Nieuwstelex

0

+++ CHEVROLET zal in januari 2019 de nieuwe generatie Corvette presenteren. Dit model, officieel C8 genaamd gaat voor een trendbreuk in de geschiedenis van de Amerikaanse sportwagen zorgen: de motor zit niet langer voorin, maar verhuist naar de plek achter de stoelen. In zijn huidige vorm trekt de Corvette een te oud publiek, zo vindt moederbedrijf General Motors. Met een sportwagen à la de Audi R8, Ferrari 488, Honda NSX, Lamborghini Huracan en McLaren 720S denkt het autoconcern beter naar de gunsten van de jongere (maar nog steeds rijke) consument te kunnen dingen. Composiet materiaal moet het gewicht van de sportwagen laag houden. Er zijn in totaal 3 verschillende aandrijfvarianten gepland: LT2, LT6 en LT7. Eén daarvan is een hybride. Daarnaast gaat Chevrolet de nieuwe Corvette met verschillende dakconstructies aanbieden. De smaken worden: ‘vast’, ‘targa’ en ‘volledig glas’. Pas in 2021 zal de geplande modelreeks in zijn geheel leverbaar zijn. De productie zal wederom plaatsvinden in Bowling Green, Kentucky. Omdat we voor bepaalde uitvoeringen moeten wachten tot 2021, zal Chevrolet met huidige model (de C7) in bepaalde uitvoeringen nog een tijdje door blijven bouwen. Als Corvette Classic dus. +++

+++ Bezitters van ruim 800.000 oudere auto’s worden op kosten gejaagd nu ze na de naderende invoering van de ‘groene’ E10 brandstof zijn aangewezen op dure premium benzine. De brandstofsystemen van vrijwel alle voor het jaar 2000 geleverde auto’s draaien volledig in de soep door de met minimaal 10 procent bio-ethanol aangelengde brandstof die de Euro95 gaat vervangen. Invoering in ons land wordt nog voor 2020 verwacht. Staatssecretaris Sharon Dijksma spreekt in het najaar met de Tweede Kamer over de door de EU gelaste introductie. Als alternatief voor eigenaren van oudere auto’s gelden brandstoffen als V-power (Shell), Ultimate (BP) en Excellium (Total), die volgens woordvoerders van de oliemaatschappijen op de markt blijven. Deze brandstoffen kosten doorgaans wel een klein eurodubbeltje per liter meer dan de standaard benzine. +++

+++ Wat Carlos GHOSN moest inleveren aan inkomsten als CEO van Renault wordt gecompenseerd door zijn andere werkgever, Nissan. De aandeelhouders van de Japanse partner in de alliantie zijn zonder problemen akkoord gegaan met een verhoging van het salaris van Ghosn met 2,5 procent naar bijna 8,78 miljoen euro. “Ons beleid wat betreft de betalingen weerspiegelt een beloning voor de geleverde prestaties en is ook bedoeld om het beste talent in de wereldwijde autosector aan te trekken en vast te houden”, zegt Nissan in het verslag waarover Automobiel Management bericht. De verlaging van 2,6 procent die Ghosn vooral onder druk van de Franse staat moest ‘incasseren’ aan de Franse kant is daarmee meer dan goedgemaakt. In totaal kan de Braziliaanse autobaas over vorig jaar 15,84 miljoen euro opstrijken, dat is zelfs 240.000 euro meer dan een jaar eerder. Ghosn ontvangt over het lopende jaar minder van Nissan omdat hij is afgetreden als CEO maar nog wel aanblijft als bestuursvoorzitter. Dat zal echter vermoedelijk wel weer worden opgevangen door z’n nieuwe baan als baas van Mitsubishi. +++

