Nieuwstelex

0

+++ De aanpak van AUTODIEFSTAL in de Europese Unie levert veel meer resultaat op als Nederlandse voorstellen voor betere uitwisseling van informatie tussen lidstaten worden doorgevoerd. Dat zegt de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. Volgens de stichting zou het criminelen veel moeilijker kunnen worden gemaakt om een gestolen voertuig in een ander land geregistreerd te krijgen, maar krijgt een Nederlands voorstel daartoe binnen de EU te weinig steun. Veel EU lidstaten vinden de andere uitwisseling van gegevens “te veel rompslomp”, zegt André Bouwman van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit in een vraaggesprek met de Volkskrant. Nederland pleit ervoor dat voor elke auto die hier is geregistreerd en vervolgens in een ander land opduikt om een nieuw kenteken te krijgen, eerst wordt gecontroleerd door de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) en de buitenlandse autoriteit of alles klopt. Dat maakt het lastiger voor autodieven die zich specialiseren in het ‘klonen’ van auto’s om gestolen voertuigen in een ander land geregistreerd te krijgen. Op het aantal in Nederland gestolen auto’s (vorig jaar 9.147) vormt klonen een relatief bescheiden probleem. Het overkomt tientallen Nederlanders per jaar, in 2010 gebeurde het nog 323 keer. Dat zijn alleen nog maar de teruggevonden auto’s. Het gaat dan om ofwel een daadwerkelijk gestolen auto dan wel een auto van hetzelfde type met dezelfde kleur waarvan alleen de gegevens (het kenteken, de bijbehorende papieren) zijn ‘gestolen’. Volgens de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) is er sinds de invoering van het Europese voertuigregister Eucaris veel verbeterd aan het traceren van gestolen auto’s. Dat systeem koppelt registers over eigenaren van auto’s. Maar in de strijd tegen internationaal opererende bendes van autodieven schiet de uitwisseling van gegevens nog vaak tekort, erkent ook de RDW. “Er rijden in Europa miljoenen auto’s rond waarvan niemand weet in welk land ze zijn geregistreerd en of alles klopt”, aldus Bouwman. +++

+++ In januari zal FISKER de productieversie van haar elektrische EMotion presenteren. Dat gebeurt op de elektronicabeurs CES. Eigenlijk zou het debuut plaatsvinden op het Pebble Beach concoursevenement, maar de auto is nog niet af. Wel is al bekend wat hij moet gaan kosten: 129.000 dollar. Voor Nederland betekent dit een tarief van ongeveer 150 mille. De EMotion is het rechtstreekse antwoord van Fisker op de Tesla Model S en moet in 2019 op de markt verschijnen. De auto kan reeds worden gereserveerd middels een aanbetaling van 2.000 dollar. Fisker heeft ook plannen voor een beter betaalbaar model, maar daarvan zijn nog geen details bekend. De EMotion zal ook deels zelfstandig kunnen rijden, althans op de snelweg. Bedrijfseigenaar en ontwerper Henrik Fisker werkt hiervoor samen met meerdere leveranciers. Doel is om het Lidar (laser)gebaseerde systeem door te ontwikkelen naar ‘Level 4′. Dit betekent dat de auto in staat is om de meeste rij situaties zelfstandig af te wikkelen. De EMotion krijgt hiervoor 360 graden camera’s in de zijspiegels. +++

+++ Om af te komen van allerlei lastige onderzoeken en beschuldigingen, heeft FORD besloten om een regeling te treffen met Justitie in de staat Illinois. Die overeenkomst houdt in dat de autobouwer 10,1 miljoen dollar betaalt. Vervelend zijn de aantijgingen wel. Onderzoekers hebben bewijzen gevonden dat in een tweetal Ford fabrieken in Illinois sprake was van seksuele intimidatie van vrouwelijke medewerkers en achterstelling en pesterijen richting donker gekleurde werknemers. Om schoon schip te maken, heeft Ford besloten om een trainingsprogramma op te zetten om dergelijk gedrag in het bedrijf uit te bannen. Door de regeling met Justitie ontkomt Ford aan een ‘schuldigverklaring’ voor bovenomschreven gedrag door sommige medewerkers. Zou dit wel zijn gebeurd, dan waren de boetes veel hoger geweest en zou er meer negatieve publiciteit zijn geweest, met alle gevolgen voor het imago van Ford van dien. +++

