Buitenaards: Aston Martin Valkyrie

0

De hypersportwagen Valkyrie van Aston Martin, die vorig jaar als prototype RB-001 getoond werd, begint steeds meer vorm te krijgen. Hier zie je de meest recente foto’s van de extremist. De ingenieurs in Gaydon hebben duidelijk voor de ‘vorm volgt functie’ benadering gekozen. Tijdloos mooi kan je de Valkyrie daardoor niet noemen. Beestachtig is hij wel.

Het verhaal gaat dat Adrian Newey, de Formule1 chef van het Red Bull team, droomde van een hypersportwagen die niet zo corpulent aanvoelde als het huidige heilige trio (LaFerrari, 918, P1). Aston Martin gaf hem groen licht voor dit project. Alleen hadden ze geen idee dat Newey samen met Red Bull Advanced Technologies en AF Racing met zo’n experimenteel voertuig op de proppen zou komen. Want vanuit welke hoek je deze Valkyrie ook bekijkt, hij oogt absoluut onconventioneel.


De Valkyrie geeft een nieuwe invulling aan het begrip ‘extreem’. Dit is namelijk een absoluut compromisloze sportwagen waarbij absoluut geen water bij de wijn is gedaan. Newey had bij het creëren van de bizarre Valkyrie dus absoluut niet de pretentie om de gulden middenweg te vinden tussen comfort, ruimte, prestaties en dagelijks gebruiksgemak.

Het enige wat telde was: een zo laag mogelijk gewicht. En dat is goed te zien. Gewichtsbesparing doe je natuurlijk door elke overbodige centimeter weg te schaven. Met deze wetenschap in het achterhoofd valt beter te begrijpen waarom de Valkyrie er zo extreem en buitenaards uit ziet. Hij lijkt misschien nog wel het meest op een kruising tussen de Pagani Zonda en een Le Mans racer lijkt. Je mag er overigens gewoon de openbare weg mee op.

De achterzijde wordt gekenmerkt door een enorme diffuser die ongeveer de helft van de auto met koolstofvezel monocoque in beslag neemt. In de flanken monteert Aston Martin camera’s die dienstdoen als zijspiegels. Ze sturen hun beeld naar de bij de A stijlen geplaatste beeldschermen in het interieur. De vin die over het dak naar achteren loopt, eindigt in een slechts 5,5 mm breed en 9,5 mm hoog remlicht; een van LED techniek voorzien exemplaar dat eveneens knipoogt naar de F1-racewereld.


De bumper heeft meer openingen dan koolstofvezel. Onder een klein koepeltje houdt het interieur zich schuil. Dat betreed je via vleugeldeuren. Aston Martin belooft een Formule 1-achtige zitpositie in de Valkyrie en dat betekent armen gestrekt vooruit met de benen iets omhoog gericht. Dat geldt ook voor de passagier. De stoelen vormen bijna één geheel met de wagenbodem.

Een 4-punts gordel houdt de bestuurder, die uitzicht heeft op een zeer minimalistisch dashboard met slechts 2 schermen en een F1-achtig stuur, op zijn plek. Schakelen gaat middels knoppen op het afneembare stuur waarop ook een OLED scherm voor de meest essentiële informatie is te vinden. Meer toeters en bellen zou de bestuurder alleen maar afleiden, aldus Aston Martin. Omdat een achterruit ontbreekt, is een binnenspiegel niet aanwezig.

Kwaliteit, en dus succes, zit hem daarbij in de details. Zo is de Aston Martin badge voorop amper 7 micrometer dik. Ter vergelijking: een menselijke haar is ongeveer 10 micrometer dik. De ‘vleugels’ zijn met een laser uit aluminium gesneden. De koplampen zijn 40 procent lichter dan de reguliere exemplaren die het Britse merk in de schappen had liggen. Newey mikt op een gewicht van 1.030 kilo. In combinatie met een 6,5 liter grote V12 van Cosworth, hybride technologie en 1.146 pk belooft de Valkyrie met zijn pk:gewichtsverhouding van minder dan 1:1 … buitenaards snel te worden.

De hypersportwagen van Aston Martin gaat volgend jaar in productie. Er worden 175 exemplaren gebouwd: 150 voor op de openbare weg en 25 voor op het circuit. Wat Aston Martin voor de Valkyrie wil hebben, is niet officieel bekend. Waarschijnlijk gaat hij rond de 3 miljoen euro kosten. Als Aston Martin ontdekt dat kopers van plan zijn om hun exemplaar direct door te verkopen, dan wordt hun reservering gewoon geannuleerd.

Comments are closed.