Austin Maxi revisited: Lamborghini Urus

0

Lamborghini heeft het doek van de Urus gehaald: de eerste SUV van het Italiaanse merk. De specificaties van de nieuwste Stier uit Sant’Agata Bolognese zijn imposant: 650 paarden, afkomstig van een 4,0 liter grote V8 zorgen voor de aandrijving. Het maximum koppel bedraagt 850 Nm en als topsnelheid wordt 305 km/u opgegeven. Sprinten naar 100 km/u neemt niet meer dan 3,6 seconden in beslag. Daarmee is de Urus de snelste SUV ter wereld. Vanzelfsprekend is vierwielaandrijving standaard.

Maar er is ook een keerzijde aan de medaille. Om te beginnen is de Urus de eerste Lamborghini met turbotechniek. De krachtbron ligt bovendien voorin de SUV en is gekoppeld aan een klassieke 8-traps automaat. Droog aan de haak weegt de Urus bijna 2,2 ton. Genoeg redenen om Lamborghini te betichten van heiligheidschennis dus. Maar het ergste zijn de carrosserieproporties: die zijn hetzelfde als van de volkomen aseksuele, en mede daarom geflopte, Austin Maxi.


De Urus deelt zijn platform met de Porsche Cayenne. De langere variant van dit onderstel is onder de Audi Q7 en Bentley Bentayga te vinden. In januari presenteert Volkswagen de nieuwe Touareg op basis van de bodemplaat. Kortom, we zien hier dus een Lamborghini met Volkswagen techniek. Eentje waarvoor vanwege de heftige CO2-uitstoot (290 gram/km) richting de 280.000 euro betaalt moet gaan worden.

Positief bekeken zou je de Urus, waarvan sinds 2012 al veel conceptversies de revue gepasseerd hebben, kunnen omschrijven als “opvallend, knotsgek en belachelijk snel”. Torque vectoring moet het Italiaanse kanon in het gareel houden. Standaard wordt de 5,11 meter lange Urus geleverd met 21 inch velgen. Een upgrade tot maximaal 23 inch behoort tot de optiemogelijkheden. Achter de velgen bevinden zich carbon keramische remmen. Pirelli heeft de zomer / winter / elk terrein / sport banden voor de Urus ontwikkeld.

De carrosserie met Austin Maxi proporties is gedecoreerd met merkkarakteristieke scherpe vouwen, hexagonale vormen en verlichting in Y design. Bodem beschermplaten maken onderdeel uit van een heus terreinpakket. Volgens Lamborghini is er voor de vormgeving van de Urus inspiratie opgedaan bij de LM002 terreinwagen. Dan moet je wel goed kijken om de overeenkomsten te kunnen zien: verder dan de hoekige wielkasten gaat die (gelukkig) niet.

De hexagonale styling past Lamborghini ook toe in het met een combinatie van Alcantara, aluminium, hout en koolstofvezel beklede interieur. Daarin is plek voor 5 personen. De middenconsole is voorzien van 2 aanraakschermen. Daarmee kan men zaken als het infotainment systeem en de automatische airconditioning bedienen. Net als de Huracán en de Aventador beschikt de Urus over een digitaal instrumentarium.

De relatief laag geplaatste voorstoelen (en bewuste keuze van Lamborghini: daarmee zou het ‘sportwagen gevoel’ worden vergroot) zijn op 12 manieren elektrisch verstelbaar en daarnaast verwarmbaar. Voor een massagefunctie en ventilatiemogelijkheid geldt een meerprijs.Vink je die optie aan, dan krijg je voorstoelen die op 18 manieren verstelbaar zijn. De achterbank is voorzien van Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes. De bagageruimte is 616 liter groot, of 1.596 liter als je de achterbankleuning plat legt. Handig voor bezoeken aan Leen Bakker dus. Beenruimte zou er voor de achterpassagiers royaal moeten zijn dankzij een 3,003 meter lange wielbasis. Optioneel is de 3-zits achterbank te vervangen door 2 losse sportstoelen.

Met 3,6 seconden voor de sprint naar 100 km/u is de Urus even snel als de 717 pk sterke Jeep Grand Cherokee Trackhawk. Qua topsnelheid laat de Lamborghini deze Amerikaan echter achter zich. Ook de Bentley Bentayga heeft het nakijken, want die houdt het bij 301 km/u voor gezien. De Urus loopt 4 km/u sneller. De nieuwe Porsche Cayenne Turbo, die dezelfde motor onder de kap heeft (maar dan met 550 pk) heeft 3,9 seconden nodig voor de sprint naar 100 km/u nodig.

Zoals je in het testverslag van het prototype van de Urus hebt kunnen lezen, kan de Urus optioneel worden voorzien van 6 rij modi. De settings luisteren naar de namen Strada (straat), Sport, Corsa (circuit), Neve (sneeuw), Terra (terrein) en Sabba (zand). In Corsa modus gaat 87 procent van de aandrijfkrachten naar de achterwielen en is beperkt overstuur mogelijk. De standen Terra en Sabbia zijn onderdeel van het eerder genoemde terreinpakket. De Urus beschikt net als de Aventador S over meesturende achterwielen (die bij lage snelheden tegensturen en zo resulteren in een kleinere draaicirkel). Standaard gaat 40 procent van het vermogen naar de voorwielen. Het gros van de paarden wordt losgelaten op de collega’s achter.

Lamborghini verwacht haar verkopen met de Urus te kunnen verdubbelen. Het merk gokt daarbij op het ‘Porsche Cayenne effect’. De Italiaanse autobouwer denkt daardoor in 2019 afgerond 7.000 auto’s te kunnen verkopen. ter vergelijking: vorig jaar trok Lamborghini 3.457 klanten. De eerste exemplaren van de Urus zullen in de lente van 2018 worden afgeleverd. Dan zal blijken of het ‘Porsche Cayenne effect’ gaat optreden. Enerzijds zou dat kunnen omdat het design net zo omstreden is. Maar anderzijds zorgde Porsche voor een eigen V8 motor en kon er al vlot gedieseld worden. Dat staat de Lamborghini fan (gelukkig) niet te wachten, maar stekkerhybride techniek is onvermijdelijk …

Reageren is niet mogelijk.