+++ In BELGIE zijn in de eerste jaarhelft voor het eerst sinds 1997 meer nieuwe benzineauto’s dan diesels verkocht. Dat meldt sectorfederatie Febiac. Er werden 156.413 nieuwe benzinemodellen ingeschreven, hetgeen goed was voor een aandeel van 48,5 procent. Het aantal geregistreerde diesels kwam uit op 150.021, wat goed was voor 46,5 procent. Het marktaandeel van oliegestookte modellen is op semester basis gedaald van 75,3 procent eind 2012 naar 51,8 procent eind 2016. Tijdens de eerste jaarhelft is het nu dus verder gezakt tot 46,5 procent. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest blijft het marktaandeel van de diesel het grootst. Modellen met een alternatieve aandrijving zijn vooral in Vlaanderen in trek (6 procent van de inschrijvingen). Ten opzichte van de eerste jaarhelft van 2016 steeg het aantal verkochte nieuwe voertuigen met 4,1 procent. De Volkswagen Golf was de populairste auto in Vlaanderen en Brussel, terwijl de Citroën C3 in Wallonië de meest gewild was. +++
+++ Ook het Chinese DongFeng heeft geen belangstelling om FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) over te nemen. Eerder kwam landgenoot Geely (dat eigenaar is van Volvo en Lotus) al met soortgelijk nieuws. Het is een publiek geheim dat Great Wall, eveneens Chinees, wel een bod heeft uitgebracht op FCA, maar dat werd als te laag bestempeld. En dan circuleert in de verkoopwandelgangen nog de naam van de Guangzhou Automobile Groep, waarmee het Italiaans/Amerikaanse concern nu een joint venture heeft. Deze Chinese partij houdt zich tot op heden op de vlakte. +++
+++ GENERAL MOTORS is des duivels over een claim van 1 miljard dollar van de advocaten van slachtoffers en nabestaanden van het beruchte contactsloten schandaal. GM overweegt daarom ‘Old GM’ voor de rechter te slepen. Daarmee wordt de stichting (een trust) bedoeld die is opgericht om de duizenden claims en rechtszaken vanwege het contactsloten probleem verder af te handelen. Dat mankement heeft, zo wordt aangenomen, aan 124 mensen het leven gekost, terwijl er ook tientallen gewonden zijn gevallen. General Motors moest destijds ook 2,6 miljoen auto’s terugroepen om het gebrek te herstellen. Advocaten van die slachtoffers en hun nabestaanden hebben nu met ‘Old GM’ een ingewikkelde deal gesloten waarmee vele miljarden zijn gemoeid. Partijen hebben onder meer afgesproken dat het huidige General Motors voor 1 miljard dollar aan aandelen zou moeten overdragen als bijdrage aan de schadepot. Die is daar woedend over omdat het dacht dat het met het oprichten van ‘Old GM’ juist van dit soort claims rond het schandaal af zou zijn. De 1 miljard dollar zou dan komen bovenop de 2 miljard dollar die het huidige General Motors toch al aan schadevergoedingen en boetes heeft betaald. “We zullen onze rechten agressief beschermen en zijn hard bezig om de Trust en de schade-eisers rekenschap te laten afleggen over hun slechte vertrouwen en afkeurenswaardige activiteiten”, aldus een woordvoerder van General Motors in een reactie aan Automobiel Management. +++
+++ Net als moeder Hyundai zal ook premiumdochter GENESIS een elektrische auto lanceren. Die moet (natuurlijk) in de eerste plaats met Tesla gaan concurreren. De Koreaanse autofabrikant gaat hiervoor een sedanmodel in stelling brengen. De planning is een marktintroductie in 2021. Het accupakket moet groot genoeg zijn voor een actieradius van 500 km. De elektrische Genesis zal niet alleen de strijd aan gaan met de Tesla Model 3, maar ook met een volledig elektrische BMW 3-serie en met de hele vloot elektrische voertuigen die Mercedes onder het EQ label gaat lanceren. Ook Toyota investeert inmiddels fors in volledig elektrische auto’s. Dat laatste is slecht nieuws voor Hyundai. De Koreaanse autofabrikant wil Toyota namelijk van de troon stoten als het grootste Aziatische merk op de Europese automarkt. Genesis start bij ons in 2019 met de verkoop van auto’s. De spits zal dan worden afgebeten met een SUV. Ook de G70 staat op het menu, een nog te introduceren sportsedan van het formaat BMW 3-serie. Die heeft dezelfde technische basis als de Kia Stinger. Genesis voert ook grotere sedans (de G80 en de G90) maar daarvoor ziet moeder Hyundai in Europa onvoldoende afzetkansen. +++
+++ HYUNDAI zal volgend jaar de nieuwe Santa Fe introduceren. Die wordt ontworpen volgens de nieuwe ‘SUV designtaal’ van het Koreaanse concern. Bij de Kona konden wij daar al kennis mee maken. Concreet betekent dit dat ook de Santa Fe het ‘gelaagde’ front met lichtunits op 2 hoogtes krijgt. De huidige Santa Fe verscheen in 2012 in de showrooms en onderging in 2015 een bescheiden facelift. De Grand Santa Fe, met 7 zitplaatsen, is anders dan gepland, nooit bij ons in de showrooms verschenen. Dat kwam door gebrek aan productiecapaciteit in Zuid Korea. De (Grand) Santa Fe is niet de enige nieuweling die Hyundai op de agenda heeft staan. Het merk is voornemens om in de periode tot 2021 liefst 30 nieuwe modellen en derivaten op de markt te brengen. +++
+++ Toekomstige modellen van MERCEDES-AMG krijgen een hybride of elektrische aandrijving. Dat heeft Drummond Jacoy, de baas van de ontwikkelingsafdeling, in een interview laten weten. De eerste 2 modellen die deze koerswending in gang zullen zetten, zijn de hypersportwagen Project One en de hybride 4-deurs GT (afgelopen maart in conceptvorm voorgesteld op de autosalon van Genève). Mercedes zelf werkt, los van AMG, aan een volledig elektrische gamma onder de noemer ‘EQ’ maar die krijgen geen uitgesproken sportief karakter. De hypersportwagen Project One en de hybride 4-deurs GT moeten in 2019 in de showroom staan. Daarna zal AMG per Mercedes model bekijken of zij daarvan een (deels)elektrische variant zal uitbrengen. +++
