Huzarenstuk: Facelift Mercedes S-klasse

0

Waarom de korte test?

Autofabrikanten hebben soms een missie. In het geval van Mercedes is dat het bouwen van de beste auto ter wereld. Lijdend voorwerp is de S klasse. Is die inderdaad beter dan concurrenten als de Audi A8 en BMW 7-serie? De huidige generatie van de S klasse heeft bij de beantwoording van deze vraag zijn leeftijd tegen. Het ontwerp stamt immers uit 2013. Voor autobegrippen ben je dan in de herfst van je leven beland. Op technologisch vlak was de S klasse bij zijn lancering zijn tijd weliswaar ver vooruit met zaken als een fileassistent (destijds de eerste stap richting autonoom rijden). Maar inmiddels kan je een dergelijk systeem krijgen ook krijgen op de middenklassers van Volkswagen. Dus was het tijd voor een facelift.

Wat voor auto is het?

Optisch is er weinig veranderd. Naast een geretoucheerde grille, de koplampen met krachtige LED techniek, hertekende de achterlichten en nieuwe bumpers is de S klasse ongewijzigd gebleven. Binnenin veranderde er meer. Zo nam Mercedes het stuur onderhanden. Het oude 2-spakige exemplaar viel niet bij iedereen in de smaak, dus krijgt de S klasse nu een sportiever ogend stuur met 3 spaken. Dat is bovendien voorzien van kleine aanraakvlakken (zoals in de E klasse) en meer bedieningsknoppen, onder meer voor de adaptieve cruise controle. Ook de multimediaschermen werden opgefrist.

De S klasse is wereldberoemd om zijn comfort en het vernieuwde model legt de lat voor de concurrentie op dat vlak nóg hoger. Mercedes biedt verschillende modi aan onder de noemer ‘Energizing’: frisheid, warmte, levendigheid, vreugde, welzijn en conditie. Pure marketingpraat natuurlijk, maar de persoonlijke instellingen voor massage, parfum, audio en ventilatie zijn altijd welkom.

De S klasse kan zich uiteraard ook zelf in/uitparkeren, indien nodig op afstand en via jouw smartphone. Dat is geen snelle procedure, maar het werkt wel. Magic Body Control, dat de weg scant en de wielophanging preventief aanpast, is tegen meerprijs beschikbaar voor de V8 en V12 modellen met achterwielaandrijving. Nieuw is de Curve functie die de auto naar de binnenkant van de bocht doet overhellen.


Onder de motorkap zijn er flink wat wijzigingen. De benzine en diesel units met hun 6 cilinders in V-vorm maken plaats voor nieuwe lijn exemplaren. Die zijn 3,0 liter groot en zowel krachtiger als zuiniger dan hun voorgangers. De S 350d is goed voor 286 pk en 600 Nm, terwijl de S 400d 340 pk en 700 Nm biedt. Op benzine is de revolutie nog groter: de S 450 en S 500 worden niet langer aangedreven door een V8, maar (dus) door een 3,0 liter 6 cilinder lijn motor met respectievelijk 367 en 435 pk. Andere nieuwigheden zijn dat zij voorzien zijn van een alternator/starter, geen enkele riem hebben en dat zij een elektrisch circuit van 48 volt hebben. De motoren beschikken over zowel een turbo als een compressor, en die laatste wordt rechtstreeks via een elektromotor aangedreven. Voor klanten die 6 cilinders te weinig vinden, heeft Mercedes de S 560 met een nieuwe, dubbel geblazen 4,0 liter grote V8. Die motor kennen we al uit de AMG uitvoeringen en is in de S 560 goed voor 469 pk. Er staan ook een tweetal AMG versies in de prijslijst (de S 63 met V8 motor en de S 65 met een V12), verder een ‘gewone’ 12 cilinder uitvoering (de S 600) en een tweetal Maybach versies. In de herfst volgt er een vernieuwde hybride versie van de S klasse. Die krijgt een krachtiger accupakket maar houdt vast aan de oude V6 motor.

