Nieuwstelex

0

+++ Webwinkel AMAZON heeft een Europese divisie opgericht om auto’s via internet aan te bieden. Er loopt al een proef in Italië en binnenkort volgt het Verenigd Koninkrijk. Christoph Möller is aangesteld als hoofd van Amazon’s Europese autodivisie. Hij is inmiddels een team aan het samenstellen om de plannen te realiseren. In Italië worden de Fiat 500 en de Panda al via de site van Amazon te koop aangeboden. Daarbij gaat het echter nog om een digitale etalage, want de klant koopt via internet slechts een pakket opties en moet de auto daarna binnen 2 weken via de merkdealer bestellen. De proef wordt binnenkort uitgebreid naar het Verenigd Koninkrijk. Op termijn wil Amazon in heel Europa via internet auto’s gaan verkopen. Dat is minder voor de hand liggend dan het lijkt, want in de Verenigde Staten heeft Amazon weliswaar de divisie Amazon Vehicles, maar daar worden geen auto’s verkocht. Wel biedt de Amerikaanse site een zeer compleet overzicht van bijna alle automodellen, aangevuld met recensies van huidige eigenaren. +++

+++ München gaat DIESEL auto’s keihard aanpakken. De Beierse metropool plant een verbod op deze vervuilende modellen, zo laat de burgemeester doorschemeren. Volgens Dieter Reiter zouden nieuwe metingen “schrikbarende stikstofconcentraties” hebben aangetoond. “Ik zou willen dat het zonder verbod ging, maar ik zie nauwelijks hoe we in de toekomst onder dit middel uitkomen”, zo stelt de linkse burgervader. In München zouden 170.000 auto’s, ongeveer een derde van het totaal, direct getroffen worden door een verbod. Alleen modellen die voldoen aan de Euro6 emissienorm zijn niet het haasje. Een speciale heffing zou niet wenselijk zijn, omdat automobilisten die toch wel zouden betalen. Veel Duitse steden hebben al jarenlang milieuzones, waar je alleen met een speciale sticker in mag. Maar de tendens om diesel in de ban te doen is door de sjoemeldiesel affaire bij Volkswagen, en de verdenkingen tegen Audi, Mercedes en Porsche, nog sterker geworden. In München wordt de Europese norm voor stikstofdioxide vaak overschreden, en niet alleen binnen de ring. Een Duitse milieuorganisatie had er via de rechtbank voor gezorgd dat München concrete cijfers over de dieselluchtvervuiling moet leveren. Eerder al had Stuttgart aangegeven dat ze vanaf volgend jaar dieselauto’s wil verbannen. Ook Hamburg, Parijs, Madrid en Athene pakken de oliegestookte modellen aan. +++

+++ FIAT CHRYSLER wordt net als Volkswagen ook verdacht van het sjoemelen met de software van haar dieselmodellen. Het Italiaans/Amerikaanse concern doet al tijden alsof zijn neus bloedt inzake achterlijke hoge emissies, maar dezelfde instantie die de concurrent uit Wolfsburg ontmaskerden, roken al bloed in 2015. Het betreft de EPA, de Environmental Protection Agency. Deze instantie is met name ontstemd over het trage tempo waarin Fiat Chrysler met informatie (en verklaringen) komt, blijkbaar om het onderzoek te frustreren. Is er een rode draad tussen deze autobouwer en Volkswagen? Ja, die heet Bosch. Deze toeleverancier leverde de code om de motorsoftware te kunnen herprogrammeren zodat de emissiecijfers konden worden opgepoetst. +++

+++ In FRANKRIJK zijn ze ook gezwicht: voortaan heb je een vignet nodig om in de grote steden aldaar te mogen rijden. Het vignet werd op 15 januari 2017 ingevoerd in Parijs, de eerste ‘ZCR’, oftewel ‘Zone à Circulation Restreinte’ (zone met beperkt verkeer). Er zijn 6 categorieën, afhankelijk van het type motor, de leeftijd van de auto en het soort voertuig. Bij pollutiepieken mag niet iedereen deelnemen aan het verkeer. En de meest vervuilende auto’s (waaronder diesels van vóór 2001) mogen niet langer rondrijden in Parijs van maandag tot vrijdag tussen 8 en 20 uur. Het vignet is van toepassing op alle automobilisten, dus ook die uit het buitenland. De prijs is voor alle categorieën hetzelfde (4,80 euro inclusief verzending), maar de transactie kan tot een maand in beslag nemen. Het advies is dus om tijdig te bestellen. Word je in de tussentijd toch gecontroleerd, dan volstaat evenwel een betalingsbewijs om geen boete te krijgen. De ‘ZCR’ is van toepassing op de grootste steden: naast Parijs gaat het om Lille, Grenoble, Lyon, Bordeaux en Straatsburg. +++