+++ De occasionmarkt in GROOT-BRITTANNIE volgt het voorbeeld van die voor nieuwe personenauto’s. In het eerste halfjaar van 2017 zijn in het Verenigd Koninkrijk 1.832.400 tweedehands auto’s van eigenaar gewisseld. Dat is 13,5 procent minder dan een jaar eerder. Toen was de occasionmarkt volgens analisten op zijn hoogtepunt. De verkopen van nieuwe personenauto’s kwamen over de eerste 6 maanden in Groot-Brittannië 10 procent lager uit. In juni was de daling afgezwakt tot een kleine 5 procent na klappen met meer dan 20 procent in april en juni. Dat was volgens de Society of Motor Manufacturers and Traders te wijten aan een verhoging van de wegenbelasting per 1 april in combinatie met de groeiende onzekerheid over de gevolgen van Brexit. Directeur Mike Hawes van de SMMT toont zich in een vraaggesprek met Automobiel Management niet verrast dat de occasionmarkt nu dezelfde trend laat zien: “De verkopen van occasions weerspiegelen altijd de markt voor nieuwe auto’s . Maar nu de vraag duidelijk afneemt, biedt dat natuurlijk wel mogelijkheden voor potentiële kopers om hun slag te slaan met een voordelige aanbieding”. Analisten wijzen er overigens ook op dat de vele aanbiedingen voor private lease van nieuwe auto’s de markt voor tweedehands exemplaren verpest. +++

+++ Fiat Chrysler Automobiles (FCA) staat te koop. Eén van de gegadigden is het in 1984 opgerichte Chinese Great Wall Motors. Deze relatief nieuwe speler op de automarkt heeft vooral interesse in JEEP . Geely en de Guangzhou Automobile Groep werden in een eerder stadium ook genoemd als potentiële kopers van FCA, maar die hebben inmiddels aangegeven geen interesse te hebben. Jeep is een merk met een groot potentieel. Great Wall Motors zou met de overname uit willen groeien tot ’s werelds grootste fabrikant van SUV modellen. Voor Fiat Chrysler kan die ambitie interessant zijn, want Jeep is voor concerntopman Sergio Marchionne niet heilig. Hij zou wel graag door willen gaan met Alfa Romeo en Maserati. Great Wall Motors wist vorig jaar wereldwijd 1.074.471 auto’s te verkopen. Dat is ruim een kwart meer dan in 2015. Great Wall Motors is in China nu reeds de grootste producent van SUV modellen. Die worden vooral onder Haval label verkocht. Eerder dit jaar lanceerde Great Wall Motors een nieuw premiummerk, WEY genaamd. Die moet ook SUV modellen gaan verkopen. +++

+++ PORSCHE heeft een probleem met de autoriteiten in Zwitserland. Dat komt door de Cayenne Diesel. Die kan daar gewoon gekocht worden, maar je hoeft er dan niet op te rekenen dat de Zwitserse equivalent van de RDW jou dan een kenteken geeft. Reden is dat er in de 3,0 liter dieselmotor wellicht sjoemelsoftware zit. Porsche heeft daarom sowieso de opdracht gekregen van de Duitse autoriteiten om 22.000 exemplaren van de Cayenne Diesel terug te roepen naar de dealer voor een update van het motormanagement systeem. In Zwitserland mogen de exemplaren die al op kenteken staan, blijven rijden, mits ze de software update bij de dealer krijgen. De autoriteiten willen zo voorkomen dat er nieuwe besmette exemplaren van de Cayenne Diesels op de Zwitserse wegen verschijnen. Het registratieverbod zal waarschijnlijk worden opgeheven als Porsche de oliegestookte SUV affabriek met de update gaat leveren. +++

+++ Een voormalig medewerker van VOLKSWAGEN moet mogelijk voor jaren de gevangenis in voor zijn rol in het dieselschandaal bij de Duitse automaker. Aanklagers in de Verenigde Staten hebben 3 jaar cel geëist tegen techneut James Liang. Liang is één van de acht voormalig medewerkers van Volkswagen en Audi die in de Verenigde Staten is aangeklaagd. Volgens de aanklagers wist Liang van de fraude, maar verzuimde hij zijn verantwoordelijkheid te nemen. Eerder bekende Liang al schuld in de kwestie. Vanwege zijn medewerking aan het onderzoek is tegen hem niet de maximale straf van 5 jaar geëist. Volkswagen raakte in september 2015 in opspraak toen bleek dat het jaren had gesjoemeld met de uitstootgegevens van miljoenen dieselwagens. Die waren voorzien van software waardoor ze in laboratoriumtests veel schoner uit de bus kwamen dan ze in het dagelijks gebruik op de weg zijn. De affaire kostte de Duitsers al vele miljarden euro’s. +++

Reageren is niet mogelijk.