Duel: Peugeot 5008 versus Renault Koleos

0

De nieuwe 5008 is nog maar nauwelijks in de showroom gearriveerd en nu al komt de tweede generatie Renault Koleos 2 haar SUV feestje bederven. Gelukkig voor Peugeot zijn veel verschillen …

Als je de automarkt als een slagveld zou omschrijven, dan zie je dat de SUV vandaag de dag de MPV duidelijk in het defensief heeft gedrukt. Het laatste type auto lijkt zelfs compleet van de kaart geveegd te worden. Met als gevolg dat diverse fabrikanten de strijd opgeven, of naar het andere kamp overlopen. Zo draagt de geteste 5008 nu een uniform met een hoog SUV gehalte, terwijl hij eerst toch écht tot het MPV legioen behoorde. Technisch veranderde er niet veel, in die zin dat je onverminderd een personenauto onderstel krijgt waarbij vierwielaandrijving niet mogelijk is. Daarnaast zijn de wapens van de Peugeot onverminderd een ruim (er is plek voor 7 personen) en variabel in te indelen interieur. Kenmerken die je 15 jaar geleden alleen met een MPV zou associëren.

Maar autoconsumenten met kinderen vinden dat SUV sausje over hun gezinswagen wel lekker. Het oog wil namelijk ook wat. Peugeot geeft ‘vader’ precies wat zijn hartje begeert. Enerzijds veel ruimte zodat er bij het inladen minder snel keuzes gemaakt hoeven te worden over welke spullen (of vriendjes van de kinderen) wel of niet mee kunnen en anderzijds een auto waarin jijzelf lekker stoer oogt. Sinds de lancering in juni, heeft Peugeot al 22.000 orders voor de 5008 in Europa kunnen noteren, waarvan 10.500 in Frankrijk. De fabrikant is positief verrast door dit succes, want voor de thuismarkt had men gerekend op niet meer dan 15.000 verkopen op jaarbasis. Het gevolg: levertijden die inmiddels zijn opgelopen tot ongeveer 3 maanden.

Komt de nieuwe Koleos het verkoopfeestje van de 5008 bederven? Renault start deze zomer met de verkoop van haar rechtstreekse rivaal en deze fabrikant heeft ook wel trek in 22.000 orders in anderhalve maand tijd. De Koleos heeft geen MPV verleden. Dat zou je als een pluspunt kunnen beschouwen aangezien dit carrosserietype uitgerangeerd is, maar dat is het niet echt want een eerdere poging van Renault om van de Koleos een succes te maken, liep uit op een verkoop echec. Je zou de modelnaam daarom als enigszins besmet kunnen bestempelen, maar blijkbaar is de door de voorganger veroorzaakte schade niet zo groot dat er à la de Laguna bij de opvolger geopteerd moest worden voor een andere typeaanduiding. Renault speelt met de nieuwe Koleos heel erg op veilig. Onderhuids is het model grotendeels identiek aan de Nissan X-Trail, ’s werelds best verkochte SUV! Dan kan de Koleos toch niet mislukken?

Helaas is Renault nogal eigenwijs geweest. De optionele derde rij stoelen vond zij voor de nieuwe Koleos helemaal niet nodig. Voor autoconsumenten die 7 zitplaatsen zoeken, heeft het merk de Grand Scénic. En in de Espace kan je ook op de derde rij passagiers kwijt als je dat perse wilt. Het resultaat is dat de Koleos ‘gewoon’ een 5-persoons auto is en achter een klassieke bank heeft die een broertje dood heeft aan moduleerbaarheid. Oh, wat dom Renault! De autoconsument is dol op toeters en bellen. Niet alleen op het dashboard, maar hij kan ook verlekkerd kijken naar in wat voor standjes de achterzetels allemaal gezet kan worden. In de Peugeot komt de autoconsument veel meer aan zijn trekken. Die biedt niet alleen meer zitplaatsen, maar ook een grotere interieur variabiliteit. Oftewel: in de 5008 krijg je meer waar voor je geld dan in de Koleos.

