Nieuwstelex

0

+++ AUDI gaat de nieuwe A8, die op 11 juli in Barcelona zal worden onthuld, uitrusten met een geavanceerd veersysteem. Het topmodel wordt in meerdere opzichten het technologische uithangbord van het merk. Eén van de innovaties is een geavanceerd veersysteem dat ervoor moet zorgen dat elke oneffenheid in de weg wordt gladgestreken. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een camera die 18 keer per seconde het wegdek scant. De informatie wordt doorgegeven aan elektromotoren in de wielen, die zorgen voor de juiste aansturing van de veren om de hobbels of kuilen op te vangen. Elk wiel kan afzonderlijk worden aangestuurd. Het systeem gaat ook duiken en hellen tegen bij het remmen en/of in de bocht. Een andere innovatie is dat de carrosserie razendsnel 8 centimeter hoger kan worden gezet bij een aanrijding van opzij. De klap wordt daardoor opgevangen door het sterkste deel van de A8, namelijk de dorpels. +++

+++ In 2018 krijgt de AUTOSALONVAN PARIJS een andere opzet. Bij de 120ste editie van de tentoonstelling zullen een aantal veranderingen worden doorgevoerd. Zo zal de Mondial de l’Automobile minder lang duren, namelijk 11 dagen (4 t/m 14 oktober) in plaats van 16 dagen. Op die manier wil de organisatie van de autosalon tegemoetkomen aan de behoefte van de fabrikanten om de kosten te drukken. Een toegangskaart zal wel nog steeds 16 euro kosten, maar men kan daarmee ook de motorfietstentoonstelling bezoeken, die tegelijkertijd plaatsvindt. De andere grote wijziging is de ‘Mondial Limited’. Daar kan men zich vergapen aan supersportwagens en andere exclusieve auto’s. In het midden komt een soort VIP plein waar prestigieuze merken hun klanten in de watten kunnen leggen. Met dat aanbod hoopt de organisatie de meest exclusieve merken te verleiden om weer present te zijn op de autosalon. Bij de laatste editie in 2016 lieten zij het afweten. Volgend jaar zal er ook een grote tentoonstelling gewijd zijn aan de mooiste wegen ter wereld. +++

+++ KIA heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl uit de Newsflash bevestigd dat volgend jaar de Venga uit productie zal worden genomen. De capaciteit in de fabriek in het Slowaakse Zilina zal dan gebruikt worden voor de Sportage en de volgende generatie Cee’d. Kia zegt meer exemplaren van de Sportage te kunnen verkopen dan zij nu bouwt en het merk heeft hoge verwachtingen van de nieuwe Cee’d waarvoor volgend jaar de orderboeken open gaan. Voor de Venga is geen directe opvolger gepland. Dat komt omdat Kia net als veel andere fabrikanten merkt dat de vraag naar MPV modellen in het B segment dalende is. Autoconsumenten die geen trek hebben in een hatchback zullen vanaf oktober bovendien bediend kunnen worden met de Stonic, een compacte cross-over. Dit model zal in Zuid Korea worden gebouwd, op dezelfde productielijn als de technisch identieke Rio. Van de Venga gingen in de eerste 5 maanden van dit jaar 521 exemplaren over de toonbank, terwijl vorig jaar op hetzelfde tijdstip de verkoopteller op 594 stond, en dat terwijl de markt als geheel sindsdien met afgerond 20 procent gegroeid is. Dat geeft aan dat de dagen van de compacte MPV geteld zijn. +++

+++ Uber en LYFT , de 2 taxi apps, voeren in de Verenigde Staten een keiharde strijd om de consument. Dat Uber al anderhalf jaar van het ene in het ander schandaal verzeild raakt, is goed nieuws voor Lyft. Nu ook de beroemde oprichter van Uber, Travis Kalanick, moet opstappen, kan de vlag helemaal uit. Maar liever niet té opzichtig, vinden ze bij Lyft, want dat komt ook weer niet echt sympathiek over. Dus stuurde het management van Lyft medewerkers een brief zich vooral niet schuldig te maken aan leedvermaak. Overigens lijkt Lyft wel degelijk te profiteren van de schandalen. Het marktaandeel in de Verenigde Staten steeg van 15 naar 21 procent, terwijl dat van Uber daalde van 84 naar 78 procent. +++

+++ Slecht nieuws voor geïnteresseerden: de PORSCHE 911 GT2 RS is nu al uitverkocht. En dat terwijl de fabrikant officieel nog geen informatie over de supersportwagen heeft vrijgegeven. De GT2 RS verscheen uit het niets bij de introductie van Forza Motorsport 7, een racegame van Microsoft. Daar bleven we verstoken van echte details, zoals de gebruikte motoren, het gewicht én de productieaantallen. Maar Autointernationaal.nl kon al eerder melden dat de oplage 1.000 exemplaren wordt. De GT2 RS is in alle opzichten het absolute topmodel van de 911 reeks. Daarvoor hoef je alleen maar naar de aërodynamica van de bolide te kijken, want het is in alle opzichten een extreme versie van de 911 Turbo. Tel daarbij op dat hij exclusief verkrijgbaar is met achterwielaandrijving en je weet dat we te maken hebben met een Porsche voor de echte liefhebber. De GT2 RS heeft een dubbel geblazen 3,8 liter 6 cilinder boxermotor van 700 pk achterin hangen. Daarmee kan de 911 in slechts 2,9 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedraagt 340 km/u. De eerste leveringen staan gepland voor de herfst. +++

