Nieuwstelex II

0

+++ AMG , de huistuner van Mercedes, werkt aan een nieuwe serie ’53’ modellen. Die zullen op termijn de ’43’ uitvoeringen gaan aflossen. De motorinhoud blijft 3,0 liter maar door het V6 blok in te ruilen door de nagelnieuwe 6 cilinder lijn unit, kan het vermogen fors worden opgevoerd. Dat rechtvaardigt een hoger getal. De eerste Mercedes-AMG met ’53’ aanduiding wordt de nieuwe CLS. Dit model kan rekenen op circa 430 pk. De nieuwe 6 cilinder lijn krachtbron krijgt bovendien assistentie van een elektromotor die het prestatieniveau verhoogt en tegelijkertijd het benzineverbruik vermindert. Alle uitvoeringen van de nieuwe CLS zullen op Level 3 niveau autonoom kunnen rijden. Het model wordt ook leverbaar met een 6 cilinder lijn dieselmotor. AMG komt in een later stadium ook met ’53’ uitvoeringen van de Coupé en Cabriolet versies van de E klasse. De sedan en de Estate blijven leverbaar als ’63’ met 4,0 liter V8 motor. +++

+++ De CHEVROLET Bolt (bij ons verkocht als Opel Ampera-e) is een betere elektrische auto dan de Tesla Model S en Model X. Dat is de mening van het gezaghebbende Amerikaanse magazine Consumer Reports. De testredactie vergeleek het elektrische drietal en concludeerde dat de Chevrolet in de praktijk een actieradius heeft van 402 km. De Chevrolet deed het daarmee beter dan verwacht, want volgens EPA richtlijnen bedraagt het rij bereik 383 km. De Tesla modellen wisten de in de folder gecommuniceerde waarde niet te halen. De Model S 75D zou 419 kilometer moeten kunnen afleggen, maar zat al na 378 km zinder stroom. Ook de Model X 90D haalde de officiële opgave in de praktijk niet (370 km in plaats van 413 km). Dat Tesla qua actieradius zijn meerdere in de Chevrolet Bolt moet erkennen, was al langer duidelijk, maar dat is tot nu toe nog niet beloond in de vorm van hoge verkoopcijfers. Amerikaanse autoconsumenten laten het General Motors product namelijk links liggen. Het kan niet anders dan dat deze autofabrikant een imagoprobleem heeft. +++

+++ Steeds minder mensen in Nederland kopen een nieuwe DIESEL auto. Was het afzetaandeel in 2015 nog 29 procent, op dit moment is dat nog geen 18 procent. Volgens Peter Staal, directeur van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club, is er niet één oorzaak van de terugloop aan te wijzen. Een hoge motorrijtuigenbelasting, het dieselschandaal: de neergang komt door een combinatie van factoren. “Nederlanders kopen voor een groot deel met de portemonnee. Als je gaat sleutelen aan de bijtelling, dan ga je dat aan de cijfers terugzien”. Staal is geen voorstander van het langzaam afbouwen van de diesels. Dat komt omdat diesel het qua CO2-uitstoot ontzettend goed doet. “Als we het hebben over opwarming van de aarde doet diesel het beduidend beter dan de benzineauto”. Op andere punten wint de benzineauto het juist weer van de dieselauto. “Waar de discussie nu vaak over gaat is fijn stof en stikstof. Daar zien we dat de benzineauto het beter doet”. Om die reden wordt dit motortype momenteel in diverse Europese landen erg gestimuleerd. +++

+++ De Gigafactory van Tesla, waar het bedrijf de lithium/ion accu’s voor zijn ELEKTRISCHE auto’s bouwt, krijgt een Europese tegenhanger. De eerste steen hiervoor zal worden gelegd door Terra E, dat nog dit jaar een locatie zal kiezen in Duitsland of in één van de buurlanden. De bouw van de fabriek moet in 2019 starten en 9 jaar later moet de productie op volle capaciteit draaien. Voor Volkswagen komt de fabriek overigens te laat. Deze autofabrikant verwacht dat tegen 2025 niet minder dan 40 nieuwe accufabrieken nodig zijn om aan de vraag te kunnen voldoen. +++

+++ Wie dagelijks meer dan 2 uur per dag in de auto zit, zal dat merken in zijn of haar IQ . Dat stelt in ieder geval de Universiteit van het Britse Leicester na een vergelijking van het intelligentie quotiënt van 500.000 Britten. Mensen die veel in de auto zaten hebben over het algemeen een lager IQ dan mensen die minder kilometers maken. Een autorit van 2 tot 3 uur is net zo slecht voor je intelligentie als 2 tot 3 uur voor de tv hangen. Dat komt volgens het universitaire rapport doordat de hersenen bij een langer durende autorit vaak vrijwel in de ruststand raken. “Het IQ ligt bij veelrijders opmerkelijk lager dan bij mensen die minder kilometers draaien”, zeggen de ongetwijfeld intelligente onderzoekers in een toelichting aan Automobiel Management. +++