Qua afmetingen geven de Franse kemphanen elkaar niet veel toe. De Koleos is iets langer (4,67 versus 4,64 meter) en hoger (1,68 meter versus 1,65 meter) dan de 5008. De carrosseriebreedte is op een millimeter na identiek. Maar er is wel een enorm verschil in wielbasis: 2,705 meter voor de Renault en 2,84 meter voor Peugeot. Dat zou je als een klasse verschil kunnen bestempelen, uiteraard noodzakelijk om bij de 5008 de derde zit rij te kunnen creëren. Maar je loopt te hard van stapel door de Koleos nu al als de inferieure auto te bestempelen. Hij beschikt namelijk over volledig onafhankelijke (multi-link) achterwielophanging, terwijl zijn concurrent het met een ruimte (en geld) besparende torsie as moet doen. Dat is óók een klasse verschil.

Misschien, maar dat is een kwestie van smaak, is het totaalontwerp van de Koleos ook wel beter in balans dan dat van de 5008. De laatste heeft (dus) een opvallend lange wielbasis, een duidelijk uitgerekte bouw met relatief grote achterportieren en een hoekige achterzijde met ver doorgetrokken daklijn. Allemaal nodig om passagiers op de derde rij nog enigszins comfortabel te kunnen laten zitten in de Peugeot. Met die randvoorwaarde hoefden de ontwerpers van Renault geen rekening te houden. Zij konden hun creatie een schuinere achterzijde geven en dat levert punten op qua elegantie en stijl. Maar of de Koleos voor wat betreft de vormgeving van zijn front in het voordeel is, is weer een ander verhaal. Ja, hij oogt lekker bonkig. Dat past bij een SUV. Maar de fijnbesnaarde voorzij van de 5008 heeft ook wel wat.

De 5008 is er alleen met voorwielaandrijving, maar voor de rest is er aan keuze geen gebrek. Er zijn 4 uitrusting niveaus, 2 benzinemotoren en 2 diesels. De krachtige 1.6 e-THP en 2.0 BlueHDi uitvoeringen zijn altijd voorzien van een automaat, de rest heeft standaard een handbak. Bij de Koleos kan je wel opteren voor vierwielaandrijving, maar alleen op de topversie (2.0 dCi met automaat en Initiale Paris uitrusting niveau). Is dit, ongeacht het transmissietype, niet de auto die je zoekt, dan zit er niks anders op dan om qua motorisering (1.6 dCi) en uitrusting (Intens) een stapje terug te doen. Je zult dan zelf moeten schakelen en het zijn alleen de voorwielen die dan worden aangedreven. De Koleos kost in deze uitvoering 42.790 euro. Aan de Peugeot 5008 hangt in BlueHDi 1.6 Allure tenue een prijskaartje van 42.120 euro.

Qua rijgedrag zorgt de Koleos niet voor voorpaginanieuws. Voor SUV begrippen zit je niet echt hoog in deze auto, maar je voelt je wel onmiddellijk thuis. Het onderstel biedt een goed comfort, ondanks dat de Renault bij lage snelheden wat moeite heeft om plooien in het wegdek glad te strijken. Maar dat kan (ook) aan de 19-inch velgen van de testauto liggen. Op een hoger tempo is de Koleos een prettige metgezel met een geruststellend weggedrag. Carrosseriebewegingen worden voor een SUV goed onder controle gehouden. Enige minpunten zijn de korte overbrenging waardoor de dieselmotor tijdens snelwegritten relatief veel toeren draait. Verder zijn de voorstoelen opvallen kramp bemeten. De lengte van het zitvlak bedraagt slechts 46 centimeter, waar 50 centimeter min of meer de norm is. Ook zijn de stoelen erg vlak van vorm. Achterin is het zitcomfort wel in orde.

Stap je over in de 5008, en je hebt de indruk in een heel andere wereld te belanden. Dat komt in de eerste plaats door de atypische, zeer lage locatie van het kleine stuurwiel. Zelfs verstokte sportieve rijders worden daardoor gedwongen om hun stoel niet in de laagste stand te zetten. Anders lukt het niet om over het stuur de informatie van het instrumentenpaneel te bekijken, wat de bedoeling is. Verder heb je bij een te lage stoel stand te weinig afstand tot de vloer, waardoor de onderbenen niet ondersteund worden en de pedalen te hoog staan. Heb jij jouw draai eenmaal gevonden in de 5008 en ga je rijden, dan valt het onrustige veergedrag op; een resultaat van de relatief simpele achterasconstructie. Dwars richels brengen de 5008 relatief snel uit zijn element, al zullen hier ook de optionele 18-inch velgen van de testauto debet aan zijn. De 5008 kan dan heftig schuddend reageren. Maar de voorstoelen hebben een goede pasvorm en bieden dankzij stevige wangen veel zijdelingse steun.

