Nieuwstelex

0

+++ De CADILLAC CT6 sterft wellicht een vroege dood. De grote sedan heeft niet voor de gedroomde comeback van het premiummerk van General Motors kunnen zorgen. Dat is niet verrassend, want de CT6 is een typisch geval van ‘op het verkeerde paard wedden’. Sedanmodellen zijn een gepasseerd station. Alleen traditioneel ingestelde autoconsumenten kiezen nog voor dit carrosserietype. En vanwege hun conservatieve inslag, zijn zij bovengemiddeld merktrouw. Dus het idee dat Cadillac met de CT6 klanten bij bijvoorbeeld de Duitse premiummerken of Lexus weg zou kunnen kapen, is een illusie. Daar is men bij General Motors inmiddels ook achter. De CT6 zou medio 2020 een facelift krijgen, maar het is de vraag of de Amerikanen daar nog geld in gaan investeren. Cadillac heeft ook een nóg grotere sedan op de tekentafel staan, de CT8 maar het zal duidelijk zijn dan diens lot aan een zijden draadje hangt. Het toekomstperspectief voor de XT4, een SUV die dwars voorin een 2,0 liter 4 cilinder turbomotor heeft staan, is veel beter. Ook in Europa. +++

+++ DAIMLER breidt haar diesel terugroepactie uit. Daarmee wil het door Dieter Zetsche geleide autoconcern nóg meer zijn best doen om het vertrouwen in oliegestookte modellen te herstellen. Daimler zegt dat de software update waarmee de fijn stof uitstoot wordt verlaagd, geen indirecte schuldbekentenis is voor het gebruik van sjoemelsoftware. Het autoconcern, en dan met name klanten van Mercedes, vroeg in maart dit jaar al aan eigenaren van een compacte diesel om bij hun dealer de software te laten aanpassen om daarmee de uitstoot van fijn stof te verlagen. Het ging hierbij om 250.000 exemplaren, waarvan ongeveer 22.000 auto’s in Nederland. Deze terugroepactie wordt nu uitgebreid naar meerdere motortypen en (in Europa) in totaal 3 miljoen auto’s. Hoeveel hiervan in Nederland rijden, is op dit moment nog niet bekend. Ook op de vraag met hoeveel procent de fijn stof uitstoot na de update gemiddeld wordt teruggedrongen, is nog geen antwoord. Met de terugroepactie wil Daimler het signaal afgeven dat zij nog heilig gelooft in de toekomst van de dieselmotor en dat investeringen in een update dus geen weggegooid geld zijn. De auto’s die uitgenodigd zijn voor de (vrijwillige) software update zijn van het Euro5 en Euro6 emissienorm type. Daimler heeft momenteel de aandacht van de Duitse justitie in verband met vermeend gebruik van sjoemelsoftware. Een woordvoerder van het autoconcern laat evenwel weten er van overtuigd te zijn volgens de regels gehandeld te hebben. “De huidige aanpassing heeft niets met sjoemelsoftware te maken, maar met het feit dat wij met de huidige technologie de uitstoot van fijn stof in deze oudere auto’s terug kunnen dringen”. +++

+++ HYUNDAI heeft de N uitvoering van de i30 af, maar is niet van plan om nu met de duimen te gaan draaien. Het volgende project is een vierwiel aangedreven variant van de hete hatchback. Hyundai is zich er van bewust dat zij alleen op die manier segmentleiders als Ford (Focus RS) en Volkswagen (Golf R) bij kan houden. Het kan evenwel nog wel een paar jaar duren voordat de vierwiel aangedreven i30 N klaar is. Voor die tijd komt er een uitvoering met een DCT automaat (dubbele koppeling dus; Hyundai kan daarmee een veel breder koperspubliek bedienen) en N uitvoeringen van zowel de i30 Fastback als de i20 (na de facelift). Voor de Noord Amerikaanse markt komt er een N uitvoering van de nieuwe generatie Veloster. +++

+++ JEEP heeft eerdere berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij op 28 of 29 november, aan de vooravond van de Los Angeles Auto Show, de geheel nieuwe Wrangler zal onthullen. De huidige, derde generatie Jeep Wrangler is inmiddels 10 jaar oud en verkoopt nog steeds prima, maar Ford werkt in de vorm van de revival van de Bronco aan een directe concurrent en dus investeert moederconcern Fiat Chrysler Automobiles in een geheel nieuwe editie. Amerikaanse dealers kunnen de Wrangler IV nog in december in de showrooms verwachten. Europa is aan het eind van de zomer van 2018 aan de beurt. Volgens de merkchef van Jeep, Mike Manley, zal de buitenwereld er versteld van staan over de mate waarin de nieuwe Wrangler op het gebied van rijeigenschappen, verbruik, comfort en afwerking verbeterd is. De nieuwe editie wordt, ondanks dat er wordt vastgehouden aan een stalen bouw, een stuk lichter. Aan het iconische basisontwerp (relatief ver naar achteren geplaatste cabine, uitgeklopte wielkasten en een grille met 7 balken) zal amper wat veranderen. Wel krijgen de lichtunits en de deuren een iets andere vorm. Nieuw is de Power Sliding Hard Top uitvoering, die over een open te schuiven en mogelijk zelfs verwijderbaar dak beschikt. In eerste instantie zijn 2 motorversies gepland: een V6 uitvoering met het bekende 3,6 liter Pentastar blok in het vooronder (in de huidige Wrangler is deze krachtbron goed voor 284 pk) en een nieuwe 2,0 liter 4 cilinder turbo-uitvoering motor met 300 pk. De laatste versie krijgt de extra typeaanduiding ‘Hurricane’; een knipoog naar de legendarische Willys Hurricane motor uit de klassieke Jeep CJ. Eind 2018 wordt het motorgamma uitgebreid met een 3,0 liter V6 dieselvariant. In Europa vervangt deze krachtbron het oude 2.8 CRD blok. Voor Amerikanen is de dieseloptie nieuw. In 2019 komt er een hybride versie van de Wrangler. Daarvoor zal gebruik worden gemaakt van een 48 Volt systeem. +++

