Onopvallend goed: Opel Grandland X

0

Nissan zette in 2007 de Europese automarkt op zijn kop met de Qashqai: een mix van een hatchback (rijeigenschappen, gewicht, verbruik, prestaties) en SUV (hoge zitpositie, stoere uitstraling, ruimte) en daarmee een heuse cross-over. Sindsdien wil iedereen zo’n auto. Consument én fabrikant.

Opel introduceerde in 2012 al de onder regie van toenmalig moederbedrijf General Motors ontwikkelde, voor mondiale verkoopbestemde (elders met Chevrolet of Buick badge) Mokka. Een cross-over die bij de consument meer fans had dan bij de vakpers, en vanwege zijn formaat (een halve klasse kleiner dan in de in de inleiding genoemde pionier) geen rechtstreekse concurrent van de Qashqai.

Nu, 10 jaar later komt Opel in de vorm van de Grandland X alsnog met een rechtstreeks antwoord op de Qashqai. Met hulp van het Franse PSA concern, want onderhuids is het model een Peugeot 3008. Gelet op het feit dat deze cross-over eerder dit jaar werd uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’ in Europa is dat geen verkeerde basis, maar toch: zelfs na 10 jaar was General Motors niet in staat om voor haar dochter Opel een eigen alternatief voor de Qashqai te ontwikkelen. Het illustreert het onvermogen van het Amerikaanse concern om te concurreren op de Europese automarkt. Maar goed dat de Opel / Vauxhall divisie verkocht is. Het zal de slagkracht van dit merkenduo alleen maar ten goede komen.

De cross-over waarmee Opel segmentleider Nissan gaat aanvallen is dus een verklede Peugeot. Op het eerste gezicht is dat niet te zien, en aan de buitenzijde al helemaal niet. Maar ga je op inspectie in het interieur, dan kom je een identieke startknop tegen. Ook de waarschuwingslampjes en de dashboardverlichting zijn hetzelfde. Maar voor de rest is de Grandland X compleet anders, waardoor Opel een andere doelgroep kan aanspreken. Bijvoorbeeld autoconsumenten die de vormgeving van de Peugeot net iets te wild vinden, of geen fan zijn van zijn futuristische cockpit met ministuur en hoog geplaatst instrumentarium.

Opel heeft een tamelijk burgerlijk imago en met de Grandland X speelt het merk daar vol op in: het exterieurdesign heeft absoluut niks aanstootgevends en van binnen oogt de Duitser net zo onopvallend. Met die sobere vormgeving zal Opel zoals gezegd een ander publiek kunnen bedienen die geen prijs stelt op (Franse) frivoliteit, maar het is toch ook een beetje een gemiste kans. Opel arriveert pas laat op het door Nissan georganiseerde C segment cross-over feestje en het is dan beter als je weet op te vallen, zoals Hyundai een klasse lager met de Kona doet. Maar het Duitse merk lijkt bang te zijn om iemand voor het hoofd te stoten.

Optisch mogen er dan amper overeenkomsten zijn tussen de Grandland X en de 3008, onderhuids is het Peugeot techniek wat de klok slaagt. Dat is niet verrassend, want de Opel wordt ook door de Fransen gebouwd. Voorlopig is de Grandland X alleen met de 3 cilinder 1,2 liter turbobenzinemotor van 130 pk / 230 Nm en als 120 pk / 300 Nm sterke 1.6 CDTi diesel. Er kon worden gereden met de eerste versie. De turbomotor van Peugeot heeft een goede reputatie want hij is levendig en springt zuinig met benzine om. Maar het is ook een krachtbron die, zeker in een tamelijk forse auto als de Grandland X, toeren nodig heeft. En dan loop je toch wel tegen een paar tekortkomingen aan. Zo reageert de motor nogal traag op gaspedaalcommando’s en daalt het toerental te langzaam als er geschakeld moet worden (en dat is regelmatig nodig). Snelle verzetwisselingen zijn daardoor vrijwel onmogelijk. Daar komt bij dat de 6-bak nogal vaag schakelt.

De rijeigenschappen van de Grandland X doet je hart ook niet sneller kloppen. De besturing is weliswaar verrassend direct en voldoende nauwkeurig, maar totaal gevoelloos. Cross-overs fans die op zoek zijn naar een dynamisch rijdende auto worden met de Seat Ateca duidelijk veel beter bediend. Maar goed, die heeft dan weer een tamelijk korte vering als nadeel. Daar heeft de in Frankrijk gebouwde Opel geen last van. De vering is lekker zacht en weet oneffenheden in het wegdek mooi glad te strijken, zelfs met de optionele 18-inch velgen van de testauto.