In een grotendeels vlak land met overal snelheidslimieten heb je voldoende aan een compacte dieselmotor in het vooronder. De krachtbron van de Renault is met 130 pk en 320 Nm iets sterker dan die van de Peugeot (120 pk en 300 Nm) maar hij moet daarvoor wel meer toeren maken (4.000/2.000 versus 3.500/1.750). Een handicap van de Koleos is dat hij ruim 200 kilo zwaarder is dan de 5008 (1.562 versus 1.345 kilo). Daardoor voelt de Peugeot in en om de stad aanmerkelijk vlotter aan en zit hij eerder op 100 km/u. Ook is zijn topsnelheid iets hoger dan die van de Renault, al is dit met 188 versus 185 km/u een verwaarloosbaar verschil. Qua tussen acceleratie is de Koleos evenwel weer in het voordeel. Dat komt door de eerder genoemde kortere eindoverbrenging. De motor draait daardoor op de snelweg 500 toeren meer, maar het voorkomt dat je ver moet doorhalen in de versnellingen en vaak moet terugschakelen zoals bij de 5008 wegens zijn te lange eindoverbrenging.

Op constant snelwegtempo is de 5008 onmiskenbaar stiller dan de Koleos. Toch hoeven wij geen traan te laten over het feit dat het 1.6 BlueHDi op korte termijn zal worden vervangen door een modernere 1,5 liter variant. De Peugeot motor heeft namelijk wat logge draai eigenschappen (veroorzaakt door een zwaar vliegwiel) en de neiging nogal te kantelen door te losse rubbers. Wel is de motor soepeler dan het Renault blok, dat onder de 1.800 toeren niet thuis geeft. Dit is met name in de stad onaangenaam. Bovendien gaat de 1.6 dCi bij 110 km/u wat bijgeluiden produceren en dat is precies het tempo wat je vaak tijdens lange snelwegritten aanhoudt. De Peugeot heeft daarentegen weer meer last van rol geluiden en windgeruis, waardoor hij per saldo toch wat luidruchtiger is dan de Renault.

De motor van de Koleos mag dan wat onbehouwen zijn, werkpaarden hebben nou eenmaal niet altijd goede manieren. En dat de Renault niet te beroerd is om zijn mouwen op te stropen, blijkt uit het trekgewicht: 2.000 kilo, oftewel zoals dat hoort bij een echte SUV. De 5008 mag niet meer dan 1.200 aan zijn haak hebben; een waarde die je eerder met een MPV associeert. En dat is de Peugeot formeel ook, want zo staat hij geregistreerd. Toch is de Renault door zijn hogere trekgewicht niet perse de betere vakantieauto, want zijn laadvermogen is met 591 kilo duidelijk kleiner. In zijn concurrent mag je voor 845 kilo aan spullen meenemen, al is het de vraag of dat gezien zijn simpele achteras constructie verstandig is. Verlaat je met deze Fransmannen het asfalt, dan levert dat een gelijkspel op. De Koleos profiteert van zijn wat grotere grondspeling, maar de 5008 kan tegen meerprijs worden voorzien van Grip Control. Dit systeem helpt je de tractie te optimaliseren en je krijgt dan direct M + S (modder en sneeuw) banden en een afdaalhulp. Dat moet de 5008 in staat stellen om een paar uitstapjes naar onverharde wegen te ondernemen, maar niet meer dan dat.

