Bollinger heeft al 6.000 orders

0

Eind vorige maand zag de Bollinger B1 het levenslicht. Het ontwerp voor een elektrische terreinwagen kon op nogal wat aandacht rekenen, niet in het minst vanwege zijn compromisloze vormgeving.

De combinatie van een nihilistisch koetswerk zonder overdaad en een emissievrije ‘eerlijke’ aandrijflijn heeft bij opvallend veel mensen een gevoelige snaar geraak. De nieuwbakken, in de Amerikaanse staat New York gevestigde, autofabrikant heeft al 6.000 orders op zak; een opvallend succes voor dergelijk nicheproduct. En Tesla topman Elon Musk maakte indertijd een minder vlotte verkoopstart.

De zogeheten Sport Utility Truck heeft een actieradius van 322 kilometer en moet circa 60.000 dollar gaan kosten. Aan de B1 is 5 jaar gewerkt. Het idee was om een handzame (lees: niet al te grote) terreinwagen te bouwen, maar wel zijn mannetje zou staan bij zware klussen. Daarom is hij uitgerust met 2 elektromotoren die in totaal 360 pk en 640 Nm leveren. De B1 kan hiermee in 4,7 seconden naar 100 km/u accelereren. Als topsnelheid wordt 205 km/u genoemd, maar dat lijkt voor een model met een dergelijk industrieel, windvangend uiterlijk nogal optimistisch. Bollinger meldt dat de B1 een half uur gedeeltelijk onder water moet kunnen overleven.

Om de terreincapaciteiten van de Spartaanse B1 (3,81 x 1,94 x 1,87 meter) te kunnen maximaliseren, is de Bollinger uitgerust met onafhankelijke hydro/pneumatische vering rondom. De bodemspeling bedraagt ruim 39 centimeter. De aluminium basis van de B1 weegt slechts 133 kilo. Het totale gewicht komt uit op 1.770 kilo.

De B1 is uitgerust met zaken als een radio (met bluetooth en een AUX aansluiting). Het instrumentarium, inclusief de meter die aangeeft hoe vol de accu’s zitten, is klassiek analoog en een touch screen ontbreekt. Elektrische bediening voor de ramen ontbreekt en de ventilatieroosters zijn nogal primitief. De achterstoelen kunnen worden verwijderd voor extra bagageruimte, maar er zit ook een soort kofferbak in de voorzijde van de B1.

Het accupakket met een capaciteit van 60 kWh. Deze batterij maakt een actieradius van 193 kilometer mogelijk, maar wie bijbetaalt kan 100 kWh krijgen en dan stijgt het rij bereik naar 322 kilometer. De B1 moet 2.766 kilo kunnen trekken, maar dan zal er van die actieradius weinig overblijven. Met de eerder genoemde, bescheiden analoge accumeter wil Bollinger overigens de beruchte ‘range anxiety’ wegnemen bij toekomstige klanten. De informatie over het resterende bereik wordt wel gegeven, maar is niet prominent in beeld.

Bollinger is momenteel druk bezig om een partner te vinden die kan helpen met het bouwen van de B1. Orders voor de eerste 6.000 exemplaren heeft het bedrijf dus al op zak. De betreffende klanten hebben 1.000 dollar aanbetaald. Het hier getoonde prototype moet echter eerst nog alle verplichte keuringen ondergaan. Heeft VDL zin in deze productieorder?

Reageren is niet mogelijk.