Auto van de toekomst: NEVS InMotion

0

National Electric Vehicle Sweden (NVES), lange tijd de ietwat vage nieuwe eigenaar van de personenwagenfabriek van Saab (en de modelrechten op de 9-3), begint nu eindelijk aan de weg te timmeren. Na eerder de 9-3 en 9-3X opgeknapt te hebben, stelt het Chinese bedrijf nu de InMotion voor.

Er is echter een groot verschil tussen de 9-3 en de InMotion: de laatste zal nooit te koop zijn, ook niet over 10 jaar. Het is namelijk een deelauto. NEVS heeft de conceptstudie puur ontwikkeld om met ons haar visie te delen op de auto van de toekomst. De Chinezen zien die als een soort huiskamer met één deur, die autonoom zijn weg weet te vinden.

De InMotion ziet er dan ook uit als een voertuig dat regelrecht uit een sciencefiction film lijkt te komen. Met een druk op de knop verander je de indeling van de stoelen, zodat je in lounge setting meetings kunt organiseren of een goed gesprek kunt voeren met je partner. Verder kun je ook de lichtinval en de automatische airconditioning tot in detail aanpassen. Wie tijdens het ritje in de InMotion wil werken in plaats van simpelweg wil ontspannen, krijgt een compleet ander interieur voorgeschoteld. Er zijn 3 smaken bedacht: Private, Social en Meeting.

NEVS stelt dat iedereen toegang krijgt tot de InMotion, dus kopen is niet aan de orde. Door de auto te delen vermindert het totale aantal voertuigen op de weg, zodat het een stuk minder druk wordt. Ook zullen er dan minder wegen en parkeergarages nodig zijn: die ruimte kan volgens NEVS, dat behoorlijk bekwaam is in stroop rond de mond smeren, gebruikt kan worden voor parken of bossen.

Over de bediening hoef jij je geen zorgen te maken. Het rijden doet de InMotion helemaal zelf. Dat betekent dat je tijd over houdt voor andere zaken. Het eerder genoemde gesprek met je partner bijvoorbeeld, of een halfuurtje yoga oefeningen. Uitstappen kan slechts aan de kant van de stoep. Het bestellen van de auto verloopt per app.

De eerder genoemde elektrische 9-3, die op afzienbare termijn in productie zal gaan, krijgt een actieradius van 300 km. Hij zal in China gebouwd worden en de eerste leveringen zijn voor 2018 gepland, zij het in eerste instantie alleen op de thuismarkt. NEVS laat weten dat het momenteel al meer dan 150.000 exemplaren heeft verkocht aan lokale ondernemingen en dat het een partnership is aangegaan met de stad Tianjin voor de ontwikkeling van een lokaal autodeelsysteem. De kans bestaat dat NEVS zich nadien ook buiten de Chinese landsgrenzen waagt.

Reageren is niet mogelijk.