Open met 350 km/u: Lamborghini Aventador S Roadster

0

De Lamborghini Aventador Roadster kennen we al. Nu is er ook een ‘S’ uitvoering. Achter dat lettertje zit in de eerste plaats vierwiel besturing verstopt.

De 1.625 kilo zware Roadster weegt 50 kg meer dan de Aventador S Coupé, maar de V12 nagelt wel onbelemmerd tegen je trommelvliezen aan wanneer je de minder dan 6 kg wegende dakpanelen verwijderd en het kleine achterruitje elektrisch laat zakken.

Accelereren naar 100 km/u neemt 3,0 seconden in beslag (0,1 tel meer dan de Coupé versie). De topsnelheid bedraagt 350 km/u. Daarvoor schakelt de 6,5 liter grote centrale 740 pk en 690 Nm in. De prestatiecijfers zijn amper een verschil met de 700 pk sterke Aventador Roadster zonder ‘S’, maar het rij gevoel zou dat wel moeten zijn. Je hebt namelijk de beschikking over vierwiel besturing, een compleet andere ophanginggeometrie en herziene rij modi (waaronder een Ergo setting waarmee het karakter van de Aventador S Roadster is aan te passen naar eigen smaak). Dat zorgt voor meer behendigheid bij lage snelheden en meer stabiliteit op hoger tempo. De Italianen noemen het aangescherpte weggedrag Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva (LDVA). Verder heeft de Lamborghini een 7-traps automaat en vierwielaandrijving. Het uitlaatsysteem dat onder de Aventador hangt, is herzien en weegt 20 procent minder dan voorheen.

Vóór kenmerkt de Aventador S Roadster zich door 2 slangentanden, een nieuwe voorbumper (voor meer neerwaartse druk) en aan de achterkant is er een gewijzigde uitlaat met 3 openingen op de flanken. Verder hebben de ontwerpers een geinig trucje uitgehaald met de carbon details op de achterste wielkasten. Die lijken heel erg op de exemplaren van de allereerste, door Gandini ontworpen Countach. Een nieuwe actieve achtervleugel en andere aërodynamica zorgen ervoor dat er 130 procent meer neerwaartse druk is dan bij zijn voorganger. De dakpanelen kunnen onder de voorste kofferbak opgeborgen worden. De velgen zijn vóór 20 inch groot en achter zitten 21 inch exemplaren. Ze zijn bekleed met Pirelli P Zero rubber.

De blauwe kleur op de foto’s is bestelbaar via het Ad Personam gamma van Lamborghini. De uiterlijke aanpassingen zijn een kopie van die van de Aventador S Coupé. Er is binnenin veel Alcantara, leer en glanzend koolstofvezel te vinden. Het interieur is verder voorzien van een nieuw infotainment systeem; een exemplaar dat met Apple CarPlay overweg kan.

Je kan de Italiaanse furie gaan bekijken op de IAA autoshow van Frankfurt. In zekere zin een thuiswedstrijd aangezien het Duitse Volkswagen concern de scepter zwaait bij Lamborghini. De Aventador Roadster S (exclusief belastingen te koop voor 313.666 euro) komt te laat voor deze zomer, maar volgend voorjaar (de levering start in februar) is er weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen om langs de kust van Monaco te flaneren. Met het dak eraf uiteraard!

Reageren is niet mogelijk.