+++ Nederland heeft wereldwijd de beste kaarten als het gaat om de invoering van AUTONOOM en elektrisch rijden. Zowel wat betreft infrastructuur, regelgeving en interesse van automobilisten loopt ons land voorop, zo stelt adviesbureau Roland Berger in het rapport Automotive Disruption Radar na een vergelijking van 11 landen. Landen die van oudsher een grote auto-industrie hebben (zoals Duitsland, Frankrijk, Japan en de Verenigde Staten), scoren juist matig op de 27 indicatoren die volgens de analisten van het bureau vruchtbare bodem vormen voor de revolutie die de autobranche de komende jaren te wachten staat. Deze voorspelde overgang naar autonoom rijdende elektrische auto’s, zal maatschappelijke en economische veranderingen met zich meebrengen. De onderzoekers hebben geconstateerd dat in een typische autonatie als Duitsland de neiging bij industrie en overheid bestaat om bestaande structuren te verdedigen, terwijl innovatie juist gebaat is bij openheid en de participatie van zo veel mogelijk partijen. Nederland heeft in dit opzicht niks te verdedigen en staat daardoor relatief open voor experimenten. Ons land heeft ook goede verbindingen, zowel in de vorm van wegen als qua computernetwerken, en de bevolking staat (meer dan in landen om ons heen) positief tegenover vernieuwingen. Toch voorspelt Roland Berger dat Nederland voor wat betreft ontwikkelingen op het gebied van autonome en elektrische voertuigen ingehaald zal worden door China. Dat komt door een ondemocratische overheid die meer sturend kan opereren dan hier. Dat Nederland in de Westerse wereld voorop loopt, komt onder meer doordat de overheid hier sneller schakelt. Het behouden van de toppositie in Europa beschouwt Roland Berger als cruciaal. Vernieuwingen als autonoom rijden zijn volgens het adviesbureau noodzakelijk voor een goede doorstroming en bereikbaarheid. Wanneer deze in het gedrang komen, schaadt dat de arbeidsproductiviteit. +++
+++ DACIA is verbaast dat er nog steeds geen directe concurrent is voor haar Duster. Van de eerste generatie van deze kip met gouden eieren zijn sinds de lancering in 2010 meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht, maar volgens designchef Laurens van den Acker is er nog steeds geen echt alternatief voor de Duster op de markt: “we weten dat er vroeg of laat concurrentie komt. Maar we hadden die eigenlijk al verwacht. Het is ongelooflijk dat er tot vandaag nog altijd geen serieuze rivaal is opgedoken”. Natuurlijk zijn er heel wat SUV modellen van hetzelfde formaat als de Duster. Maar geen enkele daarvan biedt dezelfde prijs:ruimte verhouding, zo merkt Van den Acker op. De Dacia noot is voor de concurrentie dus harder om te kraken dan aanvankelijk gedacht. Onder andere PSA (tegenvallende verkoopresultaten bij de Citroën C4 Cactus) en Volkswagen (dat om de zoveel jaar met een schone lei begint voor wat betreft zijn toekomstige budgetmodellen) beten hun tanden er al op stuk. +++
+++ DIESEL auto’s die aan de strengste Europese emissienorm voldoen, vervuilen in de praktijk een stuk meer dan bij laboratoriumtests. 90 procent van de modellen met Euro6 norm stoten meer uit dan in de folder staat aangegeven, zo blijkt uit studie van de Internationale Council on Clean Transportation (ICCT). Het onderzoeksinstituut, dat ook het dieselschandaal bij Volkswagen aan het rollen bracht, onderzocht in totaal 541 dieselauto’s die aan de Euro5 en Euro6 normen voldoen, waarvan 145 verschillende modellen. In het dagelijks verkeer stoten diesels in de laatste categorie gemiddeld 4,5 keer meer schadelijke stikstofoxiden uit dan de norm voorschrijft. Slechts 10 procent van de diesels met een Euro6 norm is even milieuvriendelijk als uit de laboratoriumtest naar voren kwam. Volgens de onderzoekers zijn de uitkomsten in lijn met eerdere resultaten, maar is nu een groot aantal auto’s onderzocht. De overschrijding is overigens niet tegen de wet. Pas sinds kort wordt in Europa bij emissietests ook gekeken naar de uitstoot van auto’s onder werkelijke rij omstandigheden. +++
