De Urus is een SUV. Maar is het ook een Lamborghini?

0

In Italië wordt door Lamborghini hard gewerkt aan de Urus. Hij verschijnt begin volgend jaar op de markt. De Urus zal dan met zijn dubbel geblazen 4,0 liter V8 van minimaal 650 pk een gooi naar de titel van snelste SUV op de Nürburgring!

Later zal hij ook in stekkerhybride uitvoering leverbaar worden. Daarmee zet Lamborghini grote stappen, want de Urus is überhaupt eerste SUV van het merk (de LM002 was een terreinwagen). Prijsconcurrenten zijn de Bentley Bentayga, de Range Rover Autobiography en de Porsche Cayenne Turbo S. Vierwielaandrijving wordt (uiteraard) standaard.

Het is alweer ruim 5 jaar geleden dat Lamborghini de Urus in conceptvorm presenteerde. Dat het ontwerp niet echt okselfris meer is, kan je eerlijk gezegd wel een beetje zien. De SUV heeft een merkkarakteristiek, hoekig design maar daar is dan ook alles mee gezegd. Van een Lamborghini mag je meer visueel drama verwachten. En misschien ook wel meer motorisch spektakel, want van dit merk zijn wij V10 en V12 motoren bekend. Een SUV met V8 motor lanceren is dan net zoiets als wanneer Porsche een ‘baby Macan’ met 1.0 TFSI motor aan haar gamma toevoegt.

De Urus zal begin 2018 op de markt verschijnen. Dat jaar wil Lamborghini er 1.000 exemplaren van produceren. Vanaf 2019 wordt de productie verhoogd naar 3.500 stuks. Meer is mogelijk als de markt daar om vraagt. En dat zit er in, want van de genoemde Bentley is de productiedoelstelling verhoogd van 3.500 naar 5.600 exemplaren. Maar goed, dat merk koos wél voor een motorisering die in lijn is met de reguliere modellen.

Wanneer de officiële onthulling gepland is, is nog niet duidelijk: ofwel op de IAA van Frankfurt in september ofwel op de autosalon van Genève maart volgend jaar. Prijstechnisch wordt de Urus de instapper van de Lamborghini familie. Ook dat is bij Bentley anders. De Urus is letterlijk en figuurlijk dus een wel erg goedkope manier om een graantje mee te pikken in het SUV segment.

Comments are closed.