Volkswagen zet licht op groen voor I.D. Buzz

0

Vorig jaar presenteerde Volkswagen voor het eerst de I.D. Buzz: een conceptstudie voor een volledig elektrische Microbus. Het ontwerp gaat nu daadwerkelijk in productie genomen worden door de Duitse autobouwer. Dat heeft Herbert Diess, de merkchef van Volkswagen, bevestigd.

De I.D. Buzz is onderdeel van een reeks van 3 nieuwe conceptstudies voor elektrische auto’s die Volkswagen in het afgelopen jaar heeft gepresenteerd. Zo was de autosalon van Parijs in oktober het decor voor de onthulling van de ‘gewone’ I.D., een elektrische hatchback met een actieradius van 500 kilometer. Tijdens de autotentoonstelling van Sjanghai, die in april plaatsvond, werd de I.D. Crozz onthuld, een elektrische cross-over.

De I.D. Buzz beleefde in conceptvorm afgelopen januari zijn debuut op de autoshow van Detroit. Deze onthullinglocatie was geen toeval, want met name in de Verenigde Staten heeft de originele Microbus een iconische status. Volkswagen meldde in januari dat de conceptversie van de I.D. Buzz een actieradius van 600 kilometer heeft. Een half uur bijladen via een snellader is voldoende om daarna nog eens 500 kilometer af te leggen. Ook beschikt de I.D. Buzz over technologie voor autonoom rijden en inductie laden.

Zowel de I.D. Buzz als de gewone I.D. en de I.D. Cross is gebaseerd op het MEB platform dat momenteel door Volkswagen ontwikkeld wordt. Die bodemplaat biedt volgens Diess een aantal voordelen. “De proporties worden beter en van binnen is er veel meer ruimte, vergelijkbaar met een segment hoger”, aldus de merkchef. Na de sjoemeldiesel affaire is Volkswagen zich fanatiek gaan inzetten op auto’s met elektrische aandrijving.

Of de productieversie van de I.D. Buzz over dezelfde specificaties zal beschikken, is nog niet bekend. Volkswagen denkt het ontwerp, dat plaats biedt aan 8 personen, pas in 2020 verkoopklaar te hebben. Er zijn al 16 jaar plannen voor een reïncarnatie van het aloude T1 busje (in 2001 toonde Volkswagen al de Microbus Concept met conventionele aandrijving, in 2011 gevolgd door de conceptstudie Bulli), maar Diess heeft de knoop nu doorgehakt: “Auto’s met een emotionele waarde zijn belangrijk voor Volkswagen. In de Verenigde Staten verkopen we bijvoorbeeld nog veel Beetles. Straks hebben we ook de Microbus”.

Reageren is niet mogelijk.