Keerzijde van de medaille is dat de Grandland X in bochten nogal overhelt, maar daar heb je tijdens snelwegritten eigenlijk geen last van. Dan valt op hoe stil de Opel is. De motor is amper hoorbaar en ook andere geluidsvormen dringen amper de cabine binnen. Gecombineerd met de uitstekend steunende stoelen zorgt dat onder de streep voor een uitstekend comfortniveau. Vanzelfsprekend zit je hoger dan in de Astra. De cabine maakt een robuuste indruk en Opel heeft hoogwaardige materialen laten gebruiken voor de afwerking. Althans, boven kniehoogte. Daaronder kom je wel hard plastic tegen. Het touch screen reageert snel op commando’s en is ook dankzij de eenvoudige lay-out simpel om te bedienen.

Achterin de 4,48 meter lange Grandland X is er veel ruimte. De Opel (die een wielbasis van 2,675 meter heeft) is niet leverbaar met vierwielaandrijving, hetgeen als voordeel heeft dat een middentunnel ontbreekt. Er is daardoor voldoende plek voor de benen van een derde passagier, hetgeen met name voor gezinnen met 3 kinderen prettig kan zijn. Met 514 liter is de bagageruimte bovengemiddeld groot. Omklappen van de achterbank levert een capaciteit van zelfs 1.652 liter op. Daarmee troeft de Grandland X zijn donormodel van Peugeot met 48 liter af, en doet zijn laadcapaciteit maar weinig onder voor die van de veel grotere Hyundai Santa Fe (1.680 liter).

Met een instapprijs van 30.499 euro is de Grandland X net wat goedkoper dan de 3008, die minimaal 30.760 euro moet opbrengen. Voor het basisbedrag levert Opel de cross-over als Online Edition. Die versie is onder meer voorzien van 17-inch lichtmetalen velgen, een multimediasysteem met 7,0-inch aanraakscherm, verkeersbordherkenning, een rijbaan assistent, parkeersensoren, handbediende airconditioning met actief interieurfilter, Hill Start Assist, Radio R4.0 IntelliLink met Bluetooth, stoelen met instelmogelijkheden en Opel Onstar; de uitstekend werkende internetdienst waarmee gebruik kan worden gemaakt van diverse helpdesk services. Wie 2.000 euro bijbetaalt, kan een automaat met 6 verzetten krijgen. In Business Executive kost de Grandland X met deze 1,2 liter turbobenzinemotor 31.499 euro en als Innovation 33.499 euro. De laatste uitvoering heeft als meeruitrusting automatische airconditioning, een serie rij assistentiesystemen, sleutelloze toegang, een elektrisch bedienbare achterklep, een Navi 5.0 IntelliLink systeem (met kaarten van heel Europa) en een 8,0-inch touch screen. De Business Executive uitvoering is speciaal bestemd voor de zakelijke markt en kent een aankleding die grotendeels overeenkomt met die van de Grandland X Innovation.

De Grandland X zal tegen meerprijs leverbaar zijn met een zwart dak, inclusief zwarte spiegels. Andere opties zijn Forward Collision Alert met automatische noodremassistentie (inclusief voetgangersherkenning), vermoeidheidssignalering, Advanced Park Assist, een 360 graden parkeercamera, AGR gecertificeerde comfortstoelen, een verwarmbaar stuurwiel, stoelverwarming vóór & achterin, een achterklep die te openen is met een voetbeweging onder de bumper, een panoramadak, een draadloze smartphone lader en een Denon geluidsinstallatie met 8 luidsprekers en een subwoofer. Lederen bekleding voor het meubilair is ook mogelijk, maar heeft als nadeel dat de stoelen dan duidelijk minder zijdelingse steun bieden. Wél een aanrader is de 360 graden parkeercamera omdat de overzichtelijkheid van de achterzijde niet optimaal is.

80%
80%
Awesome

In het cross-over C segment kan je nu ook kiezen voor een Opel. Waarom zou je dat doen? Nou, misschien omdat je het goed geproportioneerde, ingetogen design van de Grandland X goed verteerbaar vindt. Verder is de nieuweling ruim, praktisch en comfortabel. De bediening is door de vage schakeling en de lichte besturing (plus koppeling) nogal afstandelijk, maar wel probleemloos. Ook het infotainment systeem zorgt niet voor stress. Verder is de afwerking keurig en laat de uitrusting weinig te wensen over. Dat maakt hem tot een betere allrounder dan de Mokka X. Maar voor een nieuwe standaard in het cross-over C segment zorgt de Grandland X niet en de sportieve rijder zal zich bekocht voelen met deze Opel. Het grote publiek, dat het merk vooral kent van auto's om van A naar B te reizen, zal zich evenwel geen buil kunnen vallen aan deze Peugeot kloon.

  • 8
  • User Ratings (31 Votes)
    6

Comments are closed.