Nieuwstelex

0

+++ De Nederlander Bram Schot wordt de nieuwe marketingdirecteur van AUDI . Hij werkt nu nog voor moederbedrijf Volkswagen waar hij de marketingbaas is van de afdeling bedrijfswagens. Audi zorgt nog altijd voor mooie winstcijfers, maar heeft ook te maken met het uitstootschandaal rond de dieselmotoren van het Volkswagen concern. Zo is de 3.0 TDI V6 unit door het dochterbedrijf ontwikkeld. Ook zou Audi samen met andere Duitse autofabrikanten verboden prijsafspraken hebben gemaakt. Momenteel staan de verkopen van dieselauto’s in Duitsland sterk onder druk. In China had Audi begin dit jaar grote afzetproblemen als gevolg van een ruzie met de dealers. Daardoor wist het merk in de eerste 7 maanden van dit jaar minder hard te groeien dan BMW en Mercedes. Aan Schot nu de taak om de aansluiting in het premiumsegment te hervinden. +++

+++ BMW heeft zojuist de nieuwe M5 gepresenteerd. Die is 600 pk sterk. Bij de vorige editie was de coupévariant, de M6, even krachtig, maar zijn opvolger (de toekomstige M8) zal er nog een schepje bovenop doen. Dat is nodig vanwege de hogere hiërarchische positionering. En misschien ook wel vanwege het feit dat de M8 zwaarder is. Dit 2-deursmodel maakt namelijk onderdeel uit van de 8-serie, die als alternatief voor de Mercedes S klasse Coupé zak worden gepositioneerd. Comfort en luxe zijn dan belangrijker dan een afgetrainde bouw en atletische eigenschappen. Frank Van Meel, de eerste van de M divisie van BMW, bevestigt dat “wij hem (de M8, red.) specificaties zullen geven die bij zijn positie in die hiërarchie passen”. Of anders gezegd: de M8 krijgt dus inderdaad meer vermogen dan de M5. Nu alleen nog afwachten vanaf hoeveel extra paardenkracht de doelgroep van deze coupé zich genoeg boven die van de 5-serie topper verheven voelt. Maar reken op minimaal 620 pk. +++

+++ DYSON , bekend van de innovatieve maar kwalitatief ondermaatse stofzuigers, heeft plannen om elektrische auto’s te gaan bouwen. Het bedrijf heeft daarvoor David Wyer bij Aston Martin weggekocht. Hij was bij de sportwagenfabrikant verantwoordelijk voor de inkoop. Een paar maanden geleden werd door Dyson daar ook Ian Minards, de R&D directeur, weggekaapt. Aan het nieuwe team kan ook Ricardo Reyes worden toegevoegd, die bij Tesla eindverantwoordelijk was voor de communicatie. Er gaan al langer geruchten dat Dyson zich op de elektrische auto wil storten. Die werden gevoed door een regeringsdocument waarin verklaard werd dat het bedrijf een investering van 200 miljoen euro had toegezegd aan het Verenigd Koninkrijk om 500 banen te scheppen voor de ontwikkeling van een dergelijk voertuig. De Britse regering had daarom 20 miljoen euro vrijgemaakt om het project van Dyson te ondersteunen. +++

+++ De doorbraak van de ELEKTRISCHE auto hangt sterk samen met de prijs. En die prijs hangt weer samen met de prijs van batterijen. En daar lijkt nu een probleem te ontstaan omdat de prijs van het metaal lithium, dat in de meeste typen autobatterijen wordt gebruikt, door het dak gaat. Mijnbedrijven in Zuid-Amerika, waar tweederde van de bekende reserves van het metaal zich bevindt, lukt het niet langer om aan de vraag te voldoen. Een ton lithium kost nu 7.000 dollar, tegen 2.000 dollar 15 jaar geleden. +++