Qua remweg is de Peugeot duidelijk in het voordeel. Hij staat namelijk 3,5 meter eerder stil dan de Renault. Ook haalt het ESP systeem bij uitwijkmanoeuvres niet onnodig veel snelheid uit de 5008. Daarmee wordt nóg meer overbelasting van de voorwielen voorkomen. Bij de Koleos trapt het ESP systeem bij de geringste heftige stuurbeweging meteen vol op de rem en wordt alle snelheid eruit gehaald. Dat zullen ze in Zuid Korea of China (waar Renault de Koleos ook verkoopt) misschien prettig vinden omdat het de kans op een koprol verkleint, maar je moet er niet aan denken wat er gebeurt als achterop komend verkeer even niet oplet. Foutloos is evenwel de besturing van de Koleos: licht en met een goed doseerbare, fijne overbrenging die niet te veel uitslag vraagt om een bocht te ronden. De installatie van de 5008 werkt heel direct, waardoor hij kleiner en lichter aanvoelt dan hij in werkelijkheid is. Dat voorkomt dat de Peugeot je intimideert, maar keerzijde is dat de ‘SUV beleving’ laag is.

Met uitzondering van het verticaal geplaatste 8,7 inch touch screen van het R-Link multimediasysteem, is de ambiance in de Koleos niet bijzonder. Ja, je zit hoger dan in de 5008 en je hebt de beschikking over een groter stuur, waardoor de SUV beleving sterker is, maar sfeervol kan de je Renault niet noemen, ondanks het royale gebruik van chroom. Daarvoor is er in het interieur te veel goedkoop plastic en hard kunststof te vinden. Bovendien blijft het R-Link systeem qua gebruiksvriendelijkheid behelpen. Vooral de bediening van de airconditioning via het scherm is omslachtig. Schakelen doet de Koleos gelukkig lekker licht en hij heeft een fijne koppeling. Alleen de hakerige vergrendeling van de achteruit versnelling is hinderlijk.

Aan boord van de 5008 lijkt de toekomst aangebroken te zijn. Dat komt door de zogeheten i-cockpit waarbij een goed in het zicht geplaatst touch screen het kleine stuurwiel en het hoog geplaatste, digitale instrumentarium complementeert. Doordat het multimediasysteem is voorzien van een aantal pianoachtige sneltoetsen, is de bedieningsvriendelijkheid beter dan bij de 308 (die ze niet heeft). Toch blijft het qua reactiesnelheid en keuzemogelijkheden voor het digitale instrumentarium behelpen (je moet kiezen tussen óf weergave van een toerenteller óf een boordcomputer met navigatie-instructies). Afwerking en materiaalgebruik zijn echter boven elke kritiek verheven. De testauto was bovendien voorzien van optionele Nappa lederen bekleding en dat verhoogt de premium beleving in de 5008. Totdat je gaat schakelen, want de handbak is erg hakerig en moet nadrukkelijk door het H patroon geloodst worden.

Beide Fransmannen bieden veel bergruimte en zijn daardoor praktisch en gezinsvriendelijk. Maar nogmaals: het is de 5008 die de toon zet. Zo heeft dit model net als zijn voorganger vliegtuig klaptafeltjes in de rugleuning van de voorstoelen. Een typisch MPV kenmerk, maar ook een voorziening waarvoor een SUV zich niet hoeft te schamen. Altijd handig is ook de mogelijkheid om de leuning van de voorste passagiersstoel helemaal plaat te leggen. Daardoor kan je makkelijk lange voorwerpen vervoeren. Ook achterin is de moduleerbaarheid van de Koleos inferieur. Je kan alleen de leuning van de achterbank platleggen. Dat is alles. Zelfs verschuiven is niet mogelijk. Voor een fabrikant van door interieur variabiliteit gekenmerkte succesmodellen als de R4, R16, Espace en eerste generatie Twingo eigenlijk onbegrijpelijk.

Peugeot leert Renault hoe het wel moet. Om te beginnen staan er op de tweede rij 3 onafhankelijk van elkaar inklapbare en verschuifbare stoelen (met verstelbare leuninghoek). En daar achter bevinden zich nog 2 additionele zetels die je (onafhankelijk van elkaar) in de wagenbodem kan opbergen of zelfs kan uitnemen. Voor het laatste is wel spierkracht vereist en veel extra opbergruimte levert het niet op, maar het kan. De stoelen helemaal achterin zijn niet voor lange ritten bestemd vanwege de beperkte bewegingsvrijheid en het zeer matige comfort wat ze bieden, maar kinderen zullen niet zo kritisch zijn. Wat wel jammer is, is dat ook de stoelzittingen op de tweede rij erg kort zijn. Dat zorgt er voor dat volwassenen tijdens lange ritten in de 5008 zich daar niet comfortabel zullen voelen. Hier pakt de Koleos punten terug, want zijn achterbank zit een stuk prettiger. Het zitvlak is groter en is bovendien hoger geplaatst, waardoor je niet met opgetrokken knieën zit. Maar ook hier moet een kanttekening worden geplaatst: een eventuele derde achterpassagier zal uiteindelijk toch de voorkeur geven aan de Peugeot. Omdat je daar een eigen stoel hebt. In de Renault kom je er bekaaid van af en zal je het moeten doen met een soort noodzitting op een verhoging tussen beide buitenste zitplaatsen. Bovendien is het interieur van de 5008 op schouderhoogte achterin breder en heb je iets meer beenruimte dan in de Koleos.