+++ Het is voor autobezitters vaak duur om hun NAVIGATIESYSTEEM te updaten. Bij de ANWB regent het daarom klachten: “We staan echt versteld van de prijzen die worden gevraagd voor een software-update”. Bedragen van 180 euro zijn niet uitgesloten. Een woordvoerder van de ANWB zegt hier “veel klachten” over te ontvangen. Allereerst omdat fabrikanten het updateproces vaak alleen laten lopen via hun eigen dealers. Daardoor is er weinig concurrentie en blijven de prijzen hoog. De woordvoerder zegt “echt versteld te staan” van de hoge prijzen die garages voor het updaten van software vragen. De ANWB gaat nu samen met juristen onderzoeken wat consumenten nu eigenlijk mogen verwachten van het updaten van de software in hun auto. Ook bij de Consumentenbond stromen de klachten binnen van mensen die honderden euro’s moeten betalen om hun navigatiesoftware up-to-date te houden. En dan nog lopen ze vaak achter op de apps van de kaartenfabrikanten zelf, zoals Google en TomTom. “Dat komt omdat de kaarten moeten worden aangepast voor de eigen navigatiesystemen van de autofabrikanten”, stelt de Consumentenbond. “Dat kan soms meer dan een jaar duren. De kaartinformatie is dan sowieso een jaar oud is wanneer de update beschikbaar is”. +++

+++ PORSCHE werkt aan een facelift voor de Macan. Dat is niet onwelkom van veel concurrenten (Audi Q5, BMW X3, Jaguar F-Pace, Mercedes GLC, Volvo XC60) beschikken tegenwoordig over een moderner jasje. De uit 2014 stammende Macan zal daarom een kleine facelift ondergaan. Naar goed Duits premiumgebruik zijn de uiterlijke wijzigingen beperkt. Naast herziene bumpers kunnen we rekenen op andere lichtunits. In het interieur zal Porsche een groter touch screen monteren waardoor veel losse knoppen op de middenconsole overbodig worden. Verder komen er ongetwijfeld nieuwe materialen en kleuren beschikbaar. De 3,6 liter motor van de Turbo uitvoering maakt plaats voor het modernere 2,9 liter blok. Het vermogen zal daardoor toenemen van 400 pk naar 440 pk. De herziene Macan debuteert op zijn vroegst in december op de autotentoonstelling van Los Angeles. In september zullen tijdens de IAA autoshow van Frankfurt alle spotlights gericht zijn op de nieuwe Cayenne. +++

+++ Iets meer dan de helft van de bijna 170.000 Nederlandse SJOEMELDIESELS is in de garage geweest voor een update. Dat blijkt uit cijfers van de RDW. Het gaat vooral om auto’s van Volkswagen, maar ook om exemplaren van Audi, Seat en Skoda. Alle bezitters van een sjoemeldiesel kunnen de auto vrijwillig laten updaten, maar dat betekent niet altijd dat de auto’s daarna ook schoner zijn. “Deze update gaat erom dat de illegale software een update krijgt zodat de software voldoet aan de wettelijke eisen. Dat zegt nog niets over de effecten op de uitstoot van de auto’s, dat hoeft niet minder te zijn”, zegt onderzoeker Gerrit Kadijk van TNO. Het updaten van sjoemeldiesels blijkt een ingewikkeld verhaal waarbij over de onderzoeksmethodes en de resultaten eindeloos gediscussieerd kan worden. Verschillende Europese consumentenorganisaties, toezichthouders en vakbladen testten auto’s voor en na een update. De ene keer veranderde er vrijwel niets aan verbruik of uitstoot, soms werd een auto ietsje schoner, maar een Audi Q5 bleek bijvoorbeeld juist nog meer vervuilend te zijn. In Nederland waren er ook klachten na het updaten. Volgens de ANWB waren er bijvoorbeeld problemen met de EGR klep. Andere automobilisten merken dat de auto iets meer verbruikt of dat hij iets aan vermogen heeft verloren. Vandaar dat veel autobezitters de update ook lijken over te slaan. De vraag is wat er in Duitsland wordt afgesproken op de zogeheten Dieseltop. Nu veel meer merken sjoemeldiesels blijken te produceren, roept de Duitse regering de grote automerken nu in Berlijn op het matje. De topmannen van Volkswagen, Audi, BMW, Daimler/Mercedes, Porsche, Opel en Ford schuiven aan, samen met vertegenwoordigers van de deelstaten, vakbonden en brancheorganisaties. De branche zal er alles aan doen om nog een tijdje door te kunnen gaan met het maken van dieselmotoren. De Duitse auto-industrie heeft daar zwaar op ingezet en anders zullen miljardeninvesteringen voor niets zijn geweest. Volgens Duitse media wil minister van Milieu Barbara Hendricks dat de producenten hun dieselmotoren rigoureus ombouwen om ze schoner te krijgen. Dat zou een miljardenoperatie worden die de industrie afwijst. Het lijkt erop dat de producenten alleen een software update hoeven door te voeren. Dat is althans de lijn van minister Alexander Dobrindt van Verkeer. Daarnaast zouden de fabrikanten een premie moeten geven aan klanten die hun auto inruilen voor een schonere diesel met de Euro5 of Euro 6 norm. De Duitse regering zou als tegenprestatie meer geld moeten steken in infrastructuur voor elektrische auto’s. Ondertussen lopen wereldwijd nog talloze rechtszaken tegen Volkswagen en andere automerken die ook hebben gesjoemeld, zoals Fiat, Opel en Renault. Ook in Nederland bereiden enkele stichtingen claims voor namens particulieren die zich bedrogen voelen. Ook beleggers verenigen zich. Zij zagen de waarde van het aandeel Volkswagen met een kwart verdampen toen het concern de fraude bekende. +++

