Seat pronkt met andermans veren

0

Seat zag 60 jaar geleden het levenslicht. Men mocht toen (1957) in licentie de Fiat 600 gaan bouwen. Begin jaren tachtig trokken de Italianen, die genoeg hadden aan hun eigen bedrijfseconomische problemen, hun handen van de Spaanse dochter af. Op eigen kracht (alhoewel: het onderstel stamde van de Ritmo) werd in 1984 de Ibiza gelanceerd. Dat model werd dankzij het geslaagde design van Giugiaro een succes. Een paar jaar later werd Seat overgenomen door Volkswagen en kon men op basis van de toenmalige Golf/Jetta de Toledo ontwikkelen. Hoewel er vaak rode cijfers werden geschreven, verloren de Duitsers het vertrouwen in de Spanjaarden niet. En daarom kan Seat nu 60 kaarsjes uitblazen.

Alleen met de manier waarop dit gebeurt, heeft Autointernationaal.nl wat moeite. In het kader van de promotionele aandacht is de Seat 600 (het model waar het allemaal mee begon dus), die 25 jaar lang geen liefde had gezien, gerestaureerd. Een team van 30 mensen besteedde 1.500 uur aan het project. Er zijn meer dan 1.000 originele reserveonderdelen gebruikt, naast 15 liter verse lak en nieuwe stoffen plus leer voor het interieur. Het resultaat wordt nu aan de pers getoond.

Dat is nogal pronken met andermans veren. Het is leuk is historisch niet onbelangrijk dat de Seat 600 destijds Spanje op wielen heeft gezet (er zijn tot 1973 bijna 800.000 exemplaren van gebouwd), maar het autootje is en blijft een Fiat. En daar dien je met respect mee om te gaan, oftewel niet ter vergroting van je eigen glorie te misbruiken. Seat: jouw geschiedenis begint in 1984. Accepteer dat gewoon en rij niet ongevraagd mee op de bagagedrager van een autofabrikant met een veel en veel rijkere historie.

Comments are closed.