Schijn bedriegt: Toyota Yaris GRMN

0

Waarom de korte test?

De terugkeer naar het Wereldkampioenschap Rally (WRC) en het Wereldkampioenschap Endurance (WEC) inspireert Toyota tot de bouw van een heftige straatracer. Op de Nordschleife kon de in België ontwikkelde Yaris GRMN door Autowereld.be worden getest (https://www.autowereld.be/autotests/eerste-test/toyota-yaris-grmn-2017-prototypetest.html).

Wat voor auto is het?

De GRMN is de hete versie van de onlangs gelifte Yaris, waarmee Toyota de link wil leggen tussen haar raceactiviteiten (Toyota Gazoo Racing) en de modellen voor de openbare weg. De specialist van hybride, milieuverantwoorde auto’s is dus niet langer vies van een flinke dosis sportiviteit waarbij niet op een litertje benzine meer of minder wordt gekeken.

De ontwikkelingsdoelstellingen voor de Yaris GRMN waren niet misselijk. Naast de onvermijdelijke focus op zoveel mogelijk vermogen bij een zo laag mogelijk gewicht, wilde Toyota (binnen het B-segment) het snelst naar 100 km/u kunnen accelereren. Maar de gunstige pk:kg verhouding en het sprintcijfer vertelt slechts een fractie van het GRMN verhaal.

In tegenstelling tot de Yaris WRC rallyuitvoering houdt de GRMN versie het bij voorwielaandrijving, weliswaar bijgestaan door een mechanisch sperdifferentieel. Evenmin zit er een 1,6 liter turbomotor onder de kap. Wel een 1.8 blok met compressor, verwant aan de krachtbron uit de Lotus Elise. Er kon worden gereden met een prototype waarvan de specificaties nog niet definitief zijn, maar reken op 212 pk en 250 Nm. De slechts 1.135 kilo wegende Yaris kan daarmee in 6,3 seconden naar 100 km/u accelereren en een topsnelheid van 230 km/u bereiken. Ter vergelijking: de Peugeot 208 GTI met 208 pk heeft een even hoge top, maar is op het sprintonderdeel 0,2 tel langzamer.

Koop je met de Yaris GRMN een Toyota met een Lotus krachtbron? Ja en nee. In de Lotus Elise huist weliswaar hetzelfde 1,8 liter blok met een identieke Eaton compressor. Maar formeel koopt Lotus die krachtbron in bij Toyota en niet andersom. En de motor mag dan dezelfde basis hebben, de Yaris GRMN heeft hem in zijn neuspartij zitten. Bovendien drijft de viercilinder hier de voorwielen aan. De specificaties kunnen nog lichtjes wijzigen wanneer deze Toyota in productie gaat. Zoals je kan zien aan het camouflagetape, betreft het testexemplaar dat aan de tand kon worden gevoeld een prototype.

GRMN staat voor: ‘Gazoo Racing – Meister of the Nürburgring’. Onder de GR noemer wil Toyota haar sportieve modellen gaan bundelen, terwijl de hardcore versies tevens het MN toevoegsel krijgen. In Japan bestaan er reeds GRMN versies van ondermeer de iQ en de lokale versie van de Yaris (Vitz). Die worden aangedreven door respectievelijk een 1,3 liter compressorkrachtbron en door een 1,5 liter turbomotor. Die stammen uit 2012 respectievelijk 2013 en kenden een oplage van 100 respectievelijk 200 stuks. De Yaris is de eerste voor Europa bestemde Toyota met GRMN badge. Met een relatief grote oplage, want er zullen (liefst) 400 stuks van worden vervaardigd.

De Yaris GRMN is voorzien van een specifieke ophanging met Sachs schokdempers, gesmede 17-inch BBS velgen (gevuld met zilverkleurige remzadels en omgord door Bridgestone Potenza 205/45 banden) en high performance remmen. De tweekleurige carrosserie (spierwit met een zwart dak, zwarte frontpartij en zwarte velgen) kan met of zonder Gazoo Racing strepen geleverd worden. Spoilers (ook op het dak), een achterdiffusor en een centraal gemonteerde uitlaat zijn altijd standaard. Binnenin is de Yaris GRMN voorzien van een aangepast instrumentarium, het sportstuur uit de GT86 en heerlijke sportstoelen van Boshoku. Het dashboard is afgewerkt met allerlei elementen van aluminium en pianolak.

