Mercedes punt 2-deurs S-klasse bij

0

Ongeveer een half jaar na de uit 2013 stammende S klasse Sedan hebben nu ook de 2-deurs uitvoeringen een facelift ondergaan. De update kenmerkt zich naast een opgefrist uiterlijk door meer techniek om autonoom te kunnen rijden, nieuwe motoren en een interieur dat voorzien is van grotere schermen.

Anders dan de S klasse Sedan zijn de uit 2014 stammende Coupé en de vorig jaar gepresenteerde Cabriolet uitvoeringen voortaan ook voorzien van OLED achterlichten. De units bestaan elk uit 33 flinterdunne OLED’s waarmee allerhande vormen en patronen te maken zijn. De verlichting aan de voorzijde is, net als bij de vernieuwde S klasse Sedan, vervangen door nieuwe lampen met LED techniek.

Verder zijn het de bekende faceliftwijzigingen: nieuwe bumpers met achter een hertekende diffusor (een exemplaar waar we aan weerszijden nieuwe uitlaat eindstukken in V12 stijl vinden). De zijschorten zijn ook herzien. Met het AMG Line-pakket krijgen de S klasse Coupé en Cabriolet sportievere bumpers mee die van chromen strips zijn voorzien en specifieke lichtmetalen velgen. Beide carrosserievarianten beleven hun publieksdebuut tijdens de IAA van Frankfurt.

De belangrijkste wijziging in het interieur is net zoals bij de S klasse Sedan de montage van een tweetal 12,3-inch schermen die samen een zogeheten widescreen cockpit vormen. Die debuteerden vorig jaar bij de E klasse. Er kan worden gekozen uit 3 weergave stijlen, te weten Classic, Sporty en Progressive. Mercedes heeft de belangrijkste knoppen op het stuurwiel gemonteerd zodat men zijn of haar handen tijdens het rijden in principe niet meer van het stuur hoeft te halen. De knoppen zijn van het aanraak gevoelige soort. Ook de cruise controle laat zich voortaan vanaf het stuur bedienen. Mercedes zorgt ook voor nieuwe kleur en materiaalcombinaties.

Mercedes heeft een zogeheten Energizing Comfort Control functie ontwikkeld. Dit systeem koppelt alle comfortmiddelen aan elkaar, zoals massagestoelen, de automatische klimaatcontrole, het geur verspreidingssysteem, de interieurverlichting en de muziek. De sessies duren 10 minuten. Vrolijke eindes zijn niet bij de behandeling inbegrepen. Het infotainment systeem laat zich overigens ook aansturen met het op de middentunnel geplaatste touch pad of de stem. In het kader van de facelift kunnen zaken als verlichting en klimaatregeling voortaan ook via stemgeluid aangestuurd worden.

Mercedes heeft de assistentiesystemen van de S klasse Cabriolet en Coupé herzien. Doel was om op een vloeiender manier aan het verkeer deel te nemen. Tevens zijn de camera’s die bij het Magic Body Control systeem horen, verbeterd. De techniek ziet nu scherp tot snelheden van 180 km/u.


Nieuw in het gamma zijn de S 560 Coupé en de S 560 Cabrio. Deze dubbel geblazen V8 motorversie is goed voor 469 pk en 700 Nm, waarmee er in 4,6 tellen naar 100 km/u gesprint kan worden. Volgens Mercedes verbruikt de V8 motor, die over actieve cilinderuitschakeling beschikt, zo’n 8 procent minder benzine dan het blok in de S500, die is komen te vervallen. De S560 Coupé is optioneel met 4Matic vierwielaandrijving verkrijgbaar, maar de Cabriolet niet.

De V6 uitvoering is gepromoveerd van S 400 naar S 450 en beschikt over een zogeheten zeilfunctie, waarmee de motor bij lage belasting stationair gaat draaien. Ook krijgt deze instapper een automaat met 9 versnellingen in plaats van een exemplaar met 7 verzetten. Het vermogen van de S 450 bedraagt 367 pk en aan koppel is er maximaal 500 Nm beschikbaar. Daarmee kunnen de Coupé en de Cabrio in 5,5 tellen naar 100 km/u accelereren. 4Matic vierwielaandrijving is net als voorheen standaard op de S 450.

De Mercedes-AMG S 63 Coupé / Cabriolet uitvoering deelt voortaan het 4,0 liter V8 blok met de S 560 en biedt net als de E 63 S een vermogen van 612 pk (27 paardenkrachten meer dan de oude 5,5 liter grote V8) en een koppel van 900 Nm. De S 65 doet daar met zijn V12 in de vorm van 630 pk en 1.000 Nm nog een schepje bovenop. Overigens zit de S 63 met 3,5 seconden sneller op 100 km/u dan de zwaardere V12 uitvoering, die 4,1 tellen voor de acceleratieklus nodig heeft. Dat komt ook doordat de S63 variant van de 4,0 liter motor net als de S 560 voortaan is gekoppeld aan een 9-traps automaat in plaats van een exemplaar met 7 versnellingen, terwijl de S65 gekoppeld blijft aan de AMG Speedshift TCT 7G-transmissie.

Beide AMG versies zijn te herkennen aan de nieuwe Panamericana grille; een exemplaar dat we al kennen van de vernieuwde AMG GT. Ook de bumpers zijn hertekend en er lijkt rijkelijker met chroom te zijn gestrooid.

Reageren is niet mogelijk.