+++ Dat de 3D-printer een godsgeschenk voor de auto-industrie is, daar twijfelt niemand meer aan. Vooral de oldtimersector ziet er heil in. Er zijn hele generaties klassiekers met kunststofdelen die niet meer door vakmensen na te maken zijn. Maar ze zullen in de toekomst wel geprint kunnen worden. Door specialisten, maar ook de autofabrikanten zelf zullen zich niet onbetuigd laten. MERCEDES print al onderdelen in kunststof, maar heeft nu ook een metaalprinter in gebruik genomen. Het is de vrachtwagendivisie dat de spits afbijt. Nooit eerder was er een merk dat 3D geprinte onderdelen in staal ter beschikking stelde. Kunststof en aluminium gingen het vooraf. Het onderdeel in kwestie is een thermostaatafdekking voor Unimog. Een onderdeel dat zelden aan vervanging toe is en daarom onrealistisch duur wordt, gebruik makend van conventionele productiemethodes. Of die geprinte onderdelen even degelijk zijn, is dan de volgende vraag. “Ja”, klink het bij Mercedes, “Wij garanderen dezelfde kwaliteit als bij conventioneel geproduceerde onderdelen”. +++

+++ Beleggers en autoconsumenten adoreren TESLA , maar het eigen fabriekspersoneel heeft een koelere verhouding met het bedrijf van Elon Musk. Zij vinden hun loon veel te laag. En daar zit wat in, want in de regio Fremont, waar de fabriek staat, zijn dubbel zo hoge salarissen voor productiepersoneel zijn in dit deel van de Verenigde Staten niet ongebruikelijk. Ook klaagt het personeel over slechte werkomstandigheden en over het verbod om een vakbond op te mogen richten die hun rechten kan verdedigen via de UAW (United Auto Workers). Maar Musk heeft geen boodschap aan de verzoeken van zijn personeel. Hij ontkent dat de werkomstandigheden gevaarlijk zijn en stelt dat de UAW zich met leugens in Fremont probeert binnen te werken. Een woordvoerder van Tesla laat overigens wel weten dat de werkomstandigheden door de maanden heen “steeds beter” zijn geworden. Tja, dat klinkt toch een beetje als wanneer Lada zegt dat haar modellen ‘steeds beter’ worden …. +++

+++ UBER kwam eerder dit jaar negatief in het nieuws in verband met een topman die er bij vrouwelijke werknemers graag naar mocht grijpen. Ook in andere opzichten liet de ethiek van het bedrijf te wensen over. En dat geldt niet alleen voor het hoofdkantoor. Onlangs werd bekend dat Uber in Singapore 1.000 exemplaren van de Honda Vezel (bij ons bekend als HR-V) heeft aangeschaft voor haar chauffeurs. Maar dat bleken auto’s te zijn met brandgevaar. Honda heeft het mankement inmiddels netjes opgelost, maar Uber kwam een partij tegen die geen update hadden ondergaan en kocht die exemplaren van de Vezel met fikse korting, terwijl het bedrijf wist dat die auto’s risico voor de eigen chauffeurs zouden kunnen opleveren. Eigen gewin is dus belangrijker dan personeelsveiligheid. +++

+++ Het zijn andere tijden. Nog niet zo lang geleden zag VOLKSWAGEN het Hyundai concern als haar belangrijkste concurrent. Ook was men beducht voor Toyota en (in Europa) de Franse fabrikanten. Maar nu is volgens merkchef Herbert Diess de grootste concurrent Tesla. Opvallend, want zelfs als het deze nieuwkomer lukt om volgend jaar 500.000 auto’s te produceren, is dat een aantal waar Volkswagen op concernniveau zelf maar 3 weken voor nodig heeft. Maar Diess erkent dat Tesla over vaardigheden beschikt die de autobouwer uit Wolfsburg momenteel zelf niet in huis heeft. Het gaat dan met name om software experts. Ook het Supercharger netwerk is in de ogen van de Volkswagen chef een troef, evenals de knowhow van Tesla op het gebied van autonoom rijden en internet connectiviteit. Verder heeft de Amerikaanse nieuwkomer volgens Diess een verfrissende blik op het verkoopmodel (oftewel de distributie). Volkswagen dient volgens hem op al deze terreinen een aanzienlijke inhaalslag te maken. Maar volgens Diess gaat dat zeker lukken. En dan is het inmiddels 14 jaar oude Tesla nog niet jarig. +++

Comments are closed.