De GRMN uitvoering wordt geproduceerd in de Toyota fabriek in het Franse Valenciennes, waar ook de gewone versies van de Yaris van de band rollen. Om één van de 400 exemplaren te pakken te krijgen, moet je via internet reserveren. Het digitale orderboek opent zich op 27 juli om 18.00 uur en hanteert het “first come, first served” principe. Je dient dan direct een aanbetaling van 1.000 euro te doen. Er zijn slechts 2 opties: het verwijderen van de Gazoo Racing stickers en het monteren van een navigatiesysteem.

Is het wat?

Het Nederlandse prijskaartje bedraagt 46.490 euro. Dat is veel meer dan in andere Europese landen. Boosdoener is de CO2-uitstoot van de Yaris GRMN. Die bedraagt liefst 170 gram. Ter vergelijking: de Peugeot 208 GTI zit op 139 gram en de Renault Clio R.S. op 133 à 135 gram. Toyota gooit op deze manier haar zorgvuldig met hybride modellen opgebouwde groene imago te grabbel.

Maar kijk je niet door een milieubril naar de de Yaris GRMN, dan heeft het grotendeels Belgische ontwikkelingsteam van Toyota knap werk afgeleverd. De 1,8 liter compressormotor kenmerkt zich door een progressieve krachtopbouw en is bij lage toerentallen al goed bij de les, zodat spierkracht hand in hand gaat met souplesse. Bovendien garandeert de compressor de kwieke gaspedaalrespons die we tegenwoordig zo missen bij compacte, hoog opgevoerde turbomotoren.

Hoewel er 212 paarden en 250 Newtonmeters aan de voorwielen sleuren, vormt tractie geen enkel probleem. Dat is te danken aan het mechanische sperdifferentieel, dat naast rust en grip de Yaris ook een lichtvoetig en evenwichtig weggedrag geeft. De GRMN uitvoering doet het zonder modieuze rij modi en digitaal opgesmukt uitlaatgeluid. Ook heeft de Toyota geen ingenieuze DCT transmissie met dubbele koppeling: de bestuurder krijgt een ‘pure’ auto waarin hij zelf al het werk moet doen. Toyota heeft er alleen voor gezorgd dat hij dan qua plezier niks te kort komt.

Ondanks dat de GRMN badge direct naar de Nürburgring verwijst, heeft Toyota geen chronokraker van de Yaris willen maken. De focus lag op een hoogstaande rij dynamiek met zoveel mogelijk speelmarge. In die zin lijkt de Yaris GRMN meer op de Ford Fiesta ST dan op de Renault Clio R.S. Op de bochtenrijke wegen rond de Nürburgring komt het aangepaste sportonderstel goed tot leven, zonder dat hij aan efficiëntie inboet op de Nordschleife. Het resultaat is zondermeer indrukwekkend, net als de soundtrack van de speciale uitlaat met centraal gemonteerde einddemper.

Boven de 3.500 toeren komt er een luid en knerpend gebrul uit de centrale uitlaat. De reactie op gaspedaalcommando’s is haarscherp; zoals gezegd een verademing in het turbotijdperk. Het onderstel is bijzonder geslaagd, met toegeeflijke demping om het soms aardig oneffen asfalt op en rond de Ring. De besturing is licht, maar de grip is aanzienlijk, wat in combinatie met de wat losse achterkant zorgt voor een speels en perfect te plaatsen geheel.

60%
60%
Awesome

Kijk je niet naar de prijs, dan verdient de Yaris GRMN zondermeer 4 sterren. De verschillende componenten van de Toyota (besturing, banden, remmen, sportophanging, verstevigde carrosserie, gesmede velgen) zijn bijzonder goed op elkaar ingespeeld. De Yaris GRMN doet denken aan een voetbalteam waarbij de spelers elkaar blindelings lijken te vinden. Met een scorende spits in de vorm van die gewillige compressormotor.

Maar de GRMN krijgt geen 4 sterren. Dat komt niet door zijn genante uiterlijk (het blijft een Yaris die vooral bij senioren goed in de markt ligt), noch door zijn wat indirecte besturing of door het ontbreken van hightech onderdelen. Als totaalpakket kunnen heel wat concurrenten een puntje zuigen aan het resultaat van Toyota. Maar zijn CO2-uitstoot van 170 gram gooit roet in het eten. Dat maakt de Yaris GRMN in Nederland te duur, maar ook niet van deze tijd. Je kan gerust stellen dat Toyota dit model in deze emissievorm nooit op de markt had mogen brengen. Maar een snel en werkelijk uniek beestje is het wel.

  • 6
  • User Ratings (10 Votes)
    8.1

Comments are closed.