Elektrisch en minimalistisch: Bollinger B1

0

Het in de Amerikaanse staat New York gevestigde Bollinger Motors heeft haar B1 gepresenteerd: een stoere, minimalistische terreinwagen met een volledig elektrische aandrijflijn. De zogeheten Sport Utility Truck heeft een actieradius van 322 kilometer en moet circa 60.000 dollar gaan kosten.

Aan de B1 is 5 jaar gewerkt. Het idee was om een handzame (lees: niet al te grote) terreinwagen te bouwen, maar wel zijn mannetje zou staan bij zware klussen. Daarom is hij uitgerust met 2 elektromotoren die in totaal 360 pk en 640 Nm leveren. De B1 kan hiermee in 4,7 seconden naar 100 km/u accelereren. Als topsnelheid wordt 205 km/u genoemd, maar dat lijkt voor een model met een dergelijk industrieel, windvangend uiterlijk nogal optimistisch. Bollinger meldt dat de B1 een half uur gedeeltelijk onder water moet kunnen overleven.

Om de terreincapaciteiten van de Spartaanse B1 (3,81 x 1,94 x 1,87 meter) te kunnen maximaliseren, is de Bollinger uitgerust met onafhankelijke hydropneumatische vering rondom. De bodemspeling bedraagt ruim 39 centimeter. De aluminium basis van de B1 weegt slechts 133 kilo. Het totale gewicht komt uit op 1.770 kilo.

De B1 is uitgerust met zaken als een radio (met bluetooth en een AUX aansluiting). Het instrumentarium, inclusief de meter die aangeeft hoe vol de accu’s zitten, is klassiek analoog en een touch screen ontbreekt. Elektrische bediening voor de ramen ontbreekt en de ventilatieroosters zijn nogal primitief. De achterstoelen kunnen worden verwijderd voor extra bagageruimte, maar er zit ook een soort kofferbak in de voorzijde van de B1.

Het accupakket met een capaciteit van 60 kWh. Deze batterij maakt een actieradius van 193 kilometer mogelijk, maar wie bijbetaalt kan 100 kWh krijgen en dan stijgt het rij bereik naar 322 kilometer. De B1 moet 2.766 kilo kunnen trekken, maar dan zal er van die actieradius weinig overblijven. Met de eerder genoemde, bescheiden analoge accumeter wil Bollinger overigens de beruchte ‘range anxiety’ wegnemen bij toekomstige klanten. De informatie over het resterende bereik wordt wel gegeven, maar is niet prominent in beeld.

Bollinger is momenteel druk bezig om een partner te vinden die kan helpen met het bouwen van de B1. Er wordt gedacht aan een output van 10.000 à 20.000 exemplaren per jaar. Of dat inderdaad gaat lukken, is nog onzeker. De start-up heeft tot nu toe enkel een prototype ontwikkeld. Die auto moet eerst nog alle verplichte keuringen ondergaan. Bollinger wil zich met het project richten op klanten die een terreinwagen zonder fratsen zoeken. Een heel ander publiek dan dat van Tesla dus. Begin 2018 kunnen de eerste orders worden geplaatst.

Reageren is niet mogelijk.