+++ In de eerste 6 maanden van 2017 waren SUV modellen in Europa bijzonder populair. In totaal gingen 2,4 miljoen exemplaren over de toonbank, zo blijkt uit gegevens van Jato Dynamics. Dat volume betekent een groei van 19,7 procent in vergelijking met vorig jaar, wat van dit segment het grootste van Europa maakt. Zelfs B en C segment hatchbacks hebben het nakijken. Wie had dat 10 jaar geleden geloofd? Spanje en Italië zijn primair verantwoordelijk voor de toegenomen vraag met respectievelijk 12,5 en 8,5 procent extra registraties. SUV modellen hebben in Europa nu een marktaandeel van 28,3 procent, tegenover 24,7 procent in het eerste semester van 2016. De populariteit van dit autotype wordt geïllustreerd door de Tiguan, die momenteel goed is voor 14 procent van alle verkopen van Volkswagen. Bij Peugeot is de 3008 met een opmerkelijk opmars bezig, net zoals de C-HR bij Toyota. De top15 bestverkochte SUV modellen bestond in het eerste semester van 2017 achtereenvolgens uit de Nissan Qashqai (136.239 exemplaren; + 8,4%), de Volkswagen Tiguan (127.392; + 75,2%), de Renault Captur (112.263; – 5,2%), de Peugeot 2008 (105.138; + 9,4%), de Opel Mokka (96.341; + 8,1%), de Peugeot 3008 (82.448; geen cijfers voor vorig jaar), de Hyundai Tuscon (79.410; + 0,5%), de Ford Kuga (78.430; + 23,9%), de Dacia Duster (74.011; – 0,2%). de Kia Sportage (70.976; – 8,6%), de Renault Kadjar (63.095; – 10,7%), de Toyota CH-R: (61.544; geen cijfers voor vorig jaar), de BMW X1 (61.223; + 29,3%), de Fiat 500X (52.814; – 13,2%) en de Volvo XC60 (52.134; + 34,6%). +++

