Fisker Orbit richt zijn pijlen op slimme steden

0

Fisker kennen wij vooral van de mislukte Karma. Die stekkerhybride sportsedan delfde in de strijd met de Tesla Model S het onderspit, niet in de laatste plaats vanwege talrijke kinderziektes. Maar Fisker wil van geen opgeven weten. Net als Tesla lanceert deze start-up in de autobranche het ene na het andere project. De EMotion (een volledige elektrische sportsedan) moet zich nog bewijzen, maar nu stelt Fisker een autonoom pendelbusje voor stadscentra en andere campussen voor: de Orbit. In oktober 2018 moet hij de weg op gaan.

Het karretje is in samenwerking met het Chinese conglomeraat Hakim Unique Group ontwikkeld en zou zich helemaal in zijn element voelen in moderne, gedigitaliseerde stadscentra (zogeheten ‘smart cities’ waar internettoepassingen worden ingezet om de leefbaarheid te vergroten), op universitaire campussen, op grote bedrijfsterreinen, op luchthavens en dergelijke. De primeur is voor het Chinese hoofdkwartier van de Hakim Unique Group, in Hangzhou. Fisker beweert dat ook heel wat andere steden en instellingen interesse hebben in de Orbit. De zelfrijdende shuttle beschikt vanzelfsprekend over een elektrische aandrijflijn. Voor de autonome taken wordt er gebruik gemaakt van ‘smart city infrastructuur’. Daarin is de Hakim Unique Group gespecialiseerd. Fisker is verantwoordelijk voor het ontwerp, de ontwikkeling en productie van de Orbit. Doel is om het voertuig voor alle slimme steden ter wereld als een soort openbaar vervoer shuttle beschikbaar te stellen.

De Deense designer Henrik Fisker schreef autogeschiedenis met het ontwerpen van de BMW Z8 en de eerste generatie X5. Daarna legde hij de basis voor een kleine 20 jaar Aston Martin design met de DB9 en de V8 Vantage. In 2007 waagde hij de sprong naar zelfstandig autoproducent met de Tramonto en de Latigo. Die hadden de Mercedes SL respectievelijk de BMW 6 serie als basis. Vervolgens bekeerde hij zich tot elektrificatie van het wagenpark. De Karma kwam zoals gezegd niet helemaal uit de verf, maar inmiddels heeft hij samen met stofzuigerkoning Dyson een patent verworven voor zogeheten solid state accu’s. Die investering zou in de toekomst nog wel eens zeer lucratief kunnen blijken te zijn. Fisker vermeldt niet of de Orbit uitgerust is met dit nieuwe type batterijen.

De Chinese Hakim Unique Group bestaat pas 10 jaar en is op de beurs inmiddels al 32 miljard dollar waard. Het concern heeft veel verschillende vertakkingen op het gebied van cultuur, media, gezondheidszorg, technologie en financiën. Fisker laat weten dat de toekomst van de mobiliteit een soort restaurant wordt: “Wij krijgen een menu met daarop keuzes die wij elke dag weer kunnen veranderen. Zo zullen wij straks kunnen kiezen voor een innovatieve en hippe bus met een futuristisch interieur”.

Reageren is niet mogelijk.