Honda Urban EV houdt conceptdesign

0

Honda gaat de op de IAA van Frankfurt getoonde conceptstudie Urban EV in productie nemen. Volgens insiders zullen er amper nog designwijzigingen worden doorgevoerd ten opzichte van het showmodel.

De aanpassingen die het retro ontwerp bij de vertaling naar een productiemodel nog zullen ondergaan, betreffen volgens interne bronnen bij Honda de montage van kleinere wielen, buitenspiegels en deurgrepen. Aan de vormgeving van de carrosserie zal niet meer gesleuteld worden. Binnenin zal de 4-zits configuratie plaatsmaken voor 5 zitplaatsen. Verder krijgt de Urban EV conventionele bedieningsknoppen.

Veel tijd om nog wijzigingen door te voeren heeft Honda sowieso niet want er is grote haast met de productiestart. Het Japanse merk heeft te lang op het hybride paard gewed, maar kan daar nu niet meer mee uit de voeten. In China noch Europa. In 2019 wil Honda serieus werk maken van de verkoop elektrische auto’s. Hiervoor is een nieuw platform ontwikkeld, waarop de Urban EV is gebaseerd.

Gelukkig voor Honda heeft de conceptstudie in Frankfurt enthousiaste reacties van het publiek gekregen. Men vind het design van de Urban EV verfrissend anders. Als het Honda lukt dit ontwerp over 2 jaar verkoopklaar te hebben, dan is het Japanse merk er nog steeds ruim op tijd bij om in het segment voor elektrische auto’s te kunnen gaan oogsten. De verwachting is dat de verkopen gestaag blijven toenemen en dat het marktaandeel in 2019 richting de 10 procent kan gaan.

De leuke en vrolijke Urban EV is 10 centimeter korter dan de Jazz (3,9 meter) en door het ontbreken van achterportieren minder praktisch. Maar voor een typische stadsauto, die gaat concurreren met de elektrische Mini en de Mercedes EQA, is dat minder belangrijk. In een later stadium zal Honda op basis van hetzelfde platform ongetwijfeld meer emissieloze modellen introduceren.

Comments are closed.