+++ Te vroeg op feestjes arriveren is nooit leuk. RENAULT-NISSAN kan daar over mee praten, want de Frans/Japanse alliantie lijkt nu niet optimaal te kunnen profiteren van de aantrekkende vraag naar elektrische auto’s. Met name de Nissan Leaf kwam een generatie te vroeg op de markt, waardoor de verkopen tegenvallen. De Renault Zoe verkoopt nu een stuk beter sinds de actieradius vergroot is, maar de Fluence ZE was een absolute flop. Onderaan de streep betekent dit dat de Fransen en Japanners de ontwikkelingskosten (4 miljard euro) niet hebben kunnen terugverdienen. Om kosten de besparen zal de volgende generatie Zoe daarom rechtstreeks worden afgeleid van de nieuwe Leaf, die nog dit jaar (vermoedelijk al deze zomer) zal worden gepresenteerd. De Nissan krijgt een groter accupakket en zal bovendien in verschillende versies met afwijkende batterijcapaciteiten op de markt komen. Dat Renault en haar alliantiepartner de moed niet opgeven, komt doordat klanten die inmiddels wél zijn overgestapt van een auto met verbrandingsmotor op een elektrisch model aangeven dat zij nooit meer een conventioneel aangedreven voertuig willen. “De elektrische auto is duidelijk de toekomst”, aldus een woordvoerder van Renault-Nissan, die ook meldt dat de alliantie tot nu toe wereldwijd 465.000 auto’s met elektrische aandrijving heeft afgeleverd. +++

+++ Audi verkoopt erg veel auto’s met Quattro vierwielaandrijving. Toch is er een fabrikant die het nóg beter doet: SUBARU . Deze speler verkocht in de periode april 2015 t/m maart 2016 bijna 1 miljoen auto’s met vierwielaandrijving. Dat zijn er 245.382 meer dan Audi, die de 2de plek in de mondiale 4×4-ranking inneemt. Wereldwijd neemt Subaru liefst 15 procent van de verkopen van vierwiel aangedreven auto’s voor zijn rekening. In Europa spelen de Japanners een bijrol, maar in de Verenigde Staten gaan hun modellen wel vlot over de toonbank. En van de aldaar verkochte auto’s, beschikt meer dan 99 procent met de zogeheten Symmetrical All-Wheel Drive. +++

+++ TAKATA staat op het punt faillissement aan te vragen. Het Japanse bedrijf heeft voor miljarden euro’s aan claims aan de broek hangen, nadat de airbags van het bedrijf niet bleken te deugen. De airbags van Takata werken bij sommige ongevallen niet door problemen met het ontbrandingssysteem. Uit onderzoek blijkt dat hierdoor minstens 16 doden zijn gevallen en 150 mensen gewond zijn geraakt. Tientallen autofabrikanten moesten hun auto’s terugroepen om het systeem te repareren. De faillissementsaanvraag zal op 26 juni ingediend worden. Het is de start van een grootschalige reorganisatie, want na het faillissement wil Takata leningen van honderden miljoenen euro’s aanvragen om de komende periode te overbruggen. Het bedrijf zou vervolgens deels overgenomen worden door het Amerikaanse Key Safety Systems. Takata zou vervolgens helemaal stoppen met de productie van airbags en het bijbehorende ontstekingsmechanisme. Het is nog niet bekend wat Key Safety Systems verder met Takata van plan is, maar mogelijk gaat het ze alleen om de productiefaciliteiten en niet om de producten zelf. +++

+++ TOYOTA werkt momenteel aan sensoren die een hartaanval kunnen detecteren of zelfs voorspellen. Als de bestuurder het laat afweten, kan de auto de controle overnemen en automatisch de nooddiensten waarschuwen. De auto van morgen zal dus niet alleen zelfstandig kunnen rijden, maar ook jouw gezondheid in de gaten kunnen houden. Ook Ford werkt namelijk aan sensoren die de biometrische gegevens van de inzittenden controleren. En Toyota wil dus sensoren gaan plaatsen die de hartwerking van de bestuurder in de gaten kunnen houden. Het belang daarvan is duidelijk: als je kan vermijden dat de persoon aan het stuur een hartaanval krijgt, kan hij of zij ook niet de controle over het stuur verliezen en een ongeval veroorzaken. Een algoritme dat de hartslag analyseert kan de auto zelfs de opdracht geven om de controle over te nemen om een veilige noodstop uit te voeren, zodat zowel de bestuurder als de eventuele passagiers buiten ge vaar zijn. Zodra de auto veilig aan de kant van de weg tot stilstand is gebracht, kan het systeem automatisch de reddingsdiensten waarschuwen en de exacte positie van het voertuig doorgeven. Het basisprincipe lijkt eenvoudig, maar toch geeft het systeem in de praktijk nog heel wat problemen. Zo vormt een auto met al zijn trillingen en andere storende elementen geen optimale omgeving om de biometrische gegevens op een betrouwbare manier op tafel te krijgen. Toyota geeft zelf aan dat het actief samenwerkt met specialisten van de universiteit van Michigan om de precisie van de verzamelde gegevens te garanderen. Je wil natuurlijk niet meemaken dat je auto plots beslist dat je niet meer capabel bent om te rijden en dat hij onnodig de nooddiensten oproept. +++

Reageren is niet mogelijk.