McLaren boekt recordresultaten

0

De Britse fabrikant van supersportwagens, McLaren Automotive, heeft afgelopen jaar opnieuw recordcijfers geschreven op het gebied van verkoopaantallen en financiële prestaties.

De winst voor belasting van 9,2 miljoen Britse pond, op basis van de opbrengst uit verkopen van 649,8 miljoen Britse pond in 2016, betekent voor het 4de jaar op rij winst, slechts 6 jaar nadat het merk in 2011 startte met de verkoop van auto’s. Ten opzichte van 2015, toen 5,4 miljoen Britse pond winst voor belasting werd behaald, betekent dit een stijging van 70 procent.

De operationele winst in 2016 van 65,8 miljoen Britse pond was de hoogste ooit door het bedrijf behaald, en bedraagt 10 procent van de totale omzet. Ten opzichte van 2015 is er sprake van een stijging van 180 procent. De uitstekende financiële resultaten worden onderstreept door een recordaantal verkochte auto’s in 2016: maar liefst 3.286 nieuwe McLarens werden er verkocht; een stijging van 99 procent ten opzichte van 2015 en liefst 10 procent boven de doelstellingen van het bedrijf zelf. In alle geografische afzetmarkten steeg het verkoopaantal.

“Het positieve financiële resultaat in 2016 is mede te danken aan de 44 procent groei in opbrengst van de verkoop, en is het bewijs dat de groeistrategie van McLaren Automotive zowel haalbaar als houdbaar op de langere termijn is. We hebben ons volledig gecommitteerd aan het Track22 businessplan, waarin 15 nieuwe modellen zijn aangekondigd tot 2022 en de focus ligt op het succesvol verkopen van deze nieuwe modellen en daardoor te groeien met behoud van de winstgevendheid. De investering in 2016 van 129,1 miljoen Britse pond in R&D, oftewel 20 procent van de omzet, is hiervan het bewijs” aldus Mike Flewitt, de CEO van McLaren Automotive, in een vraaggesprek met Automobiel Management

In 2016 bleef Noord-Amerika de grootste geografische afzetmarkt voor McLaren Automotive met een aantal van 1.139 verkochte auto’s; een groei van 106 procent ten opzichte van 2015. Europa eindigde vorig jaar met 996 auto’s, hetgeen een plus van 153 procent betekent, terwijl de snelgroeiende Chinese markt goed was voor 228 auto’s. In de regio Azië-Pacific werden 90 procent meer orders genoteerd en de nieuwe, gecombineerde regio Midden-Oosten, Afrika en Centraal- en Zuid-Amerika liet een plus van 69 procent zien. Het detailnetwerk van McLaren Automotive breidde zich in 2016 ook verder uit wereldwijd, met nieuwe showrooms in Bristol (VK), Boston en Palm Beach (VS), Gold Coast (Australië) en Fukuoka (Japan).

Ook in Nederland maakt McLaren goede tijden door. Arjen van Beek, directeur van Louwman Exclusive en importeur en dealer van McLaren in Nederland: “McLaren is een vaste waarde geworden in het sportautosegment, mede dankzij de ongekende prestaties. De ultieme McLaren is op dit moment de 720S, het nieuwste model uit de Super Series. Nog voor zijn introductie was de belangstelling al groot. Inmiddels hebben we dit jaar ruim 20 McLarens verkocht, de helft uit de Super Series, de andere helft is een model uit de Sports Series. Met de komst van de 570S Spider zal het aantal nog verder toenemen, de veelzijdigheid van dat model zal velen aanspreken: je kunt er prima dagelijks mee rijden en wie de behoefte voelt om het uiterste uit zijn auto te halen, zal niet worden teleurgesteld. Het is knap hoe McLaren zo’n veelzijdige auto heeft weten neer te zetten”. Opvallend is verder de populariteit van het maatwerkprogramma MSO (McLaren Special Operations) in Nederland. Ruim 80 procent van alle Nederlandse McLaren kopers kiest voor het personaliseren van zijn auto via MSO. De maatwerkafdeling van het bedrijf zag de opbrengst mondiaal groeien met 147 procent, en de Aftersales afdeling noteerde een omzetgroei van 37 procent in 2016.

In 2016 heeft McLaren Automotive £129,1 miljoen geïnvesteerd in nieuwe projecten, verdeeld over de Sports Series, Super Series en Ultimate Series. Onderdeel van het Track22 businessplan is een buitengewoon hoog percentage van de omzet (20 procent in 2016) dat geïnvesteerd wordt in R&D. Dit is de opmaat naar het doel van het bedrijf om eind 2022 meer dan 4.500 auto’s per jaar te bouwen, waarbij minstens de helft van dit aantal is voorzien van een hybride aandrijflijn. Het businessplan bevat ook het doel om een volledig elektrische aandrijflijn te ontwikkelen voor een conceptstudie, waarmee toekomstig gebruik in de Ultimate Series zal worden onderzocht. In 2016 is de eerste aanzet gegeven voor verder ontwikkeling hiervan met behulp van prototypes.

Comments are closed.