Het zal duidelijk zijn dat de Peugeot zijn rivaal Renault (ook) qua bagageruimte royaal verslaat. In de Koleos kan voor 565 liter aan bagage worden meegenomen. Dat is 137 liter minder dan in de 5008 in 5-zits opstelling past (702 liter). Bovendien is de bagageruimte bij de laatste 10 centimeter langer, breder en hoger. Klap je de stoelen op de tweede rij weg, dan kan er voor 1.940 liter aan bagage worden meegenomen. Ook het vervoer van bijna 2 meter lange voorwerpen is dan geen probleem. Renault claimt dat er in de Koleos met neergeklapte achterbank voor 2.035 liter aan bagage past, maar dat zie je er niet aan af. Wat je wél direct ziet, is dat je geen mooi vlakke laadvloer kan creëren.

De 5008 is als Allure 670 euro goedkoper dan de Koleos in Intens tenue. Desondanks krijg je dus 2 extra stoelen. Maar de Renault is per saldo toch luxueuzer dan de Peugeot. Dat komt doordat de voorstoelen elektrisch verstelbaar zijn, je ook parkeersensoren vóór krijgt, evenals LED koplampen. Wil je de 5008 net zo royaal aankleden als de Koleos, dan ben je 3.000 euro kwijt. Daar staat tegenover dat de Peugeot veel meer optiemogelijkheden biedt dan de Renault. De Koleos wordt namelijk in Zuid Korea gebouwd en dat betekent lange aanvoerlijnen. Om het logistiek niet onnodig ingewikkeld te maken, valt de optielijst veel korter uit dan bij de 5008, die ‘om de hoek’ van de band rolt.

Met een CO2-uitstoot van 105 gram valt de 5008 bovendien in de A milieulabel categorie, terwijl de Koleos volgens de boekjes een ‘E’ classificatie heeft gekregen. Zijn CO2-uitstoot bedraagt namelijk 128 gram. Dat zal voor menig wagenparkbeheerder die een groene vloot ambieert te gortig zijn. De scoringskansen van de Koleos op de zakelijke markt zijn dan ook een stuk geringer dan die van de 5008, en voor particuliere rijders kan de extra wegenbelasting (408 euro op jaarbasis) een dingetje zijn. Evenals het hogere verbruik: in de praktijk verstookt de Renault afgerond 1 liter diesel per 100 km meer.

Conclusie

Het was voorspelbaar: door geen 7 zitplaatsen en slechts een zeer beperkte moduleerbaarheid te bieden, heeft Renault zichzelf met de Koleos enorm in de voet geschoten. Onbegrijpelijk, want men had zó het stoelsysteem van zijn neef Nissan X-Trail kunnen overnemen. Blijkbaar zit er nogal wat ruis in de alliantie. Verder is het jammer dat het interieur van de Koleos zo fantasieloos is, dat hij dringend betere voorstoelen heeft en dat de 1.6 dCi motor het woord ‘loopcultuur’ niet schijnt te kennen.

Peugeot wint daarom deze vergelijkingstest. De 5008 is weliswaar niet foutloos, maar hij is wel ruimer, praktischer én origineler. Dat verhoogt de kwaliteit van leven aan boord. Verder heeft zijn motor een rustigere loop en een soberder karakter. Dat maakt hem tot de betere MPV, pardon, SUV. De completere uitrusting van de Koleos, zijn groter bodemvrijheid, extra trekgewicht en het veilige weggedrag doen daar niks aan af.

Comments are closed.