Ford shock: Fiesta verslagen door Seat Ibiza!

0

Op dit moment is in het B segment de hamvraag: hoe goed is de nieuwe Ford Fiesta? De vorige editie was een grote hit en zowel erg populair bij de pers als het grote publiek. Begin dit jaar was de Fiesta, aan het eind van zijn verkoopcarrière, nog even de best verkochte auto van Europa.

De Fiesta nam dus met een climax afscheid van het Europese strijdtoneel op de automarkt, maar legt daarmee de lat voor zijn opvolger erg hoog. Zal die net zo succesvol worden? Toen de eerste foto’s november vorig jaar werden vrijgegeven, was duidelijk dat de nieuwe Fiesta de hooggespannen verwachtingen niet helemaal waarmaakte. In de zin dat hij teleurstellend veel leek op zijn voorganger.

Ford heeft natuurlijk erg zijn best gedaan op de jongste editie van de Fiesta. En op veel terreinen is het model inderdaad ingrijpend vernieuwd. Maar op het eerste gezicht is dat niet zo goed te zien. Of eigenlijk: je moet instappen en zodat je het dashboard kan bestuderen en je kan concluderen: “Ja, dit is wel degelijk een nieuwe Fiesta”. Maar die conclusie kan je pas trekken na een nadere kennismaking. Op het eerste gezicht is het ‘gewoon een nieuwe Ford’. Een auto waarover jij je schouders ophaalt, zoals de Ka+ en de Mondeo.

Voor een model waarvan de eerdere generatie de top van de verkoopstatistieken wist te bereiken, is dat niet voldoende. Die positie is alleen weggelegd voor een auto die duidelijk beter is dan de rest. De nieuwe Fiesta is een evolutie van zijn voorganger; niet meer en niet minder. Dat zie je duidelijk aan het interieurdesign, maar ook aan het onderstel. Dat is in essentie ongewijzigd gebleven, met als gevolg dat de wielbasis lengte en de bagageruimte capaciteit slechts in een microscopische hoeveelheid toenam.

Stilstand dus, en dat betekent in een sterk competitieve markt achteruitgang. Want bij Seat leunden de ontwerpers duidelijk niet achterover toen zij de nieuwe Ibiza aan het ontwerpen waren. Dat is natuurlijk te danken aan moederbedrijf Volkswagen, dat een aangepaste variant van het efficiënte (gunstige gewicht:ruimte verhouding) variant van het MQB platform beschikbaar stelde. De Ibiza kon daardoor fors in de breedte groeien zonder zwaarder te worden.

Qua wielbasis was de vorige generatie Ibiza ten opzichte van de Fiesta nog 2 centimeter in het nadeel, maar nu zijn de rollen omgedraaid. Sterker nog: de Ford heeft nog steeds 2,49 meter tussen zijn assen, maar de Seat biedt 7,1 centimeter meer. En cijfers liegen niet: achterin is de Ibiza een klasse ruimer, met voldoende ruimte voor volwassenen. Dat kan de Fiesta hem niet nazeggen. Daar is het nog steeds een krappe bedoening. In de Seat kan je voor 355 liter aan bagage meenemen, of 1.540 liter als je de achterbank wegklapt. En in de Ford? 292 à 1.093 liter. I rest my case.

Nou niet helemaal, want naast een volwassen hoeveelheid interieurruimte, biedt de nieuwe Ibiza ook rijeigenschappen die een middenklasser niet zouden misstaan. Mede dankzij de grote interieurbreedte is de zitpositie erg prettig en je profiteert van den topklasse infotainment systeem; een terrein waar de Volkswagen Groep qua werkingsnelheid en schermkwaliteit duidelijk een voorsprong heeft ten opzichte van de concurrentie. Daar komt bij dat de Ibiza helemaal niet lelijk is om te zien. Hij heeft dezelfde scherpe vouwen in zijn carrosserie als zijn grote broer Leon. Niet goedkoop om te produceren, maar het geeft de Seat wel extra cachet. En een hoogwaardigere uitstraling.

Ford zegt een grote inhaalslag gemaakt te hebben qua interieurambiance, ergonomie, materiaalgebruik en uitrusting. En daar is geen woord aan gelogen. Alleen: de Seat scoort op al deze onderdelen net even beter en vormt daarmee de nieuwe referentie in het B segment, ook omdat de Ibiza zoals gezegd met afstand de ruimste is. Het dashboard van de Fiesta oogt (maar smaken verschillen) drukker en gezelliger dan de boordplank van zijn Spaanse concurrent en Ford heeft royaal gebruik gemaakt van zacht aanvoelend plastic. Dat is prijzenswaardig. Maar de Seat compenseert dat met een nauwkeurigere afwerking en minimale naden tussen de diverse dashboardonderdelen. Dat geeft de Ibiza een extra degelijke, duurdere uitstraling.

Kan de Fiesta revanche nemen met zijn rijeigenschappen? Het vorige model stak wat dit betreft duidelijk boven de middelmaat uit en Ford heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om onderstelverfijning en rij plezier. In dit opzicht stelt de nieuwe editie beslist niet teleur, integendeel. De Fiesta steekt nog steeds met kop en schouders uit boven elk ander B segment model. De Ibiza doet erg hard zijn best om bij zijn rivaal in de buurt te komen, maar heeft daarvoor wel de Sport modus nodig. Grip, precisie en carrosseriecontrole zijn top, maar qua feedback van de besturing weet de Seat het niveau van de Ford niet te halen.

Dat maakt de Fiesta tot een betere ‘rijders auto’ dan de Ibiza. Maar bij een vergelijkingstest gaat het ook op andere zaken. Styling bijvoorbeeld. Interieurruimte. Afwerking. Kwaliteit van het infotainmentsysteem. Op al deze terreinen moet de Ford het afleggen tegen de Seat. En voor een merk dat zich voorheen segmentleider mocht noemen, is dat slecht nieuws. Ford heeft gegokt en verloren. Het merk dacht dat zij wel weg zou komen met een (voorzichtige) evolutie van het oude model, maar dat is een onjuiste inschatting gebleken.

De Ibiza, met in zijn kielzog de nieuwe Volkswagen Polo, zet nu de toon. Dat is niet de mening van één testredactie, maar van zowel Autocar, What Car als Autobild. Niet de minsten in autotijdschriften land. Vanuit dit perspectief is de nieuwe Fiesta net zo’n teleurstellende auto als de laatste generatie Escort.

Reageren is niet mogelijk.