+++ Te laat voor een afspraak? Even gas geven en je zult net zien dat je geflitst wordt. In 2016 hebben automobilisten zeker 670 FLITSERS gemeld. De A13 tussen Rotterdam en Den Haag was vorige jaar het meest populaire meldpunt. Dat blijkt uit een analyse van kaartenspecialist Esri. Het flitspunt op de A13 is bij Flitsmeister in 2016 202 keer gemeld. In vrijwel heel Nederland wordt regelmatig geflitst, maar de meeste snelrijders zijn in het westen van Nederland te vinden. Flitspunten op de N302, A16, A2 en A27 dichtbij Rotterdam, Lelystad, Dordrecht, Amsterdam en Utrecht maken de top5 af. De neiging om tóch te veel gas te geven is voor een deel psychologisch te verklaren, zegt Gerard Tertoolen, verkeerspsycholoog. “Die auto geeft ons een enorm gevoel van vrijheid, waarbij we zelf in controle zijn”. Mensen willen nou eenmaal graag de grenzen opzoeken en de meeste auto’s kúnnen veel harder dan is toegestaan. Toch hebben maximumsnelheden wel degelijk nut, zegt Tertoolen. “Het doet wel iéts met ons; als we zeker weten dat we nooit meer gecontroleerd worden, gaan we ons natuurlijk ook niet meer inhouden. Dus hoe vervelend ze ook zijn, in zekere zin zijn ze wel nodig”. Maar dan moet je ze wel goed verbergen. “Als we precies weten waar de flitspalen staan, doen ze nog heel weinig; mobiele flitsers op onverwachte momenten werken het best”. Esri Nederland, specialist in kaarttechnologie, heeft de meest populaire flitspunten op basis van Flitsmeister data in kaart gebracht. Deze app met verkeersinformatie waarschuwt een miljoen gebruikers voor flitsers, trajectcontroles en files. +++

+++ Milieudefensie eist dat de overheid meer doet tegen LUCHTVERVUILING . Hoogleraren geven de actiegroep een goede kans. In 2015 kreeg Urgenda bij de rechter gedaan dat Nederland meer moet doen tegen klimaatverandering en nu eist Milieudefensie extra inspanningen tegen luchtvervuiling. In de landen om ons heen hebben actievoerders al meermaals rechtszaken gevoerd omdat de luchtkwaliteit te wensen overlaat. En met succes. In Duitse steden als Stuttgart en Düsseldorf wonnen milieuorganisaties rechtszaken die de overheid dwong “zo spoedig mogelijk” aan de Europese luchtkwaliteitseisen te voldoen. Dat is precies de eis die ook Milieudefensie bij de Haagse rechtbank heeft neergelegd. Op verschillende plekken in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, maar ook rond snelwegen, lukt het Nederland al jaren niet om aan de Europese richtlijnen voor stikstofdioxide en fijn stof te voldoen. En dat terwijl Nederland al eens 5 jaar uitstel heeft bedongen in Brussel. De kritiek is dat het kabinet Rutte II bepaald niet alles op alles heeft gezet om de luchtvervuiling te verminderen. Sterker nog: zijn regering zal de geschiedenis in gaan met de beslissing om meer plekken aan te wijzen waar 130 km/u gereden mag worden. +++

