Porsche bereidt productie Panamera Sport Turismo voor

0

Bij Porsche is in de fabriek in Leipzig he allereerste exemplaar van de Panamera Sport Turismo gebouwd. De nieuwe carrosserievariant komt in het najaar op de markt. Het hier getoonde exemplaar van de Panamera Sport Turismo doorloopt momenteel als een soort van generale repetitie de kwaliteitscontrole.

Op de door Porsche aangeleverde foto’s is te zien hoe ogen en handen het eerste exemplaar van de Panamera Sport Turismo inspecteren. De auto vormt de referentie voor het straks in serie geproduceerde model. Met het proefexemplaar kan Porsche de doorlooptijden in de fabriek berekenen. De Panamera Sport Turismo kent 210 assemblagestappen die stuk voor stuk gesimuleerd worden door 40 medewerkers op 12 stations.

Met het oog op de introductie van de Sport Turismo uitvoering van de Panamera is er in Leipzig een nieuw Quality Center gebouwd. Omdat er meerdere modellen op dezelfde lijn het levenslicht zien, is maximale flexibiliteit belangrijk. Dat maakt de logistieke aspecten van de fabricage complex. Door alle stappen in het productieproces te testen, wordt onnodig tijdverlies op de assemblagelijn voorkomen.

Om te voorkomen dat problemen tijdverlies op de productielijn veroorzaken, wordt elke productiestap systematisch en nauwkeurig getest. Sluiten de componenten goed op elkaar aan, hoe lang duurt het om een onderdeel te monteren en kan er nog iets worden verbeterd? Daarbij gaat het niet alleen om de zichtbare delen, maar ook over wat Porsche medewerkers “het ondergoed” noemen. Ook bevestigingspunten bijvoorbeeld moeten perfect passen en “lekker zitten”.

De nieuwe Panamera Sport Turismo die staat opgesteld in het nieuwe Quality Center van de Porsche fabriek in Leipzig is een heel bijzondere. Het is de allereerste van de serieproductie en daarmee de referentie voor alle modellen die volgen. Deze auto wordt millimeter voor millimeter met de ogen én de handen geïnspecteerd. Het belangrijkste criterium daarbij is perfectie. Toch heeft deze generale repetitie nóg een belangrijke functie. Tijdens deze exercitie wordt namelijk ook bepaald hoe het productieritme eruit ziet. Oftewel: wat gebeurt wanneer op de productielijn?

De Panamera Sport Turismo startte zijn carrière als schets. Aansluitend volgde het 3D Computer Aided Design (CAD) model. Het kan gebeuren dat er in die fase iets over het hoofd is gezien. Dat komt in het Quality Center direct aan het licht. Dat is geen probleem: er is nog voldoende tijd om een goede oplossing te vinden. De tijd tussen schets en productiemodel bedraagt circa 4 jaar en 1,5 jaar voor de start van de productie komt de Pilot Hall voor het eerst in beeld. Als een component opnieuw ontworpen moet worden, duurt het ongeveer 6 maanden voor het productieklaar is. In deze fase worden ook opties en accessoires getest. En er is volop aandacht voor de pasvorm en de kwaliteit van onderdelen van toeleveranciers: kapot gaan is geen optie en de pasvorm dient naadloos te zijn.

Voor onderdelen ter grootte van pakweg een basketbal gebruikt Porsche tijdens het passen en meten een eigen 3D-printer die zowel plastic als metaal kan printen. Bij de zeldzame keren dat het om grotere onderdelen gaat, wordt een externe partij ingeschakeld. Het desbetreffende onderdeel dient de goedkeuring te krijgen van het designteam. Daarna wordt het gemonteerd, getest en, als het goed is, goedgekeurd voor productie.

De 40 medewerkers in de 12 stations monteren alle gelakte delen van de auto stuk voor stuk tot het moment dat de auto op zijn wielen staat en klaar is om te rijden. Dit bijzondere moment staat intern te boek als ‘Zählpunkt 6’. Dan wordt de motor gestart. De 210 afzonderlijke assemblagestappen gaan, als het goed is, over in een perfecte harmonie.

In de Pilot Hall waar het eerste exemplaar van de Panamera Sport Turismo is gebouwd, staan nog geen robots, maar wordt er wel rekening gehouden met de ruimte die deze nodig hebben. De medewerkers van Porsche weten hoe dik of wendbaar de robotarmen zijn. In de Pilot Hall wordt ook bepaald of er eventueel ondersteunende apparatuur nodig is. Tevens wordt in kaart gebracht wat de optimale werkhoogte van het voertuig moet zijn om fabriekspersoneel ergonomisch verantwoord zijn of haar werk te laten doen.

Als alle delen van het productieproces zijn doorlopen, gaat de Panamera Sport Turismo onderdeel voor onderdeel naar de normale productielijn. Als alle stadia in kaart zijn gebracht, kan de Porsche in serie gebouwd gaan worden. Dat geeft het Quality Center even rust, totdat het volgende nieuwe model zich aandient. Dat wordt de derde generatie Cayenne.

Reageren is niet mogelijk.