+++ Een half jaar nadat Donald Trump president van de VS is geworden en forse bedreigingen heeft geuit aan autofabrikanten die goedkope wagens invoeren uit MEXICO , blijkt dat land meer auto’s naar de Amerikaanse markt te exporteren dan ooit. In de eerste 6 maanden van dit jaar gingen er 1,16 miljoen Mexicaanse auto’s naar de Amerikaanse markt, dat is bijna 16 procent meer dan een jaar geleden toen Trump nog lang niet in het Witte Huis zetelde. In juni gingen er 277.000 stuks de grens over; een plus van 12 procent. Om precies te zijn 76,8 procent van alle in Mexico gebouwde auto’s voor de buitenlandse markt gaat nu naar de noordelijke buur, weer één procentpunt meer dan begin 2016. De Mexican Automobile Industry Association meldt verder dat Amerikanen in juni ruim 215.000 bij hun zuiderburen ge produceerde auto’s kochten; een toename van bijna 16 procent. In januari, vlak na zijn inauguratie, tweette Trump dat hij autofabrikanten die auto’s uit Mexico halen zou straffen met hoge invoerheffingen maar daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen. Wel heeft Ford besloten een streep te halen door een nieuwe autofabriek in dat land maar dat is, althans volgens het bedrijf zelf, een door financiële motieven ingegeven beslissing. Aan de andere kant heeft BMW vorige week nog laten weten dat een geplande assemblagefabriek in Mexico gewoon doorgaat. Daar zal vanaf 2019 de nieuwe 3-serie gebouwd gaan worden. Audi produceert sinds dit jaar in Mexico de Q5 voor alle mondiale afzetmarkten, China uitgezonderd. +++

+++ In NOORWEGEN was vorige maand 42 procent van de nieuw geregistreerde auto’s elektrisch. Een kwart is volledig emissieloos en de rest is een stekkerhybride. Het verkoopaandeel van (deels)elektrische auto’s lag begin dit jaar nog op 37 procent. Vooral Tesla leverde een flinke bijdrage, want dit merk verkocht in juni 609 auto’s aan Noorse klanten. De Amerikanen staan daarmee op de tweede plaats na de Volkswagen e-Golf, die 874 keer over de toonbank ging. Derde podiumplaats is voor de Renault Zoe, die 428 kopers trok. Noorwegen stimuleert de aankoop van elektrische auto’s op vele manieren. Zo zijn die auto’s vrijgesteld van BTW, is parkeren meestal gratis en geldt er ook een aankoopsubsidie. De regering hoopt dat tegen 2025 alle nieuwe auto’s elektrisch zullen zijn, maar speelt wel met de gedachte om de stimuleringsmaatregelen voor een flink deel af te bouwen. In Denemarken en Hongkong leidt zoiets direct tot een kopersstaking, zo leert de ervaring. +++

+++ PORSCHE werkt aan een GTS uitvoering van de 718 Boxster. Die komt boven de basisversie (met 2,0 liter grote 4 cilinder en 300 pk) en de krachtigere S versie (350 pk uit een 2,5 liter groot 4 cilinder boxerblok) in het gamma. Vóór de facelift was er van de Boxster ook al een GTS. Die was toen 330 pk sterk. De nieuwe 718 GTS krijgt circa 375 pk vermogen, dat afkomstig zal zijn van dezelfde 4-pitter als de S versie heeft. De GTS uitvoering krijgt een aantal styling elementen van de 918 Spyder hypersportwagen. Onderhuids zal Porsche een aantal onderstel aanpassingen doorvoeren en de nieuwe topper van de reeks standaard voorzien van zaken die bij de standaard en S versies optioneel zijn, zoals Sport Chrono en Porsche Active Suspension Management. Niet veel later wordt ook de Cayman leverbaar als GTS. Verderop in de agenda staat een nieuwe GT4 uitvoering. Die krijgt wél een 6 cilinder boxermotor. +++

+++ PSA start in Frankrijk met internetverkoop van auto’s van haar merken Peugeot, Citroën en DS. Op termijn zal dat ook in Nederland kunnen. PSA omarmt hiermee wat onvermijdelijk is: tegenwoordig start in 90 procent van de gevallen het aankoopproces voor een auto op internet. Met name jongere consumenten kopen steeds meer virtueel. Na een proef in Brazilië bij Citroën, waarmee 200 internetorders werden gegenereerd, concludeert PSA nu dat de autoconsument klaar is voor een eigen webshowroom. Elk merk krijgt een eigen verkoopsite. Daar kan de consument ook zijn gebruikte auto inruilen en een financieringsvoorstel aanvragen. De daadwerkelijke transactie wordt door de gewone dealer gedaan. Die ontvangen een vaste restmarge voor hun werkzaamheden. De dealer levert weliswaar live contactmogelijkheden met de klant in, maar krijgt in ruil daarvoor veel meer data over de autoconsument. Het initiatief van PSA is niet nieuw. Onder meer BMW begon al in 2013 met internetverkoop, wat destijds leidde tot hevig protest van de Duitse dealervereniging. In Nederland wordt al ongeveer 10 jaar geprobeerd in te spelen op de via internet kopende consument. Ook partijen als Amazon onderzoeken de mogelijkheden om op die manier auto’s aan de man te brengen. +++

Reageren is niet mogelijk.