+++ LAMBORGHINI gaat met het oog op de komst van haar eerste SUV, de Urus, de fabriek in Sant’Agata Bolognese flink uitbreiden. Met een nieuwe, grotere lakstraat moet de jaarproductie van het exclusieve merk in 2019 kunnen verdubbelen. Lamborghini heeft daarnaast het terrein voor de ontwikkeling van prototypes en voorserie exemplaren uitgebreid van 5.000 naar 7.000 vierkante meter. Er is onder meer een ruimte toegevoegd die volledig is bestemd voor het doen van geluidstests. Lamborghini wil op die manier de motorklank kunnen perfectioneren. Dat is geen overbodige luxe aangezien de Urus, en mogelijk de opvolger van de Huracan, het zonder atmosferische V10 moet doen maar mogelijk een (dubbel) geblazen V8 krijgt. De verkoop van de SUV start in de lente van 2018. Later volgt een stekkerhybride variant van de Urus. Die heeft een V6 motor als basisunit. En wordt het optimaliseren van het uitlaatgeluid nóg belangrijker. +++

+++ MCLAREN overweegt een beursgang. Het uitgeven van aandelen zou volgens CEO Mike Flewitt binnen 2 tot 5 jaar een logische stap zijn. Ferrari racet al een tijdje over de beursvloer en Aston Martin liet vorige maand weten de grote stap te overwegen. Nu voegt McLaren zich ook in dat rijtje van merken dat je in de toekomst wel eens deels kan bezitten. Het bedrijf bestaat in zijn huidige vorm pas sinds 2011, maar is snel gegroeid. Flewitt verklapt dat het bedrijf al een overnamebod van 1,6 miljard pond van een Chinese geïnteresseerde heeft afgeslagen. Het concern is nu nog in handen van 3 partijen, maar de CEO verwacht dat een beursgang een logische volgende stap is. Daar geeft hij de voorkeur aan boven verkoop aan een Chinese partij met diepe zakken. Logisch, want McLaren kan op deze manier een nauwere band op bouwen met haar achterban. De McLaren Technology Group, het moederbedrijf van de autodivisie, is voor 50 procent in handen van de overheid van Bahrein. Daarnaast hebben de zakenman Mansour Ojjeh uit Saoedi-Arabië en de immer opgewekte Ron Dennis allebei nog 25 procent in handen. McLaren bouwde in 2016 afgerond 3.200 auto’s en maakte voor het vierde jaar op rij winst. Met de komst van veel nieuwe modellen hoopt McLaren door te groeien naar een jaarproductie van ongeveer 4.500 exemplaren. +++

+++ RENAULT roept in Nederland ruim 12.000 exemplaren van de Twingo terug naar de garage. De motorkap en de achterspoiler kunnen namelijk losraken. Het gaat om de huidige generatie van de Twingo, die sinds 2014 wordt verkocht. Het is tot dusver één keer gebeurd dat een motorkap van een Nederlandse auto losraakte. Dat was in de zomer van vorig jaar. Verder zijn er geen ongelukken geweest. Ook in andere Europese landen is het enkele keren voorgekomen dat de motorkap losraakte van de auto. Een woordvoerder van Renault kan niet zeggen of daarbij ongelukken zijn ontstaan. Mensen die met hun Twingo terug moeten naar de garage krijgen een brief thuis. De auto wordt gerepareerd met een soort kit, waardoor de motorkap en spoiler zouden moeten blijven zitten. +++

+++ Het verbod op het verwijderen of deactiveren van een ROETFILTER gaat niet op 1 juli in, maar op 1 oktober. Op termijn wordt een goed werkend roestfilter ook een APK eis. Dat heeft minister Melanie Schulz van Infrastructuur en Milieu bekendgemaakt. Zij reageert hiermee op klachten van consumenten met een Volkswagen met sjoemeldiesel motor. Zij melden nadelige gevolgen van de onder regie van importeur Pon uitgevoerde update. Volgens de minister moeten alle uitlaatgasreiniging systemen, zoals de EGR, functioneren. Na verloop van tijd zullen dieselauto’s die affabriek een roetfilter hebben, worden afgekeurd bij de APK als dat filter niet functioneert of verwijderd is. Het verwijderen van roetfilters bij diesels was tot 2015 al bij wet verboden, maar het verbod werd toen per ongeluk geschrapt bij een opschoningactie van niet te handhaven regels. Het roetfilter (of Diesel Particulate Filter) is ingevoerd om de uitstoot van roetdeeltjes van dieselauto’s terug te dringen, maar blijkt een grote kostenpost voor dieselrijders met hogere kilometerstanden. Een roetfilter heeft namelijk niet het eeuwige leven. De kosten bedragen al snel 1.000 euro of meer voor een nieuw filter in geval van storingen. Met name de eerste generatie affabriek roetfilters hebben relatief veel last van storingen, zoals verstoping. DPF’s worden dan ook vaak verwijderd: uit steekproeven is gebleken dat zo’n 6 procent van de dieselaars rondrijdt zonder roetfilter, terwijl die er affabriek wel in zou moeten zitten. Dat het verwijderen nu strafbaar gesteld wordt, past in de huidige tijdsgeest. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat we aan de ene kant Volkswagen torenhoge boetes opleggen omdat hun auto’s een paar milligram meer vervuilen dan opgegeven, terwijl we aan de andere kant toestaan dat moderne dieselauto’s bakken roet de lucht in knallen. Het ding zit er niet voor niets op. Mocht je momenteel storingen hebben aan je roetfilter, dan kun je die roetfilter ook laten reinigen, wat met 300 à 400 euro veelal een stuk goedkoper is dan vervangen. Het filter (mits niet defect) zou dan weer zo’n 100.000 km mee kunnen. +++

