Lynk & Co komt met 3e model

0

Lynk & Co, het nieuwe premiummerk van het ambitieuze Geely, gaat zijn Europese modellenoffensief uitbreiden. Naast een SUV, die al eerder in conceptvorm werd voorgesteld, en een Sedan, die al diverse keren als prototype kon worden betrapt, komt er ook een cross-over.

Het debuutmodel, de in de inleiding genoemde SUV, krijgt als typeaanduiding ’01’. Voor de sedan heeft Lynk & Co de naam ’03’ in gedachten. En de cross-over krijgt als badge ’02’. Het drietal ontwerpen zal worden gebaseerd op het CMA platform dat momenteel samen met Volvo (eveneens eigendom van Geely) ontwikkeld wordt.

Alain Visser, de senior vice-president van Lynk & Co, bevestigd eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl dat het merk in 2019 naar Europa komt. De auto’s, die momenteel in Zweden ontwikkeld worden en in China geproduceerd gaan worden, zullen alleen via internet verkocht gaan worden. Alledrie de modellen zijn bestemd voor het C segment. In China start de verkoop dit jaar al.

Het is de bedoeling dat de 02 (de cross-over) lager wordt dan de 01 (de SUV). Hij komt na de 01 op de markt, maar vóór de 03 (de sedan). En dat is opvallend, want het 4-deurs model lijkt zo goed als klaar te zijn. Maar Visser vindt de introductie van de cross-over belangrijker. Lynk & Co richt zich op een jong koperspubliek en dan is een SUV niet ideaal. Dat is namelijk een typische gezinswagen en, zo leert de praktijk, ook populair bij ouderen die moeite hebben met de lage in/uitstap van normale auto’s. Met de 02 wil Visser dat jonge koperspubliek gaan bereiken. Volgens hem zullen de modellen van Lynk & Co een erg sportief karakter krijgen met Europese rijeigenschappen. Daar hoort ook een jeugdig design bij. “Niet flashy, maar wel atletisch en compact”.

Private lease gaat bij de verkoop van de Lynk & Co modellen erg belangrijk worden. Door het betalen van een maandelijkse fee wordt je dan lid van een ‘gemeenschap’. De duur van dat lidmaatschap kan men zelf bepalen. “Wij willen auto’s verkopen, maar bovenal mobiliteit”. Door een gemeenschap te vormen, moet het makkelijker worden om jouw auto voor anderen beschikbaar te stellen als jij bijvoorbeeld op vakantie bent. Lynk & Co garandeert dan dat er geen ‘ongeleide projectielen’ achter het stuur zullen kruipen, maar alleen andere leden van die gemeenschap met dezelfde ‘state and mind’ en die aanspreekbaar zijn op hun gedrag.

De modellen van Lynk & Co krijgen dus dezelfde technische basis als de aanstaande 40-serie van Volvo (XC40, S40 en V40), maar zullen zich niet à la de Zweedse collega’s onderscheiden met veiligheid maar met connectiviteit. Een internetverbinding in de auto wordt standaard. En als je weet dat jij de komende dagen jouw auto niet zal gebruiken, dan kan je op het touch screen de ‘share’ knop indrukken. Lynk & Co regelt dan dat jij de volgende maand een lager leasebedrag hoeft te betalen als jouw auto in deze periode door andere leden van de gemeenschap gebruikt gaat worden.

De ‘share’ knop is voor Lynk & Co zelf ook erg belangrijk. Omdat het merk niet gaat werken met traditionele showrooms (maar alleen ‘stores’ zal openen in de betere winkelcentra/straten), is het regelen van een proefrit lastig. Maar niet als het merk met één druk op de knop kan zien wie van haar vaste klanten de ‘share’ knop van zijn auto heeft geactiveerd. Die zal dan door de prospect van Lynk & Co gebruikt gaan worden voor een testrit. De verkoper blijft dan lekker in zijn stoel in de store zitten: het hele verkoopverhaal krijg je, indien gewenst, tijdens het rijden via het infotainment systeem te horen.

Reageren is niet mogelijk.