De Duitsers pakten op het gebied van veiligheid flink uit bij de update van de S klasse. Niet verrassend, want Mercedes moest natuurlijk de BMW 7-serie minimaal bijbenen. Dus ook de S klasse is voortaan voorzien van adaptieve cruise controle die zijn snelheid voortaan aanpast op basis van kaartgegevens. Ook aan boord zijn een verbeterde stuurassistent, een inhaalhulp, een verbeterde fileassistentie (je kunt voortaan tot 30 seconden stilstaan), een meer geraffineerde verkeersbordherkenning en een noodremhulp die voor een stuuringreep kan zorgen bij een uitwijkmanoeuvre.

Is het wat?

Instappen in de zelfverklaarde ‘beste auto ter wereld’ is altijd een evenement. Of je nu interesse hebt in auto’s, in design of in geen van beide, het effect is er: de S klasse dompelt je onder in een wereld van leder en dure materialen die perfect geassembleerd zijn. De verschillende lichtmogelijkheden (64 kleuren) zorgen voor een sfeer op maat. Voeg daar de geweldige massagefunctie aan toe (van het ‘cold stone’ type zowaar!), een royale interieurruimte en fenomenale geluidsdemping en je wilt maar een ding: dat de weg niet stopt. De standaard vering filtert het grootste deel van de oneffenheden, maar kan enkele kleine oneffenheden niet helemaal wegwerken. Daar heb je het optionele Magic Body Control voor nodig, maar daar hangt een stevig prijskaartje aan.

De S 400d heeft een geweldig zachte en krachtige dieselmotor die nauwelijks hoorbaar is in het interieur. Met die 6 cilinder krachtbron is de S klasse bijzonder homogeen. Zodanig zelfs dat de vraag kan worden gesteld of dit niet gewoon de beste versie is. De S 500 start en stopt zonder trillingen en biedt ondanks zijn relatief bescheiden cilinderinhoud sportieve prestaties. Verwacht echter geen sportieve klank: het 6 cilinder blok doet zijn werk bijzonder stil. De S 560 heeft een heel ander karakter. Het verschil in prestaties met de S 500 is niet gigantisch, maar qua tussenacceleratie is hij de S 500 duidelijk de baas. Ook biedt hij meer akoestisch genot. Maar is dat de manier waarop je van een zware en dus weinig dynamische S klasse moet genieten? Nee, als ‘400d’ komt de Mercedes veel beter tot zijn recht.

Er kon ook even worden gereden met de S 63 AMG uitvoering. Diens 5,5 liter grote V8 is ingeruild voor het eerder genoemde, nieuwe 4,0 liter blok. Die is weliswaar kleiner, maar niet minder indrukwekkend krachtig: Er is maximaal 612 pk beschikbaar en dat zorgt voor fenomenale prestaties: Mercedes geeft een tijd van 3,5 seconden op voor de sprint naar 100 km/u. De S 63 AMG is een auto met een gespleten persoonlijkheid: zacht en ultracomfortabel in de meeste situaties en opzwepend wanneer je het gaspedaal vloert. De verschillende rij modi transformeren de auto in een geslaagde GT. De V8 brult en de versnellingsbak werkt de verzetwisselingen bliksemsnel af. De stevigere demping houdt dit slagschip goed op koers, maar vergeet daarbij af en toe de passagiers. En het gewicht laat zich niet maskeren bij een te enthousiaste rijstijl en tijdens het remmen. Vooral op de Autobahn blijven dus, met deze S 63 AMG.

90%
90%
Awesome

Heeft Mercedes écht de beste auto ter wereld gebouwd? Voor wat betreft het antwoord op deze vraag komt de 400d eerder voor "ja" in aanmerking dan de S 63 AMG (of de S 560). De nieuwe 6 cilinder lijn motor is namelijk een juweel die reeds goed presteert. Met de uitgebreidere hightech uitrusting kan de S klasse weer in één adem genoemd worden met de BMW 7-serie. Verder is de afwerking onberispelijk en is het comfort subliem. Voorwaarde voor die 100 procent perfectie is wel dat je dan Magic Body Control mee bestelt, wat de prijs verder opdrijft. En je bent dan veroordeeld tot de achterwiel aangedreven V8 of V12 versies, die nog duurder zijn en waarbij je de massa van de S klasse extra voelt. Zo blijft er altijd wat te wensen over. Dat neemt niet weg dat de facelift van Mercedes een huzarenstukje is.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (12)
    7.9

Reageren is niet mogelijk.