+++ TESLA , de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s, heeft de Duitse giganten BMW en Volkswagen afgetroefd als meest gewilde automerk onder Nederlandse beleggers, zo komt naar voren uit onderzoek van internetbroker Binckbank. Beleggingen in het aandeel Tesla dat onder topman Elon Musk flink aan de weg timmert met de activiteiten zijn volgens Binck in 2 jaar tijd ruimschoots verdubbeld. BMW is het meest populaire Duitse automerk bij particuliere beleggers, terwijl Volkswagen mede vanwege de koersdruk na het dieselschandaal terugviel van de eerste naar de derde plek. Ferrari dat op de beurs in Milaan staat genoteerd, is te vinden op de tiende positie net achter General Motors en het Franse PSA. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft vorige maand in ons land 35,6 procent meer auto’s weten te verkopen dan in mei 2016. Daarmee was Nederland voor het Duitse merk het best presterende land ter wereld. Wereldwijd leverde Volkswagen in mei 513.500 nieuwe auto’s; een stijging van 3,5 procent vergeleken met dezelfde maand in 2016. Op jaarbasis (januari t/m mei) is nu sprake van een stabilisering van de afzet. In Europa daalde weliswaar in deze periode het marktaandeel van 11,2 naar 10,7 procent, maar in absolute cijfers was er sprake van 0,9 procent groei. Volkswagen is inmiddels begonnen met een SUV offensief. In dit kader werd op de Noord Amerikaanse markt de Atlas geïntroduceerd, een soort Skoda Kodiaq XXL. Daarmee betreedt Volkswagen een nieuw, belangrijk segment, namelijk die voor 7-persoons SUV modellen. Later dit jaar zal het merk in het kader van dit modellenoffensief de Tiguan Allspace (eveneens met 3 rijen stoelen) en de compacte T-Roc (op basis van de Audi Q2) introduceren. In mei verkocht Volkswagen in Europa 8,9 procent meer auto’s om uit te komen op een saldo van 155.973 exemplaren. Na Nederland kon er vooral worden geplust in Frankrijk, Italië en ook Duitsland. Dat is vooral te danken aan de nieuwe Tiguan. Vanuit Oost Europa meldt Volkswagen een groei van bijna 28 procent in Rusland. In de Verenigde Staten werden afgerond 30.000 auto’s aan de man gebracht, hetgeen ruim 4 procent betekende. Op de voor Volkswagen grootste afzetmarkt China werden 241.600 nieuwe auto’s verkocht. Dat betekent een plus van 4 procent. Ook in dit land zorgde de Tiguan het meest voor terreinwinst.

+++Het Nederlandse VDL werkt al geruime tijd aan een elektrische truck. Nu blijkt dat dit bedrijf voor de lange afstanden ook een truck op WATERSTOF in ontwikkeling heeft. Met het systeem kan schone stroom voor voertuigen met elektrische aandrijving worden geleverd. VDL is één van de partners in een Europees subsidieproject dat wordt geleid door Waterstofnet. Deze Vlaamse organisatie realiseert waterstofprojecten in Vlaanderen en Nederland. Waterstofnet heeft in Helmond een tankstation voor waterstof op de Automotive Campus. VDL ontwikkelt de waterstoftruck net als de elektrische variant op basis van een DAF model. Volgend jaar zal de waterstoftruck zijn eerste testrit maken, voorspelt projectmanager Wouter van der Laak van Waterstofnet. De truck van VDL wordt uitgerust met een brandstofcel, die waterstof en zuurstof omzet in stroom. Het verschil met de elektrische truck, die volgens VDL snel op de markt komt, is dat het bij de waterstofvrachtwagen gaat om een demonstratieproject. VDL heeft de technologie daartoe in huis: 2 waterstofbussen van VDL rijden sinds vorige maand op proef in de dienstregeling van Hermes. VDL bouwde daarvoor 2 exemplaren van de Phileas bus om. Ook dat is een demonstratieproject. Waterstof is een schone vorm van energie, die samen met elektrische aandrijving als alternatief voor de fossiele brandstoffen wordt gezien. Gaandeweg ontstaan er meer initiatieven, zoals de Hytruck. Maar de nadelen zijn aanzienlijk: waterstof is hoogst explosief en opslagtanks moeten enorm groot zijn omdat het een erg vluchtig gas is. Het rendement van een waterstofcel is laag. En het aantal tankstations is minimaal, waardoor ook personenauto’s op waterstof nog zeer schaars zijn. +++

Comments are closed.