+++ In de ruimte boven het Amsterdamse metrostation Vijzelgracht komt een volautomatische PARKEERGARAGE die 250 auto’s zelfstandig een plekje geeft. De installatie wordt de grootste in zijn soort in Nederland. De garage is hoofdzakelijk bedoeld voor omwonenden, zodat er in de omliggende straten parkeerplaatsen kunnen worden geschrapt, en er meer ruimte ontstaat op straatniveau. De gemeenteraad moet nog instemmen met het plan. Bij de bouw van de Noord/Zuid lijn is ter hoogte van de halte Vijzelgracht, dat 26 meter onder de grond ligt, een smalle hoge schacht vrijgehouden. Die ruimte is te smal om er een traditionele garage te bouwen die via een in/uitrit bereikbaar is. Daarom is gekozen voor een volautomatisch systeem waar geen ­mensen meer aan te pas komen. Bovengronds is de garage slechts herkenbaar aan 3 kleine lifthuisjes. Hierin kunnen automobilist parkeren. Als de bestuurder is uitgestapt en de deur dichttrekt, verdwijnt de auto ondergronds de diepte in. Het duurt ongeveer 3 minuten om een auto op deze manier op te bergen of weer tevoorschijn te halen. Car Parkers Nederland heeft net een gerobotiseerde garage met 52 plaatsen, ­verspreid over 9 ondergrondse verdiepingen, opgeleverd in Den Haag. In Amsterdam bouwt het bedrijf ook stapelsystemen zodat er in bovengrondse garages langs de grachten efficiënter gebruik kan worden gemaakt van de beschikbare ruimte. Het project op de Vijzelgracht, waarvan overigens nog niet vaststaat welk bedrijf de techniek gaat leveren, is het begin van een nieuwe trend. In Nederland is dat op deze schaal nog niet toegepast, maar wereldwijd begint het een conventionele oplossing te worden. Leverancier Wöhr heeft in Mumbai een volautomatische parkeergarage gebouwd met plek voor 1.200 auto’s en in Mexico bestaan projecten met 3.000 plaatsen. Bewoners in de Vijzelgracht buurt hoeven niets extra’s te betalen voor het gebruik van de garage. Als de gemeenteraad heeft ingestemd, wordt het systeem in 2019 aangelegd en kan het halverwege 2020 in gebruik worden genomen. +++

+++ Nieuwe verkeersregels voor de hele snelle elektrische fiets, de SPEED PEDELEC , worden in Gelderland binnen 2 maanden alweer teruggedraaid. Ook in Utrecht en Almere wordt daarover gesproken. Bestuurders wachten niet op de uitkomst van een onderzoek en grijpen al in. De nieuwe regels zouden de verkeersveiligheid in verschillende provincies in gevaar brengen. Sinds 1 juli moet de speed-pedelec op de rijbaan, in plaats van op het fietspad. En de bestuurder moet een helm op. Het was een omstreden besluit van het ministerie van Verkeer, want een advies waarschuwde juist voor gevaarlijke situaties. En het leidt ook tot veel onbegrip. Jules Meijerink fietst dagelijks op zijn speed-pedelec in een kwartiertje van zijn huis naar zijn werk in Utrecht. Met zo’n snelle elektrische fiets kan hij een topsnelheid van 45 kilometer per uur halen en zo omzeilt hij alle files. In de ochtendspits is hij met de auto 3 kwartier kwijt voor hetzelfde ritje. Meijerink heeft op zijn speed-pedelec veel last van agressie in het verkeer. Automobilisten die de fietser toeschreeuwen dat hij op het fietspad moet rijden, toeteren, hem snijden of hun middelvinger opsteken. “Mijn fiets lijkt op een mountainbike. Automobilisten toeteren; ze snappen niet dat ik op de rijbaan fiets. Het is levensgevaarlijk. Automobilisten rijden keihard langs mij, maar ik mag niet op het fietspad”. +++

+++ De VLIEGENDE AUTO komt dichterbij. Luchtvaartpionier Lilium kondigt de komst aan van enkele grote namen uit de luchtvaartindustrie. Daarmee zet het Duitse bedrijf, dat al maanden in staat is om vluchten uit te voeren met zijn prototype voor een vliegende auto, een belangrijke stap om de droom van menig sciencefiction liefhebber uit te laten komen. Voormalig Airbus bestuurder Dirk Gebser moet toezien op de productie van de vliegende auto van Lilium. Remo Gerber komt over van de Duitse Uber concurrent Gett. De vliegende auto (officieel: VTOL) heeft als belangrijkste verschil met een normaal vliegtuig dat hij verticaal kan opstijgen en landen. Daardoor is er geen landingsbaan meer nodig. Al in 2025 wil Lilium een netwerk van vliegende taxi’s operationeel hebben. +++

Reageren is niet mogelijk.