2012. De verschillen zijn gering. Beiden kenmerken zich door eenvoudige, maar beproefde techniek, met een klassieke opstelling (motor voorin, aandrijving achter). De motor is een atmosferische viercilinder, en naar goed Subaru gebruik van het boxertype. Daarmee is de Subaru (en de Toyota) uniek in zijn klasse.

Wat voor auto is het?

Bij de onlangs doorgevoerde facelift nam Subaru de motor onder handen. Wijzigingen aan de cilinderkop, de inlaat en de uitlaat zorgen niet voor iets meer vermogen: 5 pk extra. Dat brengt het totaal op 205 pk. Het maximum koppel blijft 211 Nm. Menig hete hatchback uit het C segment biedt meer, en ook nóg kleinere auto’s zijn de Subaru qua kracht te baas. Maar wat is er lekkerder dan dat vermogen helemaal bovenin het toerengebied te moeten opzoeken?

Het uiterlijk van de BRZ is evenmin ingrijpend gewijzigd: wel zijn er nieuwe bumpers, een andere achterspoiler en hertekende lichtunits. Het maakt van deze Subaru geen nieuwe auto, maar de agressievere blik in de koplampen doet de Japanner wel iets moderner ogen. Het interieur heeft eveneens een verjongingskuur ondergaan, met een multimedia touch screen, een smartphone verbinding en zelfs ingebouwde telemetrie.

Is het wat?

De BRZ wil vooral rij plezier achter het stuur bieden. Ondanks een verbeterde afwerking en uitbreiding van de uitrusting, zijn die aspecten van de Subaru niet zijn sterkste kanten. Harde plastics springen in het oog, terwijl het vernieuwde multimediasysteem nu alweer gedateerd oogt en een twijfelachtige logica heeft. Het zogeheten Starlink systeem voor je smartphone kan ook niet overtuigen vergeleken met Apple Car Play en Android Auto. Ook van de praktische eigenschappen van de BRZ word je niet wild: de opbergmogelijkheden zijn beperkt, de zitplaatsen achter zijn alleen bedoeld voor jonge kinderen en de kofferklep opening is klein. Deze Subaru koop je dus niet voor zijn functionele eigenschappen, hoewel het rij comfort op hoog niveau staat.

De lage rij positie zorgt voor een mooi zicht op de welvingen van de motorkap, en voelt al veelbelovend aan. Bij het starten roept de boxermotor desondanks niet veel emoties op. Zijn gedempte klank (ondanks gigantische uitlaatpijpen) doet eerder denken aan een brave gezinswagen dan aan een wilde sportcoupé. Onderweg zullen turborijders ontgoocheld zijn door het gebrek aan koppel in lage toeren. Vertrekken is dus al weinig opwindend …

Maar deze Subaru rijd je dus op de ouderwetse manier. Blijf onder de 4.500 toeren en de wordt ingehaald door de eerste de beste compacte turbodiesel. Terug naar de oude gewoontes dus: handen uit de mouwen, de toerenteller in het vizier en de motor laten zingen. Vanaf 5.000 toeren komt de motor in zijn element en tot 7.500 toeren zal hij jou blijven opzwepen met zijn ruwe klank. Deze Subaru is dus voor een specifiek soort puristen bedoeld.

Ook over het weggedrag zal die kopersgroep enthousiast zijn. De vernieuwde BRZ profiteert van enkele welgekomen verbeteringen, zoals een dikkere stabilisatorstang achter. Het resultaat is niet fundamenteel anders dan voorheen: de Subaru reageert nog steeds bijzonder precies en garandeert steeds een bijna perfecte balans. Heerlijk om bochten mee aan elkaar te rijgen en de capaciteiten van het onderstel te ontdekken. De reacties zijn steeds gezond en eerlijk.

Liefhebbers van levendige achterwielaandrijvers zullen blij zijn te lezen dat de BRZ zich enthousiaster gedraagt dan voorheen. Het ESP beschikt voortaan over een duidelijk tolerantere Sport modus, waarmee je enkele mooie schuivers kunt neerzetten. Het lage koppel onderin en het sperdifferentieel maken van deze Subaru geen driftmachine op droog wegdek, maar de levendigheid van het geheel is wel vermakelijk. En dankzij de ergonomie kan je oude technieken weer opfrissen, zoals tiphielen voor tussengas. Je kan opteren voor een automaat, maar dat is net zoiets als de wifi code vragen tijdens een bergbeklimming: ongepast (op de Toyota GT86 is de automaat, die voor een lagere CO2 uitstoot zorgt, standaard, met als gevolg een 3 mille lagere prijs).

70%
70%
Awesome

De BRZ kost 51.295 euro. Daarmee bevindt de Subaru zich eerder in de Focus RS en Golf R categorie, dan in de prijsklasse van de Focus ST en de Golf GTI. Zelfs tegenover de laatste concurrenten heeft de BRZ het prestatietechnisch moeilijk. Dat de Subaru niet (meer) concurrerend geprijsd is, komt niet in de laatste plaats door de forse CO2-uitstoot van 181 gram/km. Dat is naar moderne begrippen veel te veel.
Positief bezien is de BRZ één van de puurste sportwagens op de markt. Om het onderste uit de kan te halen, moet je de mouwen opstropen en weer zoals vroeger rijden: op zoek naar de rode zone en geconcentreerd je rem & instuurpunten kiezen. De Subaru is mijlenver verwijderd van moderne sportwagens waarbij een trap op het gaspedaal direct voor immense prestaties zorgt, maar waarbij je ook geen enkele moeite hoeft te doen.
De BRZ is niet opschepperig dan de meest recente verschijningen op de sportwagenmarkt, maar hij geeft ingewijden met zijn fraaie achterwiel aangedreven balans, toerenhongerige motor en ouderwets rij plezier wel meer voldoening. Kers op de taart: de Subaru wordt nooit oncomfortabel.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (7)
    4.9

Reageren is niet mogelijk.