Toyota RAV4 zoekt het (verkoop)avontuur

0

Voor Toyota is de nieuwe C-HR een schot in de roos. De cross-over ging in de eerste 4 maanden van dit jaar liefst 1.999 keer over de toonbank. Daarmee wist hij de complete concurrentie, op de Nissan Qashqai en de Volkswagen Tiguan na, achter zich te laten. Blijkbaar heeft de autoconsument helemaal geen moeite met een extreem vormgegeven cross-over.

Door het verkoopsucces van de CH-R zou je haast vergeten dat Toyota ook nog de RAV4 in de showroom heeft staan. Die kwam in de eerste 4 maanden van dit jaar niet verder dan 347 registraties. Dat de autoconsument de RAV4 niet ziet staan, heeft vooral met zijn uiterlijk te maken. De SUV is ruim, comfortabel en in 3 brandstofvormen leverbaar, maar zeker in wit (waar de importeur om een onduidelijke reden graag mee adverteert) is de Toyota met name van achteren net een ijskast om te zien.

Dat is nergens voor nodig. Afgelopen februari werd op de Chicago Auto Show een speciale editie van de RAV4 gepresenteerd: Adventure uitvoering. Volgens het Amerikaanse verkoopkantoor van Toyota is hij bestemd voor de onvermijdelijke “jonge gezinnen met een avontuurlijke levensstijl”, maar daar moet je niet de kriebels van krijgen. Het gaat er om dat de RAV4 er in deze vorm eindelijk appetijtelijk uit ziet.

Visuele kenmerken zijn zwarte 5-spaaks 18-inch lichtmetalen velgen, extra carrosseriebescherming plastic, donkere koplamphuizen, zwarte mistlamp behuizing en zwarte dakrails. De RAV4 Adventure is bestelbaar in 5 kleuren, te weten Black Magnetic, Gray Metallic, Silver Sky Metallic, Super White en Ruby Flare Pearl. Ook het interieur oogt sportiever dankzij speciale panelen, lederen bekleding de transmissie pookknop, ‘Adventure’ dorpelplaten, vierseizoenen vloermatten (ook in de bagageruimte) en diverse Adventure bages op het dashboard.

In de Verenigde Staten start de verkoop van de RAV4 Adventure in september. Omdat het nieuwe uitrustingniveau gecombineerd kan worden met elk aldaar beschikbaar aandrijftype en onze exemplaren van de SUV uit dezelfde fabriek komen, staat niks toevoeging aan het Nederlandse/Europese gamma in de weg. Toyota slaat ons in het A segment om de oren met wild uitgedoste uitvoeringen van de Aygo. Dat is soms wat tikkeltje te. Maar de RAV4 kan best wat visuele pit gebruiken. De Adventure uitvoering kan daarvoor zorgen. Haal hem dus onze kant op, Louwman & Parqui.

Reageren is niet mogelijk.