Autoverkopen september: veel verliezers

0

In september zijn in totaal 35.964 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is een stijging van 7,9 procent ten opzicht van dezelfde maand vorig jaar, toen er 33.327 registraties waren.

Het jaarsaldo (januari t/m september) staat nu op 323.797 verkopen. Dat is een stijging van 13,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016, toen de teller na 9 maanden op 285.113 registraties stond. De afzetgroei van de eerste jaarhelft (21,9 procent in het eerste kwartaal en 11,3 procent in het tweede kwartaal) wordt dus niet vastgehouden. Wel was de verkooptoename groter dan in hetzelfde tijdvak van 2016 (+ 7,0 procent). Voor heel 2017 blijft de marktprognose van Autointernationaal.nl op een totaal van 420.000 registraties staan. Dat is bijna 10 procent meer dan het resultaat van vorig jaar, toen er met 382.825 nieuwe auto’s een dieptepunt werd bereikt. Het gemiddeld afzetaantal in de afgelopen 10 jaar was 457.000 verkopen.

De 5 best verkochte merken waren in september achtereenvolgens Volkswagen (3.833 registraties en 10,7 procent marktaandeel), Opel (3.725 en 10,4 procent), Renault (3.098 en 8,6 procent), Peugeot (3.028 en 8,4 procent) en Kia (1.992 en 5,5 procent). Opgeteld over de eerste 9 maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar achtereenvolgens Volkswagen (34.171 registraties en 10,6 procent marktaandeel), Renault (29.750 en 9,2 procent), Opel (27.610 en 8,5 procent), Peugeot (23.831 en 7,4 procent) en Kia (18.629 en 5,8 procent).

Merken die in september hun marktaandeel significant wisten op te voeren, waren in alfabetische volgorde Alfa Romeo (vooral dankzij de Stelvio vinden de Italianen de weg omhoog weer), Citroën (de C3 compenseert royaal het verlies bij de grotere modellen), Hyundai (met name dankzij de i10 en de Tucson), Kia (de afzet van de Rio is afgelopen maand meer dan verdubbeld), Land Rover (de Velar komt binnen met stip en was in september het best verkochte model), Mazda (de nieuwe CX-5 slaat goed aan), Peugeot (naast de 3008 is ook de nieuwe 5008 een sterk nummer), Renault (de Scénic bewijst dat de MPV nog niet dood verklaard kan worden), Skoda (de Kodiaq is een welkome aanvulling op het gamma, maar ook de Octavia was vorige maand erg in trek), Suzuki (de generatiewisseling bij de Swift werpt zijn vruchten af, terwijl ook de Ignis een schot in de roos is), Toyota (naast de vernieuwde Yaris gaat ook de C-HR vlot over de toonbank) en Volkswagen (ook zonder de Sportsvan uitvoering mee te tellen laat de Golf elk ander model achter zich, verder werden er bijna 3 keer zoveel exemplaren van de Up op kenteken gezet en is de Tiguan goed voor de derde podiumplaats).

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de merken die er niet in geslaagd zijn om in een groeiende markt meer auto’s te verkopen en dus fors marktaandeel verloren. Dat waren er best veel: Audi (met name de A4 laat het afweten), Dacia (de binnenkort met pensioen te sturen Duster deed het relatief gezien eigenlijk nog het best), DS (de 3, de kurk waar dit merk op leek te drijven, liet het vorige maand afweten), Fiat (de Panda begint een bedreigde modelsoort te worden), Ford (de verkopen van de nieuwe Fiesta moeten nog op gang komen, terwijl de Ka+ alweer op zijn retour is), Honda (het is de hoogste tijd voor een concurrerende 1.0 i-VTEC uitvoering van de HR-V), Infiniti (de verkopen zijn inmiddels op 1 hand te tellen), Jeep (de komst van de Compass is dweilen met de kraan open als dit model vooral klanten voor de Renegade wegkaapt), Lexus (kan de tweede facelift van de CT het tij keren?), Mini (de Hatch verloor 40 procent van zijn klanten), Mitsubishi (alles zat in de min), Nissan (de gesaneerde Note is minder onmisbaar dan gedacht), Opel (de Corsa en Astra verkopen niet meer als warme broodjes), Porsche (de Macan is dringend toe aan een facelift), Seat (de verkopen van de nieuwe Ibiza moeten nog op gang komen), Subaru (de aanstaande generatiewisseling bij de XV laat zijn sporen na) en Volvo (de afzet van de XC90 is gecrasht).

De 5 best verkochte modellen waren in september achtereenvolgens de Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan uitvoering 1.266 registraties en 3,5 procent marktaandeel), de Opel Karl 1.074 en 3,0 procent), de Renault Clio (1.048 en 2,9 procent), de Volkswagen Up (942 en 2,6 procent) en de Peugeot 108 (816 en 2,3 procent). De bestverkochte modellen in de eerste 9 maanden van dit jaar zijn achtereenvolgens de Renault Clio (8.672 registraties en 2,7 procent marktaandeel), de Volkswagen Golf (incl. Sportsvan; 8.556 en 2,6 procent), de Opel Karl (8.064 en 2,5 procent), de Volkswagen Up (8.009 en 2,5 procent) en de Kia Picanto (7.896 en 2,4 procent).

Modellen die in september minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3 (331 registraties), de BMW 5-serie (436), de Citroën C1 (409), de Citroën C3 (443), de Fiat 500 (710), de Ford Fiesta (452), de Ford Focus (433), de Hyundai i10 (384), de Kia Picanto (808), de Kia Niro (413), de Mazda CX-5 (503), de Mercedes A klasse (331), de Nissan Qashqai (701), de Opel Karl (1.074), de Opel Corsa (721), de Opel Crossland X (389), de Opel Mokka X (328), de Opel Astra (743), de Peugeot 108 (816), de Peugeot 208 (685), de Peugeot 2008 (456), de Peugeot 308 (350), de Peugeot 3008 (498), de Renault Clio (1.048), de Renault Captur (556), de Renault Mégane (539), de Skoda Fabia (309), de Skoda Octavia (692), de Tesla Model S (310), de Toyota Aygo (563), de Toyota Yaris (647), de Volkswagen Up (942), de Volkswagen Polo (397), de Volkswagen Golf (1.166 excl. Sportsvan uitvoering), de Volkswagen Tiguan (542), de Volkswagen Passat (446) en de Volvo V40 (301).

Comments are closed.