Volkswagen I.D. Buzz komt niet zo, maar in 2022

0

We moeten nog een flink aantal nachtjes slapen, maar in 2022 is het zo ver. Dan brengt Volkswagen de I.D. Buzz op de markt. Het nieuws dat het licht op groen is gezet voor serieproductie werd door Herbert Diess in Pebble Beach in het kader van het Concours d’Elegance bekend gemaakt.

Afgelopen januari werd de I.D. Buzz als conceptstudie op de autoshow van Detroit getoond. In maart was hij ook te zien op de autosalon van Genève. Volgens Diess wordt de I.D. Buzz een belangrijker pijler onder het offensief aan elektrische modellen dat Volkswagen in 2020 start. Op concernniveau wil men in de periode tot 2025 in totaal 30 verschillende emissieloze auto’s introduceren.

De I.D. Buzz is een moderne interpretatie van de klassieke Microbus ‘Bulli’ van het Duitse automerk. In 2020 brengt Volkswagen haar eerste volledig elektrische auto op de markt. Dat wordt de gewone I.D. met 4 portieren. Met de ‘Buzz’ wil Volkswagen vooral gaan scoren in Noord Amerika, China en Europa. Voor onze marktregio lijkt het ontwerp (4.94 x 1.97 x 1.96 meter) evenwel een maatje te groot.

Dat het licht op groen is gezet voor serieproductie van de I.D. Buzz is te danken aan de positieve reacties van beursbezoekers in Detroit en Genève. Het publiek op beide tentoonstellingen heeft Volkswagen “gesmeekt” de conceptstudie te gaan bouwen. Dat Diess het nieuws op Pebble Beach bekendmaakte, is volgens hem geen toeval: “deze auto past uitstekend bij de Californische leefstijl”.

De I.D. Buzz gaat evenwel niet alleen als ‘lifestyle’ product verkocht worden. Volkswagen wil het model ook in bedrijfswagenuitvoering op de markt brengen. Daarmee moet met name de Duitse postmarkt terugveroverd worden. Die is Volkswagen kwijtgeraakt aan StreetScooter en Ford die nu al een elektrische bedrijfswagen kunnen leveren.

Hoe sterk de definitieve uitvoering van de I.D. Buzz op de conceptversie zal lijken, is afwachten. De mededeling dat “designideeën over genomen zullen worden” en dat de productieversie “hetzelfde variabele zitlandschap krijgt” duidt er op dat Volkswagen eigenlijk met een schone lei begint. Dat verklaart ook het feit dat het model pas in 2022 verkoopklaar is. Maar tegen die tijd zullen wij volgens Diess dan wel kunnen rekenen op een versie die op een hoog niveau autonoom kan rijden.

Reageren is niet mogelijk.