+++ Veilig Verkeer Nederland wil dat het gebruik van een TELEFOON ACHTER HET STUUR voortaan zwaarder wordt bestraft. Dat schrijft de organisatie in een brandbrief aan minister Stef Blok van Veiligheid en Justitie. Ze willen dat de minister in de nieuwe wet die op dit moment in de maak is, roekeloos rijgedrag sneller en zwaarder bestraft. Het gebruik van een smartphone achter het stuur moet in die wet ook expliciet worden aangemerkt als roekeloosheid. Volgens Veilig Verkeer Nederland is het gebruik van smartphones in het verkeer sterk in opmars, en zou dat “net zo zwaar bestraft moeten worden als rijden onder invloed of met een te hoge snelheid”. Ze hopen dat hierdoor het aantal verkeersdoden wordt teruggedrongen. Mogelijk worden ernstige verkeersovertreders in de toekomst inderdaad harder aangepakt. De maximale straffen die je kunt krijgen voor rijden onder invloed, rijden zonder rijbewijs en het doorrijden na een ongeval worden, als het aan Blok ligt, verdubbeld. “Dat is wat onderzoekers voorstellen”, zei Blok eerder. Ook voor roekeloos rijden kun je straks een zwaardere straf verwachten. Of appen achter het stuur daar straks óók onder valt, dat is nog onduidelijk. De rechter zal dat mogelijk per geval apart afwegen. Het nieuwe kabinet bepaalt uiteindelijk of de wet inderdaad veranderd wordt. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft onder valse voorwendselen een lening van 400 miljoen euro van de Europese Investeringsbank (EIB) verkregen voor de ontwikkeling van schonere motoren. Dat heeft onderzoek van de Europese fraudedienst OLAF uitgewezen. De EIB bevestigt inmiddels op de hoogte te zijn gesteld door OLAF en beraadt zich op verdere stappen. De lening is al in 2014 terugbetaald en de relatie met Volkswagen bekoelde vanwege het fraudeonderzoek al begin 2016. EIB directeur Werner Hoyer zegt “erg teleurgesteld” te zijn over de bevindingen van OLAF, “namelijk dat we misleid zijn door Volkswagen. We kunnen niet uitsluiten dat een van onze leningen gekoppeld is aan de ontwikkeling van technologieën om de uitstoot te manipuleren”. In september 2015 bekende de Duitse autofabrikant grootschalige fraude met dieselauto’s in de Verenigde Staten. Met ‘sjoemelsoftware’ werden schone auto’s op de markt gebracht die in werkelijkheid veel meer uitstootten. OLAF heeft het rapport naar het Openbaar Ministerie in het Duitse Braunschweig gestuurd. Dat doet strafrechtelijk onderzoek naar Volkswagen. De EU dienst kan zelf geen juridische maatregelen treffen. De EIB heeft sinds 1990 ongeveer 4,5 miljard euro tegen gunstige voorwaarden geleend aan VW in Europa. Ongeveer een derde van het geld was bedoeld voor de ontwikkeling van technologieën om de milieu-impact van personenwagens te verbeteren. “De duizenden geweldige werknemers van Volkswagen moeten zich bedrogen voelen”, aldus Hoyer. “We gaan ons beraden op de beschikbare en passende actie”. +++

+++ VOLVO gaat verder samenwerken met Autoliv, de grootste leverancier van autoveiligheid onderdelen, en de specialist in kunstmatige intelligente NVIDIA bij de ontwikkeling van geavanceerde systemen en software voor zelfrijdende auto’s. Volvo is nog steeds vast van plan in 2021 zogenaamde Level 4 autonome auto’s te kunnen leveren. Volvo en haar al bestaande partner Autoliv gaan gebruik maken van NVIDIA’s artificiële intelligentie ‘auto computing’ platform als basis voor hun eigen software ontwikkeling. “Deze samenwerking plaatst onze drie bedrijven in de voorhoede van de snel veranderende markt om de volgende generatie autonoom rijden mogelijkheden te ontwikkelen en zal ook de komst van Volvo’s eigen commercieel beschikbare zelfrijdende auto’s versnellen”, zo verwoordt Håkan Samuelsson, de CEO van Volvo, de samenwerking. Zijn college Jensen Huang van NVIDIA legt uit dat “kunstmatige intelligentie de essentiële schakel vormt om de ongelofelijk veeleisende uitdagingen van autonoom rijden op te lossen”. Autoliv benadrukt opnieuw dat het de gezamenlijk ontwikkelde software ook aan andere autofabrikanten kan verkopen. +++

Reageren is niet mogelijk.