+++ Per 1 september gelden nieuwe regels voor de EMISSIETESTS die nieuwe automodellen moeten ondergaan voordat ze de weg op mogen. Ze zijn het antwoord van de Europese Commissie op het sjoemeldiesel schandaal bij met name Volkswagen. Laboratoriumtests zijn daarmee verleden tijd. Auto’s maakten op de rollenbank een ritje van 20 virtuele kilometers met als doel de uitstoot te meten. Maar fabrikanten rommelden met die tests. Ze ontdeden de laboratoriumauto’s van spiegels, stopten kieren dicht, verminderden het gewicht of monteerden speciale banden, waardoor een veel gunstiger emissieresultaat werd bereikt. 2 jaar geleden werd bekend dat Volkswagen de boel ook op een andere manier fleste. Het bouwde software bij haar dieselmodellen in die ervoor zorgde dat een auto tijdens de laboratoriumtest ‘schoon’ reed (en relatief minder presteerden), maar op de weg niet: de diesels stootten op de weg veel meer stikstofoxiden (NOx) uit dan in het lab en ontwikkelden meer kracht. Deze affaire maakte duidelijk dat er een opvolger moest komen voor die klassieke test, die dateert uit de jaren zeventig. In de nieuwe opzet vinden ook metingen in het laboratorium plaats, maar dan langer. Ook wordt er virtueel met een hogere gemiddelde snelheid gereden. Daarnaast worden nieuwe automodellen nu ook op de weg getest: in de stad, buiten de bebouwde kom en op de snelweg, inclusief de koude start waarbij relatief veel vervuilende stoffen vrijkomen. Tijdens die wegtest wordt de uitstoot met mobiele meetapparatuur gemeten. Vooral voor diesels is dit een belangrijke verbetering. De test geldt nu voor nieuwe automodellen, vanaf volgend jaar voor alle auto’s. Een model wordt dan niet meer op de Europese weg toegelaten als die in het laboratorium meer dan 80 milligram NOx per kilometer uitstoot en op de weg meer dan 168 gram; een afwijkingsfactor van 2,1. Maar in 2020 mag het verschil tussen de laboratoriummeting en de wegtest nog maar 1,5 zijn. Daarna moet het nóg kleiner worden. Volgens de Europese Commissie wordt de lucht zo op termijn schoner. Een wat oudere diesel stoot nu 400 tot 700 milligram NOx uit, een nieuwer exemplaar ongeveer 200 milligram (en een moderne benzineauto 20 milligram). +++
+++ MERCEDES stopt in Duitsland tijdelijk met de verkoop van de E 350d. Eerst moet er een systeem worden ontwikkeld voor de nabehandeling van de uitlaatgassen. Mercedes gaat bij de 3,0 liter V6 dieselmotor (intern bekend als OM642 LS) de SCR katalysator vergroten om stikstofoxiden beter te neutraliseren. Klanten die al een E 350d hebben, kunnen een brief van de fabrikant verwachten met het verzoek zich bij de dealer te melden. De aanpassingen aan de SCR katalysator vereisen echter geen grotere AdBlue tank en de vaatje zal ook niet sneller moeten worden bijgevuld. De nieuwe katalysator zou namelijk niet meer van de ureumoplossing verbruiken. Wel zorgt het grotere contactoppervlak er voor dat hij de vloeistof efficiënter kan verspreiden. Mercedes kan nog niet zeggen wanneer de E 350d weer bestelbaar is. Een woordvoerder houdt het op “een paar weken”. +++
+++ SKODA krijgt een eigen versie van de Seat Arona en de nog te introduceren Volkswagen T-Cross, oftewel een B segment SUV. De Tsjechen willen vanaf 2019 de degens gaan kruisen met modellen als de Citroën C3 Aircross, Kia Stonic en Renault Captur. De B segment SUV zal worden gebaseerd op het MQB A0 platform van de nieuwe Volkswagen Polo en de Seat modellen Ibiza plus Arona. Dit betekent dat er louter voorwiel aangedreven versies op het menu komen te staan. Volkswagen zal volgend jaar de vergelijkbare T-Cross introduceren. Naar verwachting wordt de Skoda iets groter dan zijn familiegenoten. Reken op een naam die begint met de letter ‘K’ en eindigt op ‘q’. Net zoals bij de Kodiaq en de Karoq dus. 2019 wordt een druk jaar voor Skoda want dan zullen de Fabia en de Superb een facelift ondergaan (de laatste wordt dan ook leverbaar in stekkerhybride uitvoering) en debuteert de tweede generatie Rapid. Dit model zal dan alleen nog maar als Spaceback geleverd worden, maar ruilt zijn relatief eenvoudige en smalle onderstel in voor het MQB platform. In combinatie met een veel vlotter design moet dit onder de streep een volwaardig Volkswagen Golf alternatief opleveren. +++
+++ UBER ziet de activiteiten de laatste tijd fors toenemen. Desondanks lijdt de taxidienst nog steeds enorme verliezen. In het tweede kwartaal eindigde Uber voor 645 miljoen dollar in het rood, wat wel iets beter was dan de 708 miljoen dollar verlies over dezelfde periode vorig jaar. Die verliezen worden voor een groot deel veroorzaakt door de grote investeringen die Uber nog altijd moet doen in de verdere uitbouw en geografische spreiding van het bedrijf. Dat werpt vruchten af, want het bedrag aan boekingen verdubbelde in het tweede kwartaal bijna tot 8,7 miljard dollar. Uber genereerde daarmee een omzet van 1,75 miljard dollar, hetgeen 119 procent meer was dan een jaar eerder en ook 17 procent boven het niveau van de voorafgaande 3 maanden. Het aantal boekingen nam met 150 procent toe; vooral dankzij een sterke groei in zich nog ontwikkelende markten als India en Rusland. Analisten leiden uit die mooie groeicijfers af dat veel klanten van Uber zich weinig aantrekken van de negatieve publiciteit die de laatste tijd